risky play

Το risky play & όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις

Τι είναι το risky play;

Το risky play, γνωστό και ως παιχνίδι ρίσκου, βοηθάει τα παιδιά να πάρουν ρίσκα και να δοκιμάσουν τα όρια τους. Είναι ένα είδος παιχνιδιού που τα τελευταία χρόνια έχει διαδοθεί ευρέως στην εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και στους γονείς. Ειδικότερα, στον καιρό της πανδημίας που η επαφή με τη φύση και η φυσική δραστηριότητα ήταν παραπάνω από αναγκαία, αρκετοί γονείς ήρθαν σε επαφή με αυτό το είδος παιχνιδιού.  Ωστόσο, παρά τον δισταγμό ορισμένων, κανείς δεν μπορεί να παραμερίσει τα σημαντικά οφέλη που προσφέρει το risky play.

Οφέλη risky play

Τα παιδιά μέσω του risky play, εξασκούνται στη διαχείριση κρίσεων, δηλαδή μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να ρυθμίζουν τα συναισθήματα του φόβου και του θυμού και παράλληλα να παίρνουν γρήγορα αποφάσεις για τα επόμενα τους βήματα. Παρατηρούν και σκέφτονται πιθανές λύσεις για να ξεπεράσουν το πρόβλημα. Άρα, ενισχύεται και η δημιουργικότητα των παιδιών.

Επιπλέον, η επιτυχής διαχείριση κρίσεων βοηθά το παιδί να χτίσει την αυτοπεποίθηση του, ενώ αντίθετα η αποτυχία βοηθά το παιδί να ξεπερνά τις δυσκολίες και να ξαναπροσπαθεί για να πετύχει τον στόχο του.

Όλες τις παραπάνω διαδικασίες το παιδί τις κάνει γρήγορα και χωρίς άγχος, διότι βρίσκεται μέσα στην κατάσταση ρίσκου.

Συνεπώς, το παιδί μαθαίνει να δοκιμάζει τις δυνατότητες του, οπότε αυξάνονται οι πιθανότητες να γίνει ένας ενήλικας που δε φοβάται τις αλλαγές και τα ρίσκα.

Παραδείγματα risky play

Παραδείγματα risky play είναι η μεγάλη ταχύτητα όταν το παιδί κάνει κούνιες ή ποδήλατο, πατίνι κ.λπ. Η ταχύτητα αυξάνει την αίσθηση της απώλειας ελέγχου και υπάρχει το ρίσκο και ο ενθουσιασμός.

Άλλο παράδειγμα είναι η χρήση επικίνδυνων σκευών, όπως το παιδικό μαχαίρι, ο καθαριστής καρότου και πατάτας, σφυρί, κατσαβίδι, βίδες. Τα εργαλεία που χρησιμοποιούν οι γονείς πάντα κάνουν εντύπωση στα παιδιά και θέλουν να δοκιμάσουν και να τα επεξεργαστούν.

 

Επίσης τα λεγόμενα “loose parts”, τα χαλαρά αντικείμενα, όπως ξύλα, χαρτόκουτα, σκοινιά κ.ά. βοηθούν στην εφαρμογή του risky play. Η χρήση τέτοιων εργαλείων απαιτεί πλήρη συγκέντρωση από τα παιδιά ώστε να ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο τραυματισμού.

Διαβάστε επίσης

Ένα ακόμα παράδειγμα είναι η χρήση αντικειμένων με μη αναμενόμενο τρόπο όπως το να ανέβουν ανάποδα στη τσουλήθρα.

Επίσης, τα παιχνίδια που τα παιδιά πρέπει να ισορροπήσουν ή να πηδήσουν από κάποιο ύψος. Σε αυτά τα παιχνίδια πάντα υπάρχει η χαρά αλλά και ο φόβος της πτώσης. Επιπλέον, εξασκούν την αδρή τους κινητικότητα.

Συνθήκες για πραγματικό risky play

Εμείς ως γονείς και εκπαιδευτικοί έχουμε διττό ρόλο, από τη μια πλευρά πρέπει να ενθαρρύνουμε το παιδί να δοκιμάζει με φράσεις όπως «Μπορείς να τα καταφέρεις», «Θα είμαι πίσω σου, αν χρειαστείς κάτι» και από την άλλη πλευρά να φροντίζουμε για την ασφάλεια του έχοντας τον κατάλληλο εξοπλισμό όπως επιγονατίδες, γάντια, κράνη και καλά παπούτσια.

 

Το risky play έχει σχέση με το να δοκιμάσουν τα παιδιά τα όρια τους, του σώματός τους και τα όρια του περιβάλλοντος. Ας μην ξεχνάμε ότι το περιβάλλον είναι ο τρίτος δάσκαλος για τα παιδιά.

Συνεπώς το risky play δεν βοηθά το παιδί μόνο από πλευράς ψυχικής ανθεκτικότητας, αλλά και από πλευράς αδρής κινητικότητας. Τα παιδιά που δεν εμπλέκονται σε δραστηριότητες risky play εμφανίζονται να είναι φοβισμένα, να μην αισθάνονται αυτοπεποίθηση για το σώμα τους και για την κίνηση τους, να μην έχουν καλή ισορροπία και να έχουν άγχος και φόβο αποτυχίας.

Τέλος, risky play δεν σημαίνει αφήνω το παιδί να σκαρφαλώνει ανεξέλεγκτα και να κάνει επικίνδυνα πράγματα, αλλά βοηθάω το παιδί μου να δοκιμάσει, έχοντας ελέγξει το περιβάλλον, ότι αυτό που θα δοκιμάσει είναι στο επίπεδο του και προετοιμάζω και το ίδιο με τον αντίστοιχο εξοπλισμό.

Έχω εμπιστοσύνη σε εμένα ως γονιό, φοράω παρωπίδες στις επικρίσεις του οικογενειακού περιβάλλοντος και φυσικά εμπιστεύομαι το παιδί μου, τις δυνατότητες του... διαφορετικά το risky play δεν μπορεί να υπάρξει.

Διαβάστε επίσης

Ελίνα Μαυροπούλου

Νηπιαγωγός

elisvasimav@gmail.com

Instagram: thekids.society

Η Μαυροπούλου Ελίνα είναι νηπιαγωγός, αποφοίτησε από το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το 2019. Αυτή τη στιγμή πραγματοποιεί τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Π.Μ.Σ «Επιστήμες της Αγωγής & της Δια Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση & Ηγεσία» του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Παράλληλα συνεχίζει να επιμορφώνεται σε θέματα που άπτονται της παιδαγωγικής επιστήμης και επικοινωνεί την αγάπη της για τα παιδιά και για το επάγγελμα της μέσω του προφίλ της στο Instagram.