Η επιλογή επαγγελματικής κατεύθυνσης είναι μια δύσκολή και σύνθετη διαδικασία στην εποχή μας. Χρειάζεται να βρισκόμαστε σε συνεχή εγρήγορση προκειμένου να συμβαδίζουμε με τις συνεχώς μεταβαλλόμενες απαιτήσεις του εργασιακού χώρου.
Η τεχνολογική ανάπτυξη, οι εξελίξεις στις επιστήμες, η παγκοσμιοποίηση αυξάνουν την ποικιλία των επαγγελμάτων και απαιτούν μεγάλη εξειδίκευση για την αποτελεσματική απορρόφηση και την ικανοποιητική πληρωμή των εργαζομένων. Οι ξένες γλώσσες, η γνώση ηλεκτρονικού υπολογιστή, η πανεπιστημιακή εκπαίδευση, καθώς και η εξειδίκευση με μεταπτυχιακές σπουδές θεωρούνται σήμερα απαραίτητα εφόδια επαγγελματικής αποκατάστασης και στοιχεία επιτυχημένης σταδιοδρομίας.
Η δομή του εκπαιδευτικού μας συστήματος ασκεί πίεση στους μαθητές για έγκαιρη επιλογή επαγγελματικής κατεύθυνσης. Στην Α’ και Β΄ τάξη του Λυκείου, δηλαδή 15 και 16 χρονών, οι μαθητές καλούνται να επιλέξουν κατεύθυνση που θα καθορίσει την επαγγελματική τους πορεία. Στην ηλικία αυτή λίγα παιδιά διαθέτουν την ωριμότητα για σωστή επαγγελματική επιλογή.
Στην εφηβεία, ο άνθρωπος δεν έχει γνώση του εαυτού του, των δυνατοτήτων του. Και κυρίως δεν έχει γνώση των κοινωνικών συνθηκών, της αγοράς εργασίας, των επαγγελμάτων και των απαιτήσεων τους προκειμένου να κάνει μια σωστή επιλογή.
Εκείνο που πρέπει να αποφευχθεί με κάθε τρόπο είναι να επενδύσει ο μαθητής και οι γονείς του σε προσπάθεια, χρόνο και χρήμα για να σπουδάσει κάτι που θα αποδειχτεί ότι δεν του αρέσει. Που δεν είναι αποδοτικός και δεν έχει ανταπόκριση στην αγορά εργασίας.
Η επιλογή επαγγέλματος στην πραγματικότητα αποτελεί την επιλογή του τρόπου ζωής. H σημασία του είναι εξαιρετικά σημαντική, ιδιαίτερα στην εποχή μας όπου οι ανταγωνιστικές συνθήκες απαιτούν ιδιαίτερα καταρτισμένους και ικανούς επαγγελματίες. Η σημασία του επαγγελματικού προσανατολισμού και της επαγγελματικής αποκατάστασης αποτυπώνεται στο ρητό:
Κομφούκιος
Το να είναι κάποιος ευχαριστημένος με την επιλογή του στον επαγγελματικό τομέα είναι κάτι πάρα πολύ βασικό, καθώς αυτό διοχετεύεται σε όλη την ζωή του και επηρεάζει όλους τους τομείς της καθημερινής του ζωής.
Φιλόλογος – Παιδαγωγός
MSc Eιδικής Εκπαίδευσης
Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού
Email: maria-kastania@hotmail.com
Η Μαρία Καστάνια είναι απόφοιτη του Ιονίου Πανεπιστημίου του Τμήματος Ιστορίας. Το 2012 ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της στην Ιστορία και Διδακτική της Ιστορίας, στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και το 2016, στην Ειδική Εκπαίδευση, στο Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας. Το 2020 πιστοποιήθηκε Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού από την εταιρεία Άριστον και έκτοτε αναλαμβάνει και υλοποιεί τεστ επαγγελματικού προσανατολισμούς σε εφήβους και ενήλικες. Έχει γράψει ποικίλα εκπαιδευτικά άρθρα σχετικά με τις μαθησιακές δυσκολίες και έχει οργανώσει ημερίδες με σκοπό να ενημερώσει τον κόσμο γι΄ αυτές.