Συμβουλές για εικαστική έκφραση

10 Συμβουλές για να ενισχύσετε την Εικαστική Έκφραση του παιδιού σας

Οι στιγμές που μοιραζόμαστε μαζί με τα παιδιά όταν ζωγραφίζουν ή όταν κατασκευάζουν κάτι είναι πολύ σπουδαίες.  Όμως συχνά γονείς και παιδιά πέφτουν στην παγίδα του τέλειου αποτελέσματος. Έτσι χάνεται το πραγματικό νόημα της εικαστικής τέχνης, που δεν είναι άλλη από την δημιουργία, τη φαντασία και την έκφραση. Παρακάτω δίνονται μερικές συμβουλές ώστε να απολαύσει όλη η οικογένεια την Εικαστική Έκφραση και τη διαδικασία της για να επωφεληθούν τα παιδιά ουσιαστικά.

10 Συμβουλές για Εικαστική Έκφραση

1. Αρχικά είναι καλό να δημιουργήσετε στο δωμάτιο του παιδιού μια γωνία η οποία θα έχει όλα τα απαραίτητα εργαλεία για να κάνετε μια κατασκευή ή μια ζωγραφιά

2. Επιπλέον, οι κατασκευές και οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες είναι σημαντικό να προκύπτουν από το ενδιαφέρον των παιδιών. Αν αυτή τη περίοδο απασχολεί το παιδί σας η βροχή και το νερό τότε φτιάξτε κάτι σχετικό. Μια ακόμα καλύτερη ιδέα είναι να επιλέγετε μαζί με το παιδί τι θα φτιάξετε.

3. Επιπρόσθετα, όπως αναφέρθηκε και παραπάνω είναι προτιμότερο να δίνετε έμφαση στη διαδικασία της δημιουργίας παρά στο αποτέλεσμα. Μην κάνετε ερωτήσεις όπως «Μα καλά γιατί έκανες την πασχαλίτσα μπλε;». Τα παιδιά αντιλαμβάνονται διαφορετικά τα χρώματα από ότι εμείς. Επιπλέον οι κατασκευές και η ζωγραφική είναι μια ευκαιρία να εξασκήσουν τη λεπτή τους κινητικότητα. Είναι λογικό η προσπάθεια τους να διαφέρει από αυτό που τυχόν παρουσιάστηκε. Ας μη βάζουμε τη δημιουργικότητα σε καλούπια.

Διαβάστε επίσης

4. Ακόμα, τα καλλιτεχνικά «ατυχήματα» που μπορεί να συμβούν δείχνουν προσπάθεια. Μην αποπάρετε το παιδί επειδή τρύπησε το χαρτί ή επειδή γέμισε glitter. Αντίθετα πείτε «Βλέπω ότι τρύπησε το χαρτί. Μάλλον ήθελες να το κάνεις με έντονο χρώμα. Έλα να σου δείξω πως να πιέζεις τον μαρκαδόρο» Δείτε το λάθος ως μια ευκαιρία για μάθηση όχι ως μια στιγμή πανικού.

5. Μια άλλη παγίδα στην οποία πέφτουν συχνά γονείς και εκπαιδευτικοί είναι οι υποθέσεις που μπορεί να γίνουν από τον ενήλικα. Είναι καλό να μην κάνετε υποθέσεις για το τι μπορεί να κάνει το παιδί. Τα παιδιά έχουν δικό τους τρόπο να αντιλαμβάνονται την πραγματικότητα, ένα τέτοιο σχόλιο μπορεί να καταστρέψει τη δημιουργική διαδικασία. Άλλωστε η ερμηνεία ενός έργου είναι πολύ ρευστή είτε ενηλίκων ή παιδιών.

Λίγες ακόμα συμβουλές για Εικαστική Έκφραση

6. Προσπαθήστε να κάνετε ερωτήσεις ανοιχτού τύπου, αλλά όχι μια πάρα πολύ γενική ερώτηση π.χ. «τι φτιάχνεις;» μιας και είναι πολύ αόριστη. Τα παιδιά ενώ ζωγραφίζουν μας δίνουν αρκετές αφορμές για συζήτηση καθώς σχολιάζουν αυτό που φτιάχνουν.

7. Ενθαρρύνετε την προσπάθεια. Χρησιμοποιείστε περιγραφικό λόγο κατά τη διάρκεια αλλά και μετά το πέρας της δραστηριότητας. Περιγράψτε το τελικό αποτέλεσμα με φράσεις όπως «Βλέπω χρησιμοποίησες πολλά χρώματα» «Τι ψηλό που έκανες το δέντρο» «Σε δυσκόλευε να ζωγραφίσεις το χ αλλά τα κατάφερες.»

8. Συχνά τα παιδιά συγκρίνουν τη ζωγραφιά ή την κατασκευή με εκείνη του ενήλικα ή με των άλλων παιδιών. Βοηθήστε τα παιδιά να απεμπλακούν από τη διαδικασία σύγκρισης, τονίζοντας τα θετικά σημεία της ζωγραφιάς/κατασκευής. Αν η σύγκριση γίνει με το πρωτότυπο ή με το έργο του ενήλικα, μπορείτε να του εξηγήσετε ότι μεγαλώνοντας θα βελτιώνεται και φυσικά όσο συνεχίζει να προσπαθεί.

Διαβάστε επίσης

9. Πολύ σπουδαίο επίσης είναι, τα παιδιά να αγγίζουν τα υλικά και να τα επεξεργάζονται καθώς έτσι αντιλαμβάνονται τις διαφορετικές υφές των αντικειμένων και τα διάφορα χαρακτηριστικά τους ενεργοποιώντας την απτική τους ικανότητα και αναπτύσσουν τον λόγο τους. Μάλιστα, μη φοβηθείτε να λερωθείτε, έτσι θα αποβάλλετε το άγχος και την ανησυχία της καθημερινότητας και θα απολαύσετε περισσότερο την διαδικασία.

10. Φυσικά μετά το πέρας της δραστηριότητας τα παιδιά με τη βοήθεια σας χρειάζεται να τακτοποιήσουν τον χώρο ώστε να είναι έτοιμος για την επόμενη χειροτεχνία.

Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης. Το πρόβλημα είναι να παραμείνει καθώς μεγαλώνει.

Pablo Picasso

Βιβλιογραφία

Epstein. A & Τρίμη, Ε. (2005) Εικαστικές Τέχνες & Μικρά Παιδιά: Ενισχύοντας μικρούς καλλιτέχνες. Αθήνα: Τυποθετώ

Ελίνα Μαυροπούλου

Νηπιαγωγός

elisvasimav@gmail.com

Instagram: thekids.society

Η Μαυροπούλου Ελίνα είναι νηπιαγωγός, αποφοίτησε απο το Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το 2019. Αυτή τη στιγμή πραγματοποιεί τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Π.Μ.Σ «Επιστήμες της Αγωγής & της Δια Βίου Μάθησης: Εκπαιδευτική Διοίκηση & Ηγεσία» του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Παράλληλα συνεχίζει να επιμορφώνεται σε θέματα που άπτονται της παιδαγωγικής επιστήμης και επικοινωνεί την αγάπη της για τα παιδιά και για το επάγγελμα της μέσω του προφίλ της στο Instagram.