Πώς θα μιλήσω στο παιδί για τα χρήματα;

Τα χρήματα είναι μια ιδιαίτερα δύσκολη έννοια στο μυαλό ενός παιδιού. Όλοι μας μεγαλώνοντας όμως χρειαζόμαστε να γνωρίζουμε την αξία του χρήματος αλλά και τον τρόπο να το διαχειριστούμε. Κανείς μας δε θα ήθελε το παιδί του να αποκτήσει χρέη ή να μη γνωρίζει πώς ξοδεύει τα χρήματα του, τις προτεραιότητες ή ακόμη να μην αντιλαμβάνεται δύσκολες έννοιες, όπως αυτή της φτώχειας.

Όταν αναφερόμαστε σε διαχείριση χρημάτων σε καμία περίπτωση δεν εννοούμε την «τσιγκουνιά», αλλά όπως έχει αναφερθεί από τον Αριστοτέλη. Ένας άνθρωπος χρειάζεται να είναι γενναιόδωρος, χωρίς αυτό να συμπεριλαμβάνει την ασυδοσία.

Ο γενναιόδωρος επαινείται όχι σχετικά με τον πόλεμο, ούτε για όσα επαινείται ο εγκρατής, ούτε άλλωστε για τις δικαστικές του αποφάσεις, αλλά σχετικά με θέματα παροχής και απολαβής πλούτου και κυρίως παροχής. Πλούτο εννοούμε όλα όσων η αξία τους μετριέται με νομίσματα. Η ασωτία και η φιλαργυρία αποτελούν αντίστοιχα υπερβολή και έλλειψη που αφορούν στον πλούτο

Αριστοτέλης

Πώς μπορώ να μάθω λοιπόν το παιδί μου την έννοια των χρημάτων;

Τι μπορεί να αγοράσει με τα χρήματα;

Ένα πρώτο βήμα και πάρα πολύ βασικό είναι να κάτσουμε μαζί με το παιδί και να του εξηγήσουμε αναλυτικά τι θα μπορούσε να αγοράσει με ένα συγκεκριμένο ποσό. Για παράδειγμα θα μπορούσαμε να του πούμε πως με 50 λεπτά μπορεί να αγοράσει ένα μπουκάλι νερό αλλά δεν μπορεί να αγοράσει έναν χυμό.

Ταμείο

Επιπλέον μπορούμε να εξασκήσουμε το παιδί στον τρόπο με τον οποίο ψωνίζουμε. Δηλαδή ακόμα και στο σουπερμάρκετ θα μπορούσαμε να του δώσουμε κάποια αντικείμενα τα οποία θα χρειαστεί να πάει στο ταμείο να πληρώσει με τα χρήματα αλλά και να περιμένει τα ρέστα του. Αυτό μπορούμε να του το δείξουμε αρχικά εμείς πως γίνεται και κάθε φορά να του δίνουμε την ευκαιρία να εξασκηθεί και εκείνο.

Πώς βγαίνουν τα χρήματα;

Μία επιπλέον έννοια η οποία θα πρέπει να κατανοήσει το παιδί είναι το με ποιον τρόπο κάποιος βγάζει τα χρήματά του. Ένα παιδί πολύ μικρό σε ηλικία σίγουρα δεν μπορεί να κατανοήσει πως το να βγάλει κάποιος χρήματα μπορεί να είναι πολύ κοπιαστικό. Συχνά τα παιδιά έχουν στο μυαλό τους πως τα χρήματα δεν στερεύουν ποτέ. Όσο όμως μεγαλώνουν χρειάζεται τα παιδιά να αρχίσουν να κατανοούν πως τα χρήματα τελειώνουν και πως κερδίζονται με κόπο.

Δίνουμε χρήματα

Για να μπορέσει ένα παιδί να μάθει την αξία των χρημάτων πρέπει να έχει τη δυνατότητα να προπονηθεί σε αυτό. Ένας τρόπος είναι να δίνουμε κάποια χρήματα στα παιδιά ώστε να μπορέσουν για παράδειγμα να ψωνίσουν από το κυλικείο του σχολείου. Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού αλλάζουμε και τον τρόπο που του παρέχουμε τα χρήματα. Ξεκινώντας με μικρά ποσά για μία ημέρα μπορούμε να συνεχίσουμε δίνοντας το παιδί χρήματα για παράδειγμα για όλη την εβδομάδα. Αυτό βάζει το παιδί στη διαδικασία να μοιράσει τα χρήματα μέσα στην εβδομάδα του ώστε να μπορέσει καθημερινά να μπορεί να προμηθευτεί κάτι από το κυλικείο.

Διαβάστε επίσης

Σίγουρα ένα παιδί δεν μπορεί να αποταμιεύσει από το χαρτζιλίκι του. Μπορούμε όμως να διδάξουμε την αξία της αποταμίευσης μέσω άλλων τρόπων. Για παράδειγμα, θα μπορούσαμε να φτιάξουμε έναν κουμπαρά πάνω στον οποίο θα γράψουμε τον σκοπό του. Ο σκοπός μπορεί να είναι ένα ακριβό παιχνίδι που επιθυμεί. Θα γράψουμε πάνω το ποσό και θα του πούμε πως μπορεί να βάζει εκεί μέσα τα χρήματα τα οποία λαμβάνει για παράδειγμα από τα κάλαντα. Για να γίνει όμως μία τέτοια συμπεριφορά συνήθεια. Καλό είναι με έναν τρόπο να επιβραβεύσουμε το παιδί. Αυτό θα μπορούσε να γίνει βάζοντας κι εμείς κάποια χρήματα μέσα στο κουμπάρα κάθε φορά που το παιδί μας βάζει.

Χρήματα & Εφηβεία

Στην εφηβεία τα παιδιά αποκτούν περισσότερες ανάγκες και έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις. Έτσι σε μεγαλύτερες ηλικίες βοηθά πολύ περισσότερο το παιδί να λαμβάνει ένα ποσό κάθε μήνα το οποίο θα καλύπτει άλλες ανάγκες. Ανάγκες τις οποίες μέχρι τώρα καλύπτουμε εμείς ως γονείς. Για παράδειγμα τα ρούχα ή τα καλλυντικά. Χρειάζεται να είναι πολύ σαφής ο σκοπός αυτών των χρημάτων και να συμφωνηθεί μαζί με το παιδί. 

Ο σκοπός αυτής της συμφωνίας μεταξύ σας είναι αρχικά η ενδυνάμωση της σχέσης και επιπλέον η εφαρμογή των κανόνων. Το παιδί χρειάζεται να γνωρίζει πως αν υπάρξει μία έκτακτη ανάγκη δεν χρειάζεται να πάρει από αυτά τα χρήματα καθώς αυτά τα χρήματα προορίζονται για συγκεκριμένο σκοπό. Από την άλλη πλευρά εάν το παιδί μας ζητήσει κάτι το οποίο έχει συμφωνηθεί να αγοράζεται με τα δικά του χρήματα θα πρέπει να βάλουμε το όριο μας ώστε να μπορέσει την επόμενη φορά να διαχειριστεί καλύτερα την κατάσταση.

Διαβάστε επίσης

Είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε πως τα χρήματα έχουν και ένα συμβολικό χαρακτήρα. Χρειάζεται η σχέση με το παιδί μας να μην είναι μονόπλευρη ώστε να μην υποτιμά τον εαυτό του. Ένας τρόπος να του το διδάξουμε αυτό είναι να του δείξουμε πως βοηθώντας το δεν χάνουμε κάτι. Για παράδειγμα, εάν ένα μήνα του τελειώσουν τα χρήματα νωρίτερα αντί του δώσουμε απλά επιπλέον λεφτά θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε μαζί του να πάρει προκαταβολικά κάποια χρήματα από τον επόμενο μήνα και να αφαιρεθούν. Με αυτό τον τρόπο από τη μία το παιδί μαθαίνει να διαπραγματεύεται, αντιλαμβάνεται πως είμαστε εκεί για αυτό, δε βιώνει υποτίμηση, αλλά και μαθαίνει την σωστή διαχείριση.

Προσοχή!

Όλα χρειάζονται μέτρο! Είναι σημαντικό να μη μιλάμε διαρκώς για τα χρήματα, αλλά να καταλαμβάνουν ένα μικρό μέρος της καθημερινότητας μας με τα παιδιά. Η ουσία είναι να μάθουμε στα παιδιά να διαχειρίζονται τα χρήματά τους και όχι να εξαρτηθούν από αυτά και να τα θεωρήσουν το σημαντικότερο αγαθό. Χρειάζεται να μάθουμε στα παιδιά όσα είναι σημαντικά για τα χρήματα, χωρίς «τσιγκουνιά», να εκπαιδευτούν στην «επένδυση» και να θέτουν προτεραιότητες.

Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting

Ψυχολόγος  MSc

Σχεσιακή Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπεύτρια

Ειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες

Μέλος Διεθνούς Ένωσης Σχεσιακής Ψυχανάλυσης & Ψυχοθεραπείας (IARPP)

6985810793

adamopouloukonstantina1@gmail.com