ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΡΟΛΩΝ: ΕΝΑ ΤΑΞΙΔΙ ΣΤO ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΑΣ

Παιχνίδι Ρόλων: Ένα ταξίδι στoν φανταστικό κόσμο του παιδιού μας

Τα παιδιά μέσα από το παιχνίδι ρόλων, αυξάνουν τη γνώση και την κατανόηση του εαυτού τους, των άλλων και του φυσικού κόσμου γύρω τους. Σύμφωνα με έρευνες σχετικά με τη γνωστική ανάπτυξη και τον εγκέφαλο μας, προκύπτει ότι τα μικρά παιδιά μαθαίνουν με την κατασκευή γνώσεων με έναν πιο φυσικό και διαδραστικό τρόπο, που περιλαμβάνει όλες τις αισθήσεις. Έτσι λοιπόν το παιχνίδι συμβάλλει σε όλους τους τομείς ανάπτυξης των παιδιών. 

Τα παιχνίδι...

  • ως τμήμα ενός συστήματος άτυπης εκπαίδευσης, προετοιμάζει το παιδί για την είσοδο στον κόσμο των ενηλίκων 
  • ανασυνθέτει την πραγματικότητα στα πλαίσια ενός συμβολικού πειραματισμού  
  • δρα κοινωνικοποιητικά μέσα από την μεταμόρφωση  

Τα παιδιά...

  • παίζουν με εικόνες του δικού τους μέλλοντος  
  • χρησιμοποιούν τις μελλοντικές τους ταυτότητες  
  • ελέγχουν & διαπραγματεύονται τις τωρινές κοινωνικές ταυτότητες  

Το παιδί ενδοβάλλει στην φαντασία του αντικείμενα και τα προβάλλει με φανταστικό τρόπο στο παιχνίδι του.

Klein

Διαβάστε επίσης

tokopeli.gr μας προσκαλεί να “αφήσουμε τα παιδιά να παίξουν με τη φαντασία τους.

 

Μέσα από μία πληθώρα επιλογών από κούκλες, κουκλοθέατρα, έπιπλα, κουζίνες, μαγαζιά και παιχνίδια μίμησης, μπορούμε να γίνουμε ξανά παιδιά μαζί τους. Να ταξιδέψουμε με τη φαντασία τους και να γνωρίσουμε το μαγικό τους κόσμο. 

Το παιδί μέσα από το παιχνίδι μαθαίνει να:

  • κατανοεί & να εκφράζει τα συναισθήματά του 
  • ελέγχει τον θυμό & τις ενορμήσεις του
  • ηρεμεί  
  • αισθάνεται ικανοποίηση για αυτά που μαθαίνει και μπορεί να κάνει 
  • κατανοεί και να ενδιαφέρεται για τα συναισθήματα των άλλων (ενσυναίσθηση) 
  • σέβεται τη διαφορετικότητα & να δομεί θετικές, συνεργατικές σχέσεις με άλλους και να επιλύει συγκρούσεις  
  • είναι υπεύθυνο και να λαμβάνει αποφάσεις  
  • αναζητάει & να προσφέρει βοήθεια

Μέσα από το βιωματικό παιχνίδι και τα παιχνίδια ρόλων, λοιπόν, το παιδί αναπτύσσει διάφορες δεξιότητες, δίνει ζωή και χαρακτήρα στα αντικείμενα και μεταμορφώνεται και το ίδιο “σαν” να ήταν κάποιος άλλος. Του δίνεται η ευκαιρία να πράξει αναλόγως και να μπει για μία φορά “στα παπούτσια του άλλου”.

Παιχνίδι Ρόλων και Ανάπτυξη Γνωστικών Δεξιοτήτων

Μέσα από το παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά αναπτύσσουν  τις γνωστικές τους δεξιότητες, όπως την ικανότητα να οργανώνουν τις σκέψεις τους σε μια αλληλουχία αιτίου-αποτελέσματος, να δημιουργούν ιδέες, να επιλύουν προβλήματα και να χρησιμοποιούν συμβολισμό. Οι γνωστικές διαδικασίες στο παιχνίδι περιλαμβάνουν επίσης την αποκλίνουσα σκέψη – την ικανότητα δημιουργίας πολλών λύσεων σε ένα μόνο πρόβλημα  ενισχυμένη αφηρημένη σκέψη και προοπτική λήψης (Sandra Russ,2004).

Παιχνίδι Ρόλων και Συναισθηματικές Διεργασίες

Περαιτέρω, αναφέρονται δύο ευρείες συναισθηματικές διεργασίες – πρόσβαση σε σκέψεις με επιρροές και άνοιγμα σε καταστάσεις – που συμβαίνουν στο παιχνίδι ρόλων. Τα παιδιά έχουν πρόσβαση, μαθαίνουν και βιώνουν σκέψεις και συναισθήματα. Επιπλέον, μέσα από το παιχνίδι ρόλων, τα παιδιά μαθαίνουν να εκφράζουν και να ελέγχουν τις επιπτώσεις, να ρυθμίζουν το συναίσθημα και να βρίσκουν ευχαρίστηση και απόλαυση στο παιχνίδι και τη δημιουργικότητά του. Οι εμπειρικές αποδείξεις υποδηλώνουν μια σημαντική σχέση που περιλαμβάνει το παιχνίδι, την επίδραση και τη δημιουργικότητα, έτσι ώστε τα παιδιά που επιδεικνύουν μεγαλύτερη επιρροή στο παιχνίδι να αποδίδουν καλύτερα σε εργασίες διαφορετικής σκέψης. (Sandra Russ,2004)

Διαβάστε επίσης

Ορισμένοι ερευνητές πιστεύουν ότι όταν τα παιδιά βιώνουν την αίσθηση του ελέγχου της ποσότητας και του ρυθμού της έκφρασης, όπως κάνουν στο παιχνίδι ρόλων, τόσο οι θετικές όσο και οι αρνητικές επιπτώσεις μπορεί να είναι προσαρμοστικές. Με άλλα λόγια, η έκφραση αρνητικών επιπτώσεων στο παιχνίδι δεν αντιστοιχεί απαραίτητα σε κατάσταση αρνητικής διάθεσης. Τα παιδιά αναπτύσσουν και ρυθμίζουν αυτές τις συναισθηματικές διεργασίες, εξασκώντας τόσο θετική όσο και αρνητική επίδραση έκφρασης, η οποία οδηγεί σε πιο προσαρμοστική λειτουργία (Singer and Singer 1990).

Τα παιδιά μέσα από το βιωματικό παιχνίδι και τα παιχνίδια ρόλων, αναπαριστούν τα βιώματα της καθημερινότητα τους, τα συναισθήματα και τις εμπειρίες τους.

Διαβάστε επίσης

Το παιχνίδι ρόλων ...

  • Προτρέπει τη μάθηση μέσω της φαντασίας & της πράξης  
  • Δίνει την δυνατότητα στα παιδιά:
    • να μάθουν να οικοδομούν τη γνώση & να κατανοήσουν τον κόσμο γύρω τους 
    • να εφευρίσκουν αυτό που απαγορεύεται 
    • να σκηνοθετούν μια σύγκρουση, ενισχύοντας την καταπολέμηση του άγχους
    • να αναπαριστούν μια σκηνή που τους τρομάζει ή που επιθυμούν να πραγματοποιηθεί
    • να αντιμετωπίζουν αγωνιώδεις καταστάσεις. 

Και το κυριότερο αποτελεί ένα μέσο επικοινωνίας για εμάς και τα παιδιά μας! Καθώς μέσα από τις ιστορίες που δημιουργούν, τους ρόλους που επιλέγουν και τις σκηνές που δημιουργούν, μας επικοινωνούν όλα όσα δεν μπορούν να πουν με λόγια. Μας δίνουν πρόσβαση στις σκέψεις, τους φόβους και τις ανησυχίες τους. 

 tokopeli.gr είναι εδώ και μας παρέχει όλα όσα χρειάζονται τα παιδιά μας, κατάλληλα για κάθε αναπτυξιακό στάδιο. Επιλεγμένα με προσοχή και σεβασμό στο παιδί και τον γονέα, επιλέγει και μας προσφέρει τα κατάλληλα παιχνίδια για την υγιή ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού μας. Εξελίσσοντας τη φαντασία και τις γνωστικές του δεξιότητες, προσφέρει στιγμές χαράς και εγγύτητας σε όλη την οικογένεια.

Πηγή

Russ, Sandra W., and Ethan D. Schafer. 2006. “Affect in Fantasy Play, Emotion in Memo- Pretend  Play, Coping, and Subjective Well-Being 103 ries, and Divergent Thinking.
SingerDorothy G., and Jerome L. Singer. 1990. The House of Make-Believe: Children’s Play and the Developing Imagination. 

tokopeli.gr

Κροκιδά Σ. 57

73133, Χανιά Κρήτη

+30 2821058355

info@tokopeli.gr

Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας | Σχεσιακή Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπεύτρια
Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβου
Μέλος Διεθνούς Ένωσης Σχεσιακής Ψυχανάλυσης & Ψυχοθεραπείας (IARPP)
Υπερείδου 6, Ηλιούπολη | 6945494044
mariafounda.com