ΠΩΣ ΝΑ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ ΜΕΛΕΤΗΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ

Πώς να οργανώσεις αποτελεσματικά τον χρόνο μελέτης του παιδιού

Έρευνες έχουν δείξει πως η οργάνωση από πολύ μικρή ηλικία βοηθάει το παιδί να αποδίδει καλύτερα. Αυτό σημαίνει επίσης ότι το παιδί θα διασφαλίζει περισσότερο ελέυθερο χρόνο που είναι εξαιρετικά σημαντικός για εκείνο.

Πολλά παιδιά το να κάτσουν να ασχοληθούν με τις σχολικές τους εργασίες το βλέπουν σα καταναγκαστικό έργο. Δεν υπάρχει πολλές φορές διάθεση, αλλά κυριαρχεί γκρίνια και αρνητικότητα, με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος. Δεν υπάρχει μαγικό ραβδί για να αλλάξει αυτό από τη μια στιγμή στην άλλη. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές συμβουλές για την οργάνωση του χρόνου για την ώρα της μελέτης, που θα βοηθήσουν αρκετά.

Τρόποι για να οργανώσει το παιδί τον χρόνο του:

Α. Είναι σημαντικό να οριστεί ένας συγκεκριμένος χρόνος που θα γίνεται η μελέτη και να τηρείται πιστά. Πρέπει να βρείτε μια ώρα όπου το παιδί θα είναι ξεκούραστο και θα μπορεί να αποδώσει. Αφήστε το μετά το σχολείο να φάει, να ξεκουραστεί, κάντε μαζί του ποιοτικό διάλογο για το πώς ήταν η μέρα του. Αν επιθυμεί, μπορεί να κοιμηθεί για 40΄ ή αν νιώθει έτοιμο, να ξεκινήσει άμεσα τη μελέτη των μαθημάτων του σχολείου.

 

Θα πρέπει να θυμάστε για τον χρόνο που είναι κατάλληλος να αφιερώσουν στη μελέτη τα παιδιά είναι:

 

  • Α᾽ δημοτικού: μισή ώρα
  • Β’- Δ᾽ Δημοτικού: 1-1,5 ώρα
  • Ε’-Στ᾽ Δημοτικού: 2 ώρες

 

Φυσικά, αυτό εξαρτάται από τον όγκο των κατ’ οίκον δραστηριοτήτων και τον ρυθμό του παιδιού.

Ο χρόνος συγκέντρωσης ενός ατόμου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως η φυσική και ψυχική κατάσταση του ατόμου, ο βαθμός δυσκολίας του έργου και φυσικά η διάθεση και τα κίνητρα του ατόμου.

Διαβάστε επίσης

Έρευνες για τον μέσο χρόνο συγκέντρωσης ενός ατόμου παρουσιάζουν ότι αυτός προσδιορίζεται, πολλαπλασιάζοντας την ηλικία του ατόμου επί 2 έως 5 λεπτά.

 

Να θυμάστε επίσης ότι ο χρόνος του παιδιού πρέπει να είναι μοιρασμένος ανάμεσα σε:

 

  • Ξεκούραση
  • Μελέτη
  • Παιχνίδι

Δεν πρέπει να καταπνίγεται το δικαίωμα του παιδιού για παιχνίδι. Η ξεγνοιασιά είναι δικαιωματικό προνόμιο ενός παιδιού.

Παιδιά με βαρύ πρόγραμμα από πολύ μικρή ηλικία, συνοδευόμενο από άγχος και πίεση, οδηγεί σε μακροπρόθεσμα αρνητικά αποτελέσματα. Στο διαδίκτυο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και να αναζητήσετε εφαρμογές για την οργάνωση και διαχείριση του χρόνου. Κάποιες εφαρμογές από αυτές προτείνουν την κατάτμηση της εργασίας σε διαστήματα 25 λεπτών και κατόπιν να ακολουθεί σύντομο διάλειμμα 5 λεπτών. Η μέθοδος βασίζεται στην ιδέα ότι τα συχνά διαλείμματα μπορούν να βελτιώσουν την νοητική εγρήγορση κι επιδιώκει να παράσχει μια αποτελεσματική απάντηση για τον χρόνο ως γενεσιουργό αιτία άγχους.

Β. Θα πρέπει να υπάρχει σε εμφανές σημείο για το παιδί ένα καθημερινό και εβδομαδιαίο πρόγραμμα, όπου θα αναγράφονται ποιες είναι οι ώρες της μελέτης, ποιες των εξωσχολικών δραστηριοτήτων όπως αγγλικά ή διάφορα αθλήματα, καθώς και ποιες είναι οι ελεύθερες ώρες που το παιδί θα μπορεί να παίξει.

 

Ένα καθημερινό πρόγραμμα παρέχει:

 

  • Ασφάλεια και μειώνει το άγχος του παιδιού
  • Το μαθαίνει να γίνεται πιο υπεύθυνο
  • Επιπλέον η οργάνωση το βοηθάει να έχει αποδοτικότερη μελέτη

 

Γ. Όταν θα ξεκινήσει τη μελέτη, πρέπει να έχει μπει μια σειρά στα μαθήματα που έχει να κάνει. Μπορεί να ξεκινήσει με αυτά που το δυσκολεύουν περισσότερο και να προχωρήσει στα λιγότερο δύσκολα.

Διαβάστε επίσης

Δ. Εάν η δραστηριότητα αποτελείται από πολλά συνεχόμενα επιμέρους κομμάτια (πχ: φυλλάδια ή εργασίες με ασκήσεις που πρέπει να συμπληρώσει), τοποθετήστε ένα κουτί για τις δραστηριότητες στην αριστερή μεριά του τραπεζιού και ένα στη δεξιά. Το παιδί θα πρέπει να παίρνει τη δραστηριότητα από το κουτί στ’ αριστερά του και αφού την ολοκληρώσει να την τοποθετεί στο κουτί που βρίσκεται στα δεξιά του. Έτσι, το παιδί μαθαίνει τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθεί, καθώς και την ποσότητα της δουλειάς που έχει να κάνει (όσες δραστηριότητες βρίσκονται στο μεγάλο κουτί αριστερά του).

 

Ε. Βοηθάει να υπάρχει σε εμφανές σημείο ένα ρολόι με ευδιάκριτους τους αριθμούς και τους δείκτες. Ακόμη και αν το παιδί δεν γνωρίζει την ώρα, μπορείτε να του δείξετε βάση του που είναι ο δείκτης, πότε ξεκινάει και μέχρι πότε πρέπει να έχει τελειώσει.

 

ΣΤ. Είναι απαραίτητο να υπάρχουν σύντομα διαλλείματα για ένα σνακ ή τουαλέτα, όχι όμως για δραστηριότητες όπως είναι τηλεόραση, παιχνίδι σε υπολογιστή, κινητό ή τάμπλετ.

Διαβάστε επίσης

Μαρία Κυριαζή

                                                                                                                      Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια S.I.
                                                                                                                                                              Συγγραφέας
                                                                                                                                                                 OT blogger
                                                                                                                     www.ergotherapeiakids.blogspot.gr

Γκουγκούμη Μαρία

                                                                                                                                        Ειδική Παιδαγωγός MSc
                                                                                                                                      Special Education Blogger
                                                                                                                                          www.special-learners.gr

Η Κυριαζή Μαρία είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια-συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24/10/1989 στην Αθήνα, όπου και διαμένει. Το 2008 εισήχθη στο τμήμα Εργοθεραπείας στο Α.Τ.Ε.Ι. Αθήνας, απ᾽ όπου αποφοίτησε το 2013. Έχει εξειδικευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (S.I.), την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, την μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης TEACCH και την χορήγηση του αξιολογητικού εργαλείου Miller Assessment Test για παιδια προσχολικής ηλικίας. Έχει υπάρξει εκπαιδεύτρια πρακτικής φοιτητών του τμήματος Εργοθεραπείας.

 

Από το 2013 εργάζεται ως εργοθεραπεύτρια κατ᾽ οίκον και σε κέντρα ειδικής αγωγής, με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο αυτισμός, η διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, διαταραχές της κινητικής λειτουργίας και διάφορα σύνδρομα. Ἐχει κυκλοφορήσει το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο: «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» από τις εκδόσεις Πνοή, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα που σχετίζονται με τα παιδιά και την εργοθεραπεία και είναι διαχειρίστρια της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας: http://ergotherapeiakids.blogspot.gr.