Γιώργος-Χριστοδούλου-για-τον-Κοτζάμπαση-του-Καστρόπυργου

Συνέντευξη με τον Γιώργο Χριστοδούλου για τον «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου»

Mε αφορμή τη νέα live-streaming πρεμιέρα του Εθνικού θεάτρου, “ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου” του Μ. Καραγάτση, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, μιλήσαμε με τον Γιώργο Χριστοδούλου, ο οποίος υποδύεται τον Μίχαλο Ρούση. Μας ανέλυσε τον έντονο και ταραχώδη βίο του ήρωα, ο οποίος ακροβατεί ανάμεσα στα πάθη που κρύβονται βαθειά μέσα στη ψυχή του.

Η συνέντευξη

Σε πετυχαίνω σε πρόβες για την παράσταση “Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου”, θα ήθελες να μας βάλεις λίγο στο κλίμα; 

Ο Μίχαλος Ρούσης ξυπνάει από έναν δυσοίωνο και τρομακτικό εφιάλτη. Η φημολογούμενη επανάσταση των Ελλήνων απειλεί την ήρεμη ζωή του, με την γυναίκα του, τις ερωμένες του, τα πλούτη του. Για εκείνον όλα πρέπει να μείνουν ως έχουν. Οι εξελίξεις όμως είναι καταιγιστικές κι εκείνος βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Ως προδομένος, ως προδότης, ως ήρωας, ως Έλληνας, ως Τούρκος. Ο εφιάλτης που τον σήκωσε από το ζεστό κρεβάτι του τον κυνηγάει μέχρι τέλους.

Πόσο δύσκολο είναι να μεταφερθεί στο σανίδι ένα τόσο πολυποίκιλο βιβλίο και με αρκετούς χαρακτήρες μέσα;

Η πρόκληση σε ένα τέτοιο εγχείρημα είναι να βρεθεί ο σωστός θεματικός άξονας που θα υποδείξει την κατάλληλη επιλογή υλικού από μία τόσο πλούσια και σχεδόν αχανή πρώτη ύλη. Δε μιλάμε για ένα, αλλά για τρία βιβλία. Δεν είναι απλό. Ο Θανάσης Τριαρίδης και ο Δημήτρης Τάρλοου δούλευαν για εννέα μήνες τη διασκευή. Και το αποτέλεσμα, ευτυχώς, δε μένει στην απλή εξιστόρηση των γεγονότων των βιβλίων, αλλά επιδιώκει μια βαθειά απόδοση της ουσίας του.

Πώς αισθάνεσαι που η παράσταση θα μεταδοθεί σε live-streaming;

Δεν έχω ιδέα από το live streaming. Ούτε ως θεατής, ούτε ως ηθοποιός. Προς το παρόν κάνω σαν τη στρουθοκάμηλο. Κάνω πως δεν το βλέπω. Λειτουργώ όπως λειτουργούσα πάντα στην σκηνή.  

Μίλησε μου για τον ρόλο του Μίχαλου Ρούση, πώς θα τον χαρακτήριζες;

Ο Μίχαλος Ρούσης ως ρόλος είναι σαν την Λερναία Ύδρα. Όσα κεφάλια και να κόψεις, θα βγουν κι άλλα. Να μιλήσω για την αγάπη του για την ζωή; Έρχεται η στιγμή που αυτή ανατρέπεται. Να αναφέρω την προδοσία του; Έρχεται η στιγμή που γίνεται ήρωας. Μόνο η αγάπη του για τις γυναίκες δεν ανατρέπεται. Όλα τα άλλα στοιχεία του χαρακτήρα έχουν πολλές όψεις. Και το ταξίδι που διανύει σαν χαρακτήρας μέσα στο έργο είναι πολύ μεγάλο. 

Είναι ένα έργο “απομυθοποίησης” της Ελληνικής Επανάστασης;

Δε θα το χαρακτήριζα “έργο απομυθοποίησης της ελληνικής επανάστασης”. Επικεντρώνεται ίσως σε μία πιο ανθρώπινη πλευρά των πρωταγωνιστών και των γεγονότων. Με τις αδυναμίες και τις μικρότητες που τη συνοδεύουν. Τις διάφορες όψεις του ηρωισμού. 

Συνέντευξη με τον Γιώργο Χριστοδούλου για τον «Κοτζάμπαση του Καστρόπυργου»

Ενώ έχουν περάσει τόσα χρόνια από τότε που εκδόθηκε το βιβλίο, τι είναι αυτό που κάνει τους ήρωες του Καραγάτση “γοητευτικούς” στα μάτια του αναγνώστη;

Η βαθειά και ειλικρινής ματιά του Καραγάτση στους χαρακτήρες του. Η γνώση τις ανθρώπινης πολυπλοκότητας και παραδοξότητας τους κάνει άχρονους και απτούς στα μάτια μας. Ο καθένας φέρει μια μεγάλη αλήθεια για την ανθρώπινη ύπαρξη που δεν σου δίνει το περιθώριο να την αγνοήσεις.

Αν και ο Μίχαλος νοιάζεται μόνο για τον εαυτό του, γιατί μόλις χάνει την εξουσία του ενδιαφερόμαστε περισσότερο γι’ αυτόν;

Κατά την γνώμη μου δεν είναι εύκολο να μην είσαι επιεικής με τον Μίχαλο Ρούση. Γιατί, πολύ απλά, είτε το ομολογείς στον εαυτό σου, είτε όχι, ταυτίζεσαι με τις αδύναμες πλευρές του. Θεωρώ πως για έναν σύγχρονο άνθρωπο, ο φόβος και ο ατομικισμός είναι πιο εύκολα αναγνωρίσιμα και κατανοητά από την αυτοθυσία και την πίστη σε μία υψηλή ιδέα.

Ποια είναι η σχέση του με την Βαγγελιώ;

Η Βαγγελιώ έρχεται στην ζωή του Μίχαλου Ρούση τυχαία, σα σκλάβα του. Γίνεται ερωμένη του, μάνα του, σωτήρας του. Και μιας και αναφέραμε τις όψεις του ηρωισμού, η Βαγγελιώ είναι μια περίπτωση που θυσιάζει κάθε πτυχή της ύπαρξης της για έναν άνθρωπο, χωρίς προσωπικό όφελος. Μια ηρωική στάση που δεν σχετίζεται με καμία επανάσταση και όψη του πολέμου.

Μίλησε μου για την συνεργασία σου με τον κύριο Τάρλοου.

Από πριν εκτιμούσα πολύ τον Δημήτρη Τάρλοου, σαν ηθοποιό πρώτα από όλα. Ακόμα και σε κάποιες δικές του παραστάσεις που μπορεί να κρατούσε κάποιο μικρό ρόλο, εγώ τον ξεχώριζα και τον θαύμαζα για την υποκριτική του. Αυτός ήταν και ο κύριος λόγος που ήθελα να συνεργαστούμε. Και όντως πήρα από εκείνον πολύ ενδιαφέρουσες κατευθύνσεις, μη αναμενόμενες, που με διεύρυναν σαν ηθοποιό. Η παρότρυνση του και η πίστη του στο να καταθέσει ο ηθοποιός έναν προσωπικό και ειλικρινές καλλιτεχνικό στοχασμό, παίζοντας έναν ρόλο, είναι και δική μου πεποίθηση για το πώς πρέπει να αντιμετωπίζεται η δουλειά του ηθοποιού.

Υπάρχουν στοιχεία του σύγχρονου Έλληνα στο έργο;

Υπάρχουν στοιχεία και του σύγχρονου Έλληνα και της σύγχρονης νοοτροπίας. Μάλλον στον πυρήνα τους δεν έχουν αλλάξει πολλά πράγματα στην Ελλάδα του 2021 σε σχέση  με την Ελλάδα του 1821.  Ή τέλος πάντων -για μην είμαι υπερβολικός-  είναι μια καλή ευκαιρία να εξετάσουμε τι έχει αλλάξει και τι παραμένει ίδιο. Κι αν όλα αυτά είναι ωφέλημα στο σήμερα.

Πώς νιώθεις που πρωταγωνιστείς σε μία παράσταση με αφορμή τα διακόσια χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση;

Αν θεωρήσουμε πως η επέτειος των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση είναι αφορμή για έναν κοινωνικό και καλλιτεχνικό διάλογο πάνω σ αυτήν, τότε νιώθω τυχερός που αυτή η παράσταση διευρύνει αυτόν τον διάλογο και σε περιοχές όχι τόσο ευχάριστες.

Αν γυρνούσες το χρόνο πίσω σε ποια Επανάσταση θα ήθελες να έχεις παρευρεθεί;

Θα ήθελα να βρεθώ μέσα στα διάφορα κινήματα απελευθέρωσης και αμφισβήτησης που ξεπήδησαν την δεκαετία του ’60. Παράλληλα, εκείνη την εποχή συντελέστηκε και μια καλλιτεχνική έκρηξη που με γοητεύει πολύ.

Ποια η γνώμη σου για την κατάσταση στο θέατρο και όλα αυτά που βγαίνουν στην επιφάνεια;

Νιώθω πως οι άνθρωποι που μίλησαν και μιλούν πρόσφεραν ένα σπουδαίο δώρο και μια μεγάλη ευκαιρία στον κλάδο μας. Έχω την ανάγκη να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σ αυτούς τους ανθρώπους. Είναι χρέος, εμάς των υπολοίπων, να τους στηρίξουμε και να τους προστατέψουμε. Ας συνειδητοποιήσουμε όλοι πως αν αύριο μας αντιμετωπίζουν με σεβασμό στη δουλειάς  μας, θα το οφείλουμε σε όλους εκείνους που βρήκαν το θάρρος και μίλησαν τώρα, ανοίγοντας τον δρόμο της αντίδρασης σε κάθε είδους νοσηρότητα και κατάχρηση εξουσίας.  

Διαβάστε επίσης

Αρχική δημοσίευση συνέντευξης στο www.unstage.gr

Αποκτήστε το εισιτήριο σας για τη live-streaming πρεμιέρα του Εθνικού θεάτρου “ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου”, εδώ.

Γιάννης Βανταράκης

Προτάσεις Θεάτρου & Κινηματογράφου

Συνεντεύξεις

johnvantarakis86@gmail.com

Oνομάζομαι Ιωάννης Βανταράκης, γεννημένος και μεγαλωμένος στον Βύρωνα, με μία 4χρονη στάση στην πανέμορφη Βέροια. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είχα μία ιδιαίτερη αγάπη για τον κινηματογράφο, αργότερα για το θέατρο, ταυτόχρονα πάντοτε με τη μουσική, τα βιβλία και γενικά με ό,τι αφορούσε τις τέχνες. Πιστεύω ότι είναι οι αφορμές που γεννούν στον άνθρωπο το συναίσθημα του να αγαπήσει τον εαυτό του πρώτα και στη συνέχεια τον συνάνθρωπο του, καθώς και να μπορέσει να κατανοήσει την ομορφιά του διαφορετικού, χωρίς να το σκοτώνει.

εθνικό θέατρο Γι'ωργος Χριστοδούλου