Εγκυμοσύνη & Θηλασμός Πλήρης διατροφικός οδηγός ΤΣΙΤΣΙΜΠΙΚΟΥ

Εγκυμοσύνη & Θηλασμός: Πλήρης διατροφικός οδηγός

Είναι πλέον ξεκάθαρο, πως η υγεία σας κατά την εγκυμοσύνη είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την υγεία του παιδιού σας. Όμως, η υγεία σας συνδέεται άμεσα με τις διατροφικές σας επιλογές. Αυτό σημαίνει πως αν τρώτε «καλά» και ασκείστε τακτικά, σε συνδυασμό με την ενδεδειγμένη προγεννητική φροντίδα, είναι λιγότερο πιθανό να εμφανίσετε επιπλοκές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης σας, όπως επίσης, είναι πιθανότερο να φέρετε στον κόσμο ένα υγιές βρέφος. Το ίδιο ισχύει και για την χρονική περίοδο κατά την οποία θηλάζετε.

Η κατανάλωση μιας θρεπτικής διατροφής στην εγκυμοσύνη συνδέεται με την καλή ανάπτυξη του εγκεφάλου του εμβρύου, με ένα υγιές βάρος κατά τη γέννησή του και με μειωμένο κίνδυνο πολλών γενετικών ανωμαλιών.

Ακόμα, μπορεί να σας προστατέψει από τους κινδύνους της αναιμίας, καθώς και από άλλα δυσάρεστα συμπτώματα της εγκυμοσύνης, όπως είναι η κόπωση, η δυσκοιλιότητα, η πρωινή αδιαθεσία και η ευμετάβλητη διάθεση. Μπορεί να σας προφυλάξει από κρυώματα και ασθένειες, και τέλος, να εξασφαλίσει την ασφαλή μεταβολή του βάρους σας ανάλογα με τις ανάγκες της εγκυμοσύνης σας.

Σημαντικότερα θρεπτικά συστατικά στην εγκυμοσύνη & τον θηλασμό

Πολλά θρεπτικά συστατικά εμπλέκονται στην εγκυμοσύνη και τον θηλασμό. Σε κάθε περίπτωση, οι συστάσεις κατανάλωσης διαφέρουν ανάλογα με την εβδομάδα της κύησης, τον θηλασμό ή το διατροφικό στάδιο που βρίσκεται το παιδί σας. Οι ανάγκες, η κατάσταση θρέψης, οι ενδεχόμενες αλλεργίες, το ιατρικό ιστορικό, οι πιθανές ελλείψεις ή αντίστροφα τα υπερβολικά επίπεδα στοιχείων στο αίμα σας, η γαστρεντερική λειτουργία και η ευαισθησία σας σε τροφές είναι μερικές μόνο από τις κύριες παραμέτρους τις οποίες οι διαιτολόγοι λαμβάνουμε υπόψιν για την εκτίμηση της πιο ισορροπημένης διατροφής και για τους δυο σας. Παράλληλα, η εκτίμηση για την χορήγηση του καταλληλότερου συμπληρώματος διατροφής είναι πολλή σημαντική.

Ενδεικτικά, κάποια θρεπτικά συστατικά που θα σας απασχολήσουν στην εγκυμοσύνη & τον θηλασμό:

Υδατάνθρακες

Η κατανάλωση υδατανθράκων βοηθά στην παροχή ενέργειας για τη υποστήριξη της ανάπτυξης του εμβρύου ή του βρέφους κατά τον θηλασμό. Οι καλύτερες πηγές υδατανθράκων είναι το ρύζι, τα ζυμαρικά, οι πατάτες, τα δημητριακά, τα φρούτα και τα λαχανικά, ενώ περιέχονται και στα γαλακτοκομικά.

Φυτικές ίνες

Οι φυτικές ίνες μπορούν να σας βοηθήσουν ενάντια στη δυσκοιλιότητα, που συνήθως σχετίζεται με την εγκυμοσύνη. Οι ολόκληροι σπόροι, (όπως ψωμί ολικής αλέσεως, δημητριακά ολικής αλέσεως και καστανό ρύζι) τα φρούτα, τα λαχανικά και τα όσπρια (φασόλια, μπιζέλια και φακές) αποτελούν καλές πηγές ινών. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του θηλασμού θα πρέπει να τα περιορίσετε, γιατί μπορεί να προκαλέσουν κολικούς στο βρέφος. Προσοχή στο πλύσιμο των λαχανικών και συνιστάται να μην καταναλώνονται εκτός σπιτιού, εκτός αν είναι μαγειρεμένα.

Πρωτεΐνες

Οι πρωτεΐνες είναι απαραίτητες για τη λειτουργία του νευρομυικού συστήματος και για την ανάπτυξη του παιδιού. Ακόμα, μπορούν να ρυθμίσουν την όρεξή σας και να βελτιώσουν τη διαχείριση των υδατανθράκων από το σώμα σας. Καλές πηγές είναι το κρέας, τα πουλερικά και τα αυγά, όπως επίσης τα ψάρια και τα θαλασσινά (σε λογικές συχνότητες και ποσότητες, ώστε να αποφύγετε τα βαρεία μέταλλα και την τοξικότητα ορισμένων συστατικών λόγω υπερκατανάλωσης). Ζητήστε τα καλά μαγειρεμένα και αποφύγετε τα ωμά.

Υγιεινά λιπαρά

Τα ακόρεστα λιπαρά χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη παιδιού σας. Είναι ιδιαίτερα σημαντικά για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος. Βρίσκονται στα φυτικά έλαια όπως το ελαιόλαδο, στους σπόρους και στους ξηρούς καρπούς, τα αβοκάντο και τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός.

Διαβάστε επίσης

Ασβέστιο

Το ασβέστιο βοηθά στην κατασκευή ισχυρών οστών και δοντιών και παίζει σημαντικό ρόλο στην υγιή λειτουργία των κυκλοφορικών, μυϊκών και νευρικών συστημάτων. Υγιεινές πηγές ασβεστίου είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, το κρέας, τα πουλερικά και τα αυγά.

Σίδηρος

Ο σίδηρος είναι σημαντικός για τη σωστή εγκεφαλική λειτουργία, εφόσον εμπλέκεται τόσο στη λειτουργία και στη σύνθεση των νευροδιαβιβαστών όσο και της μυελίνης. Εμπλέκεται στη μεταφορά του οξυγόνου στο σώμα και στη λειτουργία ενζύμων. Καλές πηγές σιδήρου είναι το κρέας και ιδιαίτερα το κόκκινο και τα εντόσθια, όπως το συκώτι.

Φυλλικό οξύ

Το φυλλικό οξύ βοηθά στην υγιή ανάπτυξη του εγκεφάλου και του νωτιαίου μυελού του παιδιού. Είναι επίσης απαραίτητο για να δημιουργηθούν τα ερυθρά αιμοσφαίρια και τα λευκά αιμοσφαίρια. Οι καλές πηγές περιλαμβάνουν εμπλουτισμένα προϊόντα, φυλλώδη πράσινα λαχανικά, εσπεριδοειδή, φασόλια και ξηρούς καρπούς.

Είναι πολλά αυτά που χρειάζεται να έχετε στο μυαλό σας. Όμως, με την ορθή ενημέρωση και τον κατάλληλο προγραμματισμό φροντίδας θα μπορείτε να είστε ήσυχες και ασφαλείς, ώστε να απολαύσετε στο έπακρο τις ευχάριστες και πρωτόγνωρες εμπειρίες αυτής της νέας περιόδου.

Διαβάστε επίσης

Ελεάννα Τσιτσιμπίκου, BSc, MSc, RD

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος

Εξειδικευμένη Αθλητική Διατροφολόγος

BSc Queen Margaret University, UK

MSc Oxford Brookes University, UK

Εγγεγραμμένη Διαιτολόγος (RD) HCPC, UK

Κάτοχος αδείας ασκήσεως επαγγέλματος, GR, UK

Ιδρύτρια: DIET COGNITION

Email: eleanna@dietcognition.com

Facebook, Messenger: Diet Cognition Eleanna Tsitsimpikou

Instagram: @diet_cognition @tempting_diet

Η Ελεάννα Τσιτσιμπίκου είναι ιδρύτρια του «DIET COGNITION». Είναι εγγεγραμμένη διαιτολόγος (RD) από τον οργανισμό The Health and Care Professions Council (HCPC) με πτυχίο Διαιτολογίας (BSc) από το Πανεπιστήμιο Queen Margaret της Σκωτίας και με αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων ανώτατης εκπαιδευτικής κατάρτισης από τον αρμόδιο ελληνικό οργανισμό (ΑΤΕΕΝ), ενώ κατέχει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος της Διατροφής και Διαιτολογίας στην Ελλάδα. Ολοκλήρωσε με επιτυχία το μεταπτυχιακό πρόγραμμα Εφαρμοσμένης Αθλητικής Διατροφής (MSc) του Πανεπιστημίου Oxford Brookes. Επιπλέον κατέχει πιστοποίηση με τίτλο «Ειδικός Αθλητικής Διατροφής» από τον οργανισμό ISSN.  Δραστηριοποιείται εντατικά στον χώρο της Διαιτολογίας και της Διατροφής από το 2017, αμέσως μετά την ολοκλήρωση των σπουδών της στο Metropolitan College στην Ελλάδα.

Έχει αποκτήσει κλινική πρακτική εμπειρία και έχει ασχοληθεί ιδιαιτέρως με τους τομείς της ευεξίας, της Παιδικής και της Αθλητικής διατροφής. Ήδη κατέχει 6 σχετικές επιστημονικές ερευνητικές δημοσιεύσεις, σε συνέδρια των μεγαλύτερων Ευρωπαϊκών οργανισμών: «Nutrition Society (NS)» και «European Federation of the Association of Dietitians (EFAD)», αλλά και του παγκόσμιου οργανισμού «International Federation of Sports Medicine (FIMS)». Πλέον, διατηρεί συνεργασίες με αθλητικούς ομίλους διάφορων αθλημάτων, ενώ διατηρεί σε βάθος επαφή με τον αθλητισμό, αφού η ίδια ασχολείται με το άθλημα του τένις από την παιδική της ηλικία, καθώς ακόμα συμμετέχει ερασιτεχνικά σε διάφορα αθλήματα. Τέλος, στην καθημερινή της πρακτική αξιοποιεί καινοτόμες και επιστημονικά εμπεριστατωμένες μεθόδους εκπαιδευτικού χαρακτήρα, εφαρμόζοντας εξατομικευμένη γνωσιακή και συμπεριφορική προσέγγιση, με στόχο την επίτευξη ευημερίας και την βελτίωση της ποιότητας ζωής των διαιτομένων της.