ΓΝΩΡΙΖΕΙΣ ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ & ΤΗ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΤΟΥ;

Γνωρίζεις το συμβολικό παιχνίδι & τη συνεισφορά του;

Σε προηγούμενα άρθρα έχουμε τονίσει το πόσο σημαντικό είναι το παιχνίδι για το παιδί στην πολύπλευρη ανάπτυξή του. Έρευνες έχουν δείξει πως η ανάγκη του ανθρώπου για παιχνίδι, ξεκινά από την προγεννητική περίοδο!

Παρακάτω λοιπόν θα ρίξουμε μια ματιά στο συμβολικό παιχνίδι, πόσο σημαντικό είναι για το παιδί και τί μπορούμε να μάθουμε μέσα από αυτό!

Το συμβολικό ή αλλιώς θα το έχετε ακούσει και ως φανταστικό παιχνίδι, μπορεί να έχει πολλές μορφές και εκφάνσεις. Από την πιο απλή, που μπορεί να είναι το να βάλει ένα μπολάκι στο κεφάλι του και να παραστήσει πως αυτό είναι ένα κράνος, μέχρι και την πιο σύνθετη που μπορεί να είναι ένα μακροσκελές σενάριο/ιστορία που ενσαρκώνονται διάφοροι ρόλοι, εμπνευσμένοι από τα καθημερινά βιώματά του.  Μέσα από αυτούς αντιμετωπίζει φανταστικά προβλήματα ή/και βρίσκει πιθανές λύσεις σ’ αυτά!

Το συμβολικό παιχνίδι το ταυτίζουμε λίγο πολύ και με τα παιχνίδια ρόλων και ξεκινά στην ηλικία των 2 ετών περίπου, καθώς το παιδί είναι πλέον σε θέση να προσποιηθεί ότι είναι ένα ζωάκι ή/και να μιμηθεί τη φωνή του και όσο μεγαλώνει, γίνεται και πιο σύνθετο το παιχνίδι που κάνει.

Διαβάστε επίσης

Με άλλα λόγια θα λέγαμε, πως το συμβολικό παιχνίδι δίνει την ευκαιρία στο παιδί να παίξει τα γεγονότα της ζωής του, βοηθώντας το να ανταποκριθεί κατά αυτό τον τρόπο πιο εύκολα στον κόσμο των μεγάλων. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, το γεγονός ότι χρησιμοποιείται και για διαγνωστικούς σκοπούς από τους ειδικούς ψυχικής υγείας, καθώς προσφέρεται ένα πλαίσιο στο οποίο υπάρχει η δυνατότητα επαφής και εξωτερίκευσης θετικών και αρνητικών συναισθημάτων.

Ποια είναι λοιπόν τα οφέλη του συμβολικού παιχνιδιού;

Το παιδί μέσα από το φανταστικό παιχνίδι έχει την ευκαιρία:

 

  • Να δράσει ελεύθερα και αβίαστα.
  • Να ερευνήσει τον υλικό κόσμο.
  • Να αναπτύξει την γλωσσική του ικανότητα.
  • Να εκφράσει τα συναισθήματά του.
  • Να αναπτύξει τη φαντασία του.
  • Να αναπτύξει την κοινωνικότητα του, καθώς δημιουργεί διαπροσωπικές σχέσεις.
  • Να οργανώσει και να διαχειριστεί το χώρο.
  • Να οργανώσει και να δομήσει τη σκέψη του, αφού καλείται να δημιουργήσει σενάρια, να βάλει σε σειρά τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ανάγκες του.
  • Να εκτονώσει τυχόν άγχη, ανασφάλειες ή προβληματισμούς .
  • Να βρει λύση σε πιθανά αδιέξοδα.

Διαβάστε επίσης

Ο ρόλος του γονιού/ενήλικα στο συμβολικό παιχνίδι.

Πολλές φορές το παιδί, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες, μας προσκαλεί στο παιχνίδι του και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ανταποκριθούμε σ΄ αυτό το κάλεσμα! Θα χρειαστεί λοιπόν να κατέβουμε στο ύψος του και να παίξουμε, στο μέτρο του δυνατού και του επιτρεπτού, ως ίσοι και όχι ως ένας παθητικός, για παράδειγμα, αντίπαλος που δίνει στο παιδί την ευκαιρία να κερδίζει πάντα, απαλλάσσοντάς το από δυσκολίες ή από πιθανά ξεσπάσματα θυμού!

Θα πρέπει όμως να προσέξουμε να μη φτάσουμε στο άλλο άκρο, έχοντας έναν επιβλητικό ενήλικα που κατευθύνει ο ίδιος αποκλειστικά το παιχνίδι, χωρίς να δίνει χώρο στη φαντασία και στην έκφραση πρωτοβουλιών του παιδιού!

Διαβάστε επίσης

Τι γίνεται όμως όταν απουσιάζει το φανταστικό παιχνίδι από τη ζωή ενός μικρού παιδιού;

Σ΄αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να μας προβληματίζει το γεγονός αυτό, καθώς μπορεί να είναι ένα καμπανάκι για την ύπαρξη κάποιας διαταραχής (π.χ. αυτισμός). Ενισχύοντας τον εαυτό του, μέσα από το παιχνίδι, ένα παιδί διευρύνει σταδιακά την ικανότητα να βλέπει τον πλούτο του εξωτερικού πραγματικού κόσμου.

Το παιχνίδι άλλωστε είναι μια διαρκής μαρτυρία της δημιουργικότητας και της εξέλιξης που σημαίνει ζωντάνια, ενεργητικότητα και δράση!

Λούτση Μαρία

Ονομάζομαι Λούτση Μαρία και είμαι απόφοιτη του τμήματος προσχολικής ηλικίας του ΑΤΕΙ Αθήνας. Η επαφή μου με τα παιδιά ξεκίνησε από τα πρώτα εξάμηνα της σχολής και η επαγγελματική μου εμπειρία πάνω στην αγωγή και την φροντίδα τους μετρά πολλά έτη. Πέραν της επιμόρφωση μου με ημερίδες, σεμινάρια και εργαστήρια έχω ξεκινήσει 4ετή μετεκπαίδευση πάνω στην παιγνιοθεραπεία: το παιχνίδι ως μέσο αγωγής και θεραπείας, στο Άθυρμα.