Σε προηγούμενα άρθρα έχουμε τονίσει το πόσο σημαντικό είναι το παιχνίδι για το παιδί στην πολύπλευρη ανάπτυξή του. Έρευνες έχουν δείξει πως η ανάγκη του ανθρώπου για παιχνίδι, ξεκινά από την προγεννητική περίοδο!
Το συμβολικό ή αλλιώς θα το έχετε ακούσει και ως φανταστικό παιχνίδι, μπορεί να έχει πολλές μορφές και εκφάνσεις. Από την πιο απλή, που μπορεί να είναι το να βάλει ένα μπολάκι στο κεφάλι του και να παραστήσει πως αυτό είναι ένα κράνος, μέχρι και την πιο σύνθετη που μπορεί να είναι ένα μακροσκελές σενάριο/ιστορία που ενσαρκώνονται διάφοροι ρόλοι, εμπνευσμένοι από τα καθημερινά βιώματά του. Μέσα από αυτούς αντιμετωπίζει φανταστικά προβλήματα ή/και βρίσκει πιθανές λύσεις σ’ αυτά!
Το συμβολικό παιχνίδι το ταυτίζουμε λίγο πολύ και με τα παιχνίδια ρόλων και ξεκινά στην ηλικία των 2 ετών περίπου, καθώς το παιδί είναι πλέον σε θέση να προσποιηθεί ότι είναι ένα ζωάκι ή/και να μιμηθεί τη φωνή του και όσο μεγαλώνει, γίνεται και πιο σύνθετο το παιχνίδι που κάνει.
Το παιδί μέσα από το φανταστικό παιχνίδι έχει την ευκαιρία:
Πολλές φορές το παιδί, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες, μας προσκαλεί στο παιχνίδι του και είναι ιδιαίτερα σημαντικό να ανταποκριθούμε σ΄ αυτό το κάλεσμα! Θα χρειαστεί λοιπόν να κατέβουμε στο ύψος του και να παίξουμε, στο μέτρο του δυνατού και του επιτρεπτού, ως ίσοι και όχι ως ένας παθητικός, για παράδειγμα, αντίπαλος που δίνει στο παιδί την ευκαιρία να κερδίζει πάντα, απαλλάσσοντάς το από δυσκολίες ή από πιθανά ξεσπάσματα θυμού!
Σ΄αυτήν την περίπτωση θα πρέπει να μας προβληματίζει το γεγονός αυτό, καθώς μπορεί να είναι ένα καμπανάκι για την ύπαρξη κάποιας διαταραχής (π.χ. αυτισμός). Ενισχύοντας τον εαυτό του, μέσα από το παιχνίδι, ένα παιδί διευρύνει σταδιακά την ικανότητα να βλέπει τον πλούτο του εξωτερικού πραγματικού κόσμου.
Ονομάζομαι Λούτση Μαρία και είμαι απόφοιτη του τμήματος προσχολικής ηλικίας του ΑΤΕΙ Αθήνας. Η επαφή μου με τα παιδιά ξεκίνησε από τα πρώτα εξάμηνα της σχολής και η επαγγελματική μου εμπειρία πάνω στην αγωγή και την φροντίδα τους μετρά πολλά έτη. Πέραν της επιμόρφωση μου με ημερίδες, σεμινάρια και εργαστήρια έχω ξεκινήσει 4ετή μετεκπαίδευση πάνω στην παιγνιοθεραπεία: το παιχνίδι ως μέσο αγωγής και θεραπείας, στο Άθυρμα.