Μήπως η οπτική αντίληψη του παιδιού σας σαμποτάρει τη μάθησή του;

Η οπτική αντίληψη αποτελεί δεξιότητα της οπτικής επεξεργασίας και είναι η ικανότητα του εγκεφάλου να παρακολουθεί, να κατανοεί και να επεξεργάζεται τις οπτικές πληροφορίες.

Ο εγκέφαλος μας διαθέτει την ικανότητα να συνθέτει και να αναλύει με ακρίβεια και με ταχύτητα τις πληροφορίες που του παρουσιάζονται οπτικά. Αυτό ονομάζεται οπτική επεξεργασία.

Δυσκολίες στην οπτική αντίληψη, σε συνδυασμό με διαταραχές της κεντρικής ακουστικής επεξεργασίας, μπορεί να οδηγήσει σε μαθησιακές δυσκολίες, δυσλεξία ή χαμηλή ακαδημαϊκή επίδοση.

Εκτιμάται ότι περίπου το 35-40% των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες εμφανίζουν κάποια οπτική διαταραχή.

Οι διαταραχές αυτές σχετίζονται με τις παρακάτω οπτικοαντιληπτικές δεξιότητες:

Οπτικός εγκλεισμός

Είναι η ικανότητα του εντοπισμού μιας μορφής ή ενός αντικειμένου από ελλιπή παρουσίαση και η νοητική ικανότητα συμπλήρωσης της οπτικής πληροφορίας που λείπει, π.χ. κατασκευή παζλ.

Οπτική διάκριση εικόνας φόντου

Είναι η ικανότητα εντοπισμού μιας οπτικής μορφής, ενός αντικειμένου, σε ένα πολύπλοκο φόντο.

Οπτική σταθερότητα σχήματος

Είναι η ικανότητα αναγνώρισης μορφής όταν αυτή έχει αλλαγή στο μέγεθος ή είναι περιστρεφόμενη, αντιστρεφόμενη ή κρυμμένη.

Οπτική μνήμη

Είναι η ικανότητα άμεσης ανάκλησης (περίπου 5 δευτερόλεπτα) όλων των χαρακτηριστικών μιας μορφής.

Οπτική διαδοχική μνήμη

Είναι ικανότητα άμεσης ανάκλησης μιας σειράς μορφών μεταξύ ξεχωριστών σειρών.

Οπτική διάκριση

Είναι η ικανότητα να μπορεί κάποιος να ταιριάζει και να προσδιορίζει τα ακριβή χαρακτηριστικά δυο παρόμοιων μορφών.

Παιδιά με δυσκολίες στην οπτική αντίληψη μπορεί να παρουσιάσουν:

  • Πονοκέφαλο κατά την διάρκεια της ανάγνωσης
  • Υπερευαισθησία στον έντονο φωτισμό
  • Δυσκολία στην παρακολούθηση μιας ολόκληρης σελίδας
  • Οι λέξεις ή τα γράμματα σπάνε στα δυο και εμφανίζονται ως διπλά
  • Τα γράμματα ή οι λέξεις είναι θολά και βγαίνουν εκτός εστίασης

Διαβάστε επίσης

Ιδέες και δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά για μια πιο αναγνωρίσιμη οπτική εικόνα είναι οι εξής:

  • Τα φύλλα όπου γράφει το παιδί πρέπει να είναι καθαρά, χωρίς μουτζούρες ή σημάδια.
  • Η καρέκλα του παιδιού είναι καλύτερα να είναι κοντά στον πίνακα για να αντιγράφει πιο εύκολα.
  • Κατασκευή παζλ κάθε είδους, με διαδοχική αύξηση του αριθμού των κομματιών.
  • Εργασίες με λαβύρινθους αυξανόμενης δυσκολίας.
  • Δραστηριότητες τύπου “Dot to dots”.
  • Ασκήσεις που περιλαμβάνουν αναζήτηση λέξεων.
  • Σχεδίαση ή γραφή πάνω σε άμμο ή αφρό.
  • Παιχνίδια με κατασκευές και μοντελισμό.
  • Παιχίδια τύπου “Σκραμπλ”.

Διαβάστε επίσης

Μαρία Κυριαζή

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια S.I.
Συγγραφέας
OT blogger

www.ergotherapeiakids.com 

Η Κυριαζή Μαρία είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια-συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24/10/1989 στην Αθήνα, όπου και διαμένει. Το 2008 εισήχθη στο τμήμα Εργοθεραπείας στο Α.Τ.Ε.Ι. Αθήνας, απ᾽ όπου αποφοίτησε το 2013. Έχει εξειδικευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (S.I.), την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, την μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης TEACCH και την χορήγηση του αξιολογητικού εργαλείου Miller Assessment Test για παιδια προσχολικής ηλικίας. Έχει υπάρξει εκπαιδεύτρια πρακτικής φοιτητών του τμήματος Εργοθεραπείας.

Από το 2013 εργάζεται ως εργοθεραπεύτρια κατ᾽ οίκον και σε κέντρα ειδικής αγωγής, με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο αυτισμός, η διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, διαταραχές της κινητικής λειτουργίας και διάφορα σύνδρομα. Ἐχει κυκλοφορήσει το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο: «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» από τις εκδόσεις Πνοή, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα που σχετίζονται με τα παιδιά και την εργοθεραπεία και είναι διαχειρίστρια της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας: