Είναι όλα τα σνακ κατάλληλα για το παιδί μου;

Είναι γεγονός ότι η βιομηχανία των τροφίμων είναι γεμάτη από σνακ, γλυκά και αλμυρά. Με μία βόλτα στο κοντινό super market, μπορεί κάποιος να βρει μία πληθώρα από προϊόντα. Αυτά, πολλές φορές, έχουν συσκευασίες κατάλληλες για παιδιά, με διάφορους ήρωες από παιδικές ταινίες και μη, έντονα χρώματα και εικόνες. Έτσι, δεν είναι λίγες οι φορές που οι γονείς έρχονται αντιμέτωποι με την εξής εύλογη απορία: Είναι όλα τα σνακ κατάλληλα για το παιδί μου;

Η απάντηση έρχεται ήδη από τα 2 προηγούμενά μας άρθρα με τίτλους: «Συσκευασμένα Τρόφιμα: Τι να προσέχω για τα παιδιά μου;» και «Ετικέτες τροφίμων: Πώς τις διαβάζουμε σωστά & τι να προσέξουμε για τα παιδιά μας», τα οποία μας δίνουν αρκετές πληροφορίες για το πώς να επιλέγουμε σωστά τα προϊόντα που βάζουμε στο σπίτι μας.

Τα κατάλληλα επιλεγμένα σνακ για το παιδί, είναι απαραίτητα για τη σωστή διατροφή του, καθώς η κατανάλωσή τους παίζει πολύ σημαντικό ρόλο στη σωστή ανάπτυξή του, στα επίπεδα ενέργειας, στην πνευματική του διαύγεια, στη μνήμη και στη διάθεσή του. Ενώ καλύπτουν το αίσθημα της πείνας ανάμεσα στα κυρίως γεύματα. Επιπρόσθετα, τα ενδιάμεσα υγιεινά σνακ έχουν μεγάλη σημασία καθώς συντελούν στην πρόσληψη των απαραίτητων ποσοτήτων μακροθρεπτικών και μικροθρεπτικών συστατικών. Τα οποία, λόγω της μικρής χωρητικότητας του στομάχου των παιδιών δεν μπορούν να προσλάβουν σε επαρκείς ποσότητες στα κυρίως γεύματα.

Φυσικά και δεν είναι όλα τα σνακ κατάλληλα για το παιδί

Είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να είναι προσεκτικοί στην επιλογή των σνακ, καθώς στο εμπόριο κυκλοφορούν πολλές επιλογές χωρίς διατροφική αξία. Όπως για παράδειγμα τα συσκευασμένα κέικ, κρουασάν, μπισκότα, σοκοφρέτες και η λίστα είναι ατελείωτη. Σε αυτήν την λίστα συμπεριλαμβάνονται και οι έτοιμοι χυμοί με προσθήκη ζάχαρης, πατατάκια και διάφορα επιδόρπια γιαουρτιού.

Διαβάστε επίσης

Είναι προτιμότερο να επιλέγουν οι γονείς τις πρώτες ύλες, όσο το δυνατόν πιο κοντά στα φυσικά τρόφιμα ή ακόμα και βιολογικά. Έτσι λοιπόν οι γονείς μπορούν να φτιάξουν το δικό τους σπιτικό κέικ ή κάποια μπάρα δημητριακών. Στο διαδίκτυο υπάρχουν πλέον πολλές διαθέσιμες συνταγές για όλα τα γούστα. Με αυτόν τον τρόπο η διατροφή των παιδιών μπορεί να εμπλουτιστεί από ποιοτικά και θρεπτικά σνακ.  

Δεν ξεχνάμε ότι τα φρούτα αποτελεί πολύ σημαντικό μέρος, τόσο την διατροφής των ενηλίκων όσο και των παιδιών. Τα φρούτα είναι πάντα μία πολύ ισορροπημένη και υγιεινή επιλογή για σνακ, καθώς είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά στοιχεία και βιταμίνες. Γι’ αυτό θα πρέπει να καταναλώνονται σε επαρκείς ποσότητες ημερησίως.

Με λίγα λόγια, προσπαθήστε να προσφέρετε στο παιδί σας, όσο το δυνατόν λιγότερα συσκευασμένα σνακ, δίνοντας προτεραιότητα στην σπιτική επιλογή.

Μάλιστα θα ήταν μια πολύ καλή ιδέα να συμμετείχε το παιδί σας στην διαδικασία της παρασκευής ενός σνακ, προκειμένου να έρθει δημιουργικά σε επαφή με τις πρώτες ύλες του τελικού τροφίμου που θα καταναλώσει.

Η βιομηχανία των τροφίμων έχει φροντίσει να παράγει συνεχώς σνακ με πολύ ελκυστικές συσκευασίες για τα παιδιά.  O Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO), επέκρινε τις βιομηχανίες τροφίμων οι οποίες απευθύνονται σε παιδιά και διαφημίζουν ανθυγιεινά προϊόντα. Επισήμανε ότι η στρατηγική αυτή είναι «καταστροφική», αφού τροφοδοτεί την παγκόσμια επιδημία της παχυσαρκίας. Οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τον έντυπο τύπο και τη νέα τεχνολογία (internet, τηλεόραση), ώστε να προωθήσουν αυτά τα προϊόντα. Αυτό έχει σαν συνέπεια τα παιδιά να περιβάλλονται από διαφημίσεις που τα παροτρύνουν να καταναλώνουν τρόφιμα υψηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι, ακόμα και όταν βρίσκονται σε μέρη όπου θα πρέπει να προστατεύονται, όπως τα σχολεία.

Διαβάστε επίσης

Πολλοί άλλοι αγαπημένοι ήρωες των παιδιών πρωταγωνιστούν εκτός από την τηλεόραση και στις συσκευασίες διάφορων σνακ που πωλούνται στα super market, στα περίπτερα, στα κυλικεία του σχολείου. Η πλειοψηφία των παιδιών θεωρεί τα τρόφιμα που περιέχονται σε συσκευασίες στολισμένες με κάποιον παιδικό ήρωα πιο νόστιμα και υγιεινά σε σχέση με τα τρόφιμα που τους προσφέρονται σε απλές συσκευασίες. Και τα οποία μπορεί να είναι πιο υγιεινά.

Επομένως, όπως έχουμε ξαναπεί, εκπαιδευόμαστε να διαβάζουμε τις ετικέτες τροφίμων και δεν ξεχνάμε να δώσουμε βάση σε αυτές πριν την αγορά ενός προϊόντος. Προτιμήστε η ετικέτα του τροφίμου, στο πεδίο των συστατικών, να είναι όσο το δυνατόν μικρότερη και να αποτελείτε από συστατικά τα οποία είναι γνωστά για εσάς. Ακόμη, αποφύγετε εκείνα τα προϊόντα που έχουν πρόσθετα σάκχαρα, τεχνητά αρώματα ή ενισχυτικά γεύσης.

Ο οργανισμός των παιδιών, για να λειτουργεί στο μέγιστο των δυνατοτήτων του, χρειάζεται ποιοτική και ισορροπημένη τροφή.

Τέλος, είναι σχεδόν αδύνατο το παιδί να μην καταναλώσει σνακ που είναι πλούσιο σε ενέργεια και θερμίδες αλλά πολύ χαμηλό σε θρεπτική και διατροφική αξία. Σε αυτήν την περίπτωση συστήνεται η κατανάλωση αυτών με μέτρο.

Χαρά Παρωτίδη

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών
Άλιμος, Αθήνα
Κιν: 6989608906
Email: haraparotidi@outlook.com

Η Χαρά Παρωτίδη αποφοίτησε το τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και συνεχίζοντας τις σπουδές της στο τμήμα Διαιτολογίας και Διατροφής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, κατάφερε να συσχετίσει τις γνώσεις της για τα τρόφιμα με την αλληλεπίδρασή τους στο ανθρώπινο σώμα. Επιμορφώνεται συνεχώς για θέματα σχετικά με τη Διατροφή του Ανθρώπου, καθώς και τους μηχανισμούς με τους οποίους ένας Επιστήμονας του χώρου της Υγείας, μπορεί να δώσει κίνητρο για την επίτευξη του ευ ζην.