Θεατρικό Παιχνίδι: Τι μπορεί να προσφέρει στο παιδί μου;

Θεατρικό Παιχνίδι…. Ξεδιπλώνοντας τις δύο λέξεις, μπορούμε να καταλάβουμε λίγο την ουσία του. Συνδυάζονται μαζί το θέατρο και το παίγνιο από το παιχνίδι, δηλαδή μία ψυχική ενέργεια που απολαμβάνουμε, μία πράξη/ δρώμενο, που δημιουργεί μία ευχαρίστηση στη ψυχή.

Δε θα μπορούσα να βρω καλύτερο τρόπο να εξηγήσω τι είναι το θεατρικό παιχνίδι, απ’ το να χρησιμοποιήσω τα λόγια του Λάκη Κουρετζή, ο οποίος λέει χαρακτηριστικά ότι το θέατρο δεν ξεκίνησε γιατί κάποιος αποφάσισε να γράψει ένα έργο, αλλά δημιουργήθηκε επειδή οι άνθρωποι ανακάλυψαν την ανάγκη μέσα από ένα ρολό, να επικοινωνήσουν με ένα άλλο πρόσωπο, πνεύμα, Θεό.

Πολλοί στις μέρες μας μπερδεύουν το θεατρικό παιχνίδι με το παιδικό θέατρο, τα οποία είναι δύο τελείως διαφορετικά πράγματα.

Το θεατρικό παιχνίδι δεν σχετίζεται με την αποστήθιση ενός κειμένου ή τετράστιχου, την σωστή εκτέλεση κινήσεων κ.λπ.,  αλλά έχει να κάνει ξεκάθαρα με τον τρόπο που ο «παίκτης» εκφράζει καταστάσεις και ρόλους αυθόρμητα, βάζοντας το δικό του προσωπικό στίγμα. Με άλλα λόγια, μιλάμε για τον αυτοσχεδιασμό! Οι σχολικές γιορτές για παράδειγμα με ρόλους και ποιήματα, δεν είναι θεατρικό παιχνίδι. Για αυτό λοιπόν είναι χαρακτηριστικό ότι στο θεατρικό παιχνίδι, το παιδί όχι μόνο συμμετέχει, αλλά καθορίζει, επικοινωνεί, ανακαλύπτει.

Διαβάστε επίσης

Το παιδί καλείται μέσα από την ασφάλεια που του εξασφαλίζει ο ρόλος (ψυχοσυναισθηματική απόσταση), να εκφράσει τα αληθινά ζητήματα που το απασχολούν, να επιλύσει προβλήματα, να ξεκαθαρίσει τις ανθρώπινες σχέσεις. Δίνεται ακόμα η δυνατότητα να βγει έξω από τη νόρμα των σωστών συμπεριφορών και να δοκιμάσει τα όριά του, καθώς και να απελευθερώσει τη φαντασία, χωρίς φυσικά να (κατά)κρίνεται από άλλους.

Θεατρικό Παιχνίδι: Τα οφέλη του για τα παιδιά

Το θεατρικό παιχνίδι προσφέρει μεταξύ όσων αναφέραμε:

  • Έμμεση ενεργοποίηση
  • Απελευθέρωση της φαντασίας
  • Εμπλουτισμό λεξιλογίου
  • Καλλιέργεια κινητικής έκφρασης
  • Εκτόνωση
  • Ανακούφιση/ Αποφόρτιση
  • Εξερεύνηση

Η μαγεία του θεατρικού παιχνιδιού είναι, ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί οποιοδήποτε υλικό ως αφετηρία, να δώσει δηλαδή κάποιο ερέθισμα για την έναρξη της πράξης. Για παράδειγμα μπορεί να είναι μία εικόνα, ακόμη και μία χαρτοπετσέτα! Έτσι λοιπόν από μία παρόρμηση, γεννιέται η δημιουργία!

Το θεατρικό παιχνίδι μπορεί να παιχτεί από 2 άτομα και πάνω και χρειάζεται έναν καθοδηγητή/ εμψυχωτή, ο οποίος καλό είναι να μην κατευθύνει, αλλά να ενθαρρύνει το παιδί να πάρει πρωτοβουλίες. Μπορεί να γίνει σχεδόν οπουδήποτε και φυσικά να είναι ο γονιός στη θέση του καθοδηγητή. Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί ότι τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιείται κι από ειδικούς ψυχικής υγείας, ως εργαλείο σε μία θεραπευτική διαδικασία.

Πώς γίνεται το Θεατρικό Παιχνίδι;

Για να κάνει κάποιος θεατρικό παιχνίδι με ρόλους δεν «μπαίνει» απευθείας σ’ αυτόν, αλλά ακολουθείται μία «τελετουργία», που θα μπορούσε να είναι κινησιολογία ή αισθητηριακά ερεθίσματα, ώστε να δημιουργήσει στο παιδί ένα πέρασμα/ μετάβαση. Στο τέλος, όταν κλείσει το θεατρικό παιχνίδι, είναι πολύ ωφέλιμο, τόσο για τα παιδιά όσο και για τους μεγάλους, να κάνουν το λεγόμενο «de-rolling», δηλαδή την αποδέσμευση από τον ρόλο που είχαν όση ώρα έπαιζαν, έτσι ώστε να επανέλθει σιγά-σιγά στο εδώ και τώρα, στο προσωπικό του κομμάτι. Ένα παράδειγμα de-rolling είναι στο τέλος ο καθένας να λέει το όνομά του, για να συνδεθεί με τον εαυτό του.

Πρόταση θεατρικού παιχνιδιού

Μιας και έχουμε φθινόπωρο, ένα κόκκινο φύλλο που πέφτει από το δέντρο, μπορεί να αποτελέσει ερέθισμα για την έναρξη θεατρικού παιχνιδιού!

  • Κινηθείτε στο χώρο, όπως θα κινούνταν το φύλλο.
  • Πώς κινείται αν ξαφνικά σηκώσει δυνατό αέρα;
  • Τι γίνεται όταν σταματήσει αέρας;
  • Αν το φύλλο είχε φωνή, τι θα έλεγε;
  • Και συνεχίζετε την ιστορία σας με όποιον τρόπο θέλετε…

Διαβάστε επίσης

Αφήστε τη φαντασία, τον αυθορμητισμό και δημιουργικότητα να σας γεμίσουν και να σας δείξουν το δρόμο!

Μαρία Λούτση

Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΑΤΕΙ

maria-lou90@hotmail.com

Ονομάζομαι Λούτση Μαρία και είμαι απόφοιτη του τμήματος προσχολικής ηλικίας του ΑΤΕΙ Αθήνας. Η επαφή μου με τα παιδιά ξεκίνησε από τα πρώτα εξάμηνα της σχολής και η επαγγελματική μου εμπειρία πάνω στην αγωγή και την φροντίδα τους μετρά πολλά έτη. Πέραν της επιμόρφωση μου με ημερίδες, σεμινάρια και εργαστήρια έχω ξεκινήσει 4ετή μετεκπαίδευση πάνω στην παιγνιοθεραπεία: το παιχνίδι ως μέσο αγωγής και θεραπείας, στο Άθυρμα.