Πώς να διευκολύνουμε τη μετάβαση των μαθητών με αυτισμό στο σχολείο

Το ξεκίνημα του νέου σχολικού έτους και η μετάβαση από την περίοδο των διακοπών δημιουργεί μια πρόκληση τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τις οικογένειες που έχουν παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Η μετάβαση και η αλλαγή μπορεί να είναι δύσκολη για αυτούς τους μαθητές, όμως με την κατάλληλη #πληροφόρηση και #παρέμβαση που σας προτείνουμε σε #συνεργασία με ολόκληρη την διεπιστημονική ομάδα η διαδικασία αυτή θα γίνει πιο ομαλή. Αξίζει να αφιερώσουμε λίγο χρόνο ώστε να αντιληφθούμε τους βασικούς τρόπους με τους οποίους μπορούμε να συμβάλλουμε στη μείωση του άγχους ενός παιδιού δημιουργώντας ένα περιβάλλον κατανόησης και ασφάλειας.

Αυτό το άρθρο περιγράφει συνοπτικά πέντε τρόπους για την υποστήριξη ενός παιδιού με #αυτισμό και την ομαλή μετάβαση στο σχολείο, χρησιμοποιώντας έναν συνδυασμό προσεγγίσεων.

1. Δημιουργήστε μια γραπτή ρουτίνα.

Αναπτύξτε μια αίσθηση ρουτίνας και ασφάλειας σχετικά με ό,τι πρόκειται να συμβεί τις επόμενες ημέρες. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ένα ημερολόγιο, έναν πίνακα ή άλλα οπτικά μέσα για να γράψετε τι συμβαίνει από μέρα σε μέρα και ποια θα είναι η ροή του εβδομαδιαίου προγράμματος.

Γνωρίζοντας ήδη το τι θα συμβεί την επόμενες ημέρες καθησυχάζει τα παιδιά και τα ετοιμάζει για το τι να περιμένουν την επόμενη εβδομάδα. Η επέκταση αυτού του ημερολογίου για τις πρώτες δύο εβδομάδες της σχολικής περιόδου τουλάχιστον, τους είναι αρκετά σημαντική καθώς απεικονίζει τη χρονική στιγμή που συμβαίνει ένα γεγονός (π.χ. συμβαίνει αύριο, ή σε δύο εβδομάδες), πράγμα που βοηθά τους μαθητές να αναπτύσσουν την αίσθηση του χρόνου που περνά και μειώνει το άγχος της αναμονής για το πόσος καιρός θα μεσολαβήσει μέχρι να αρχίσει το σχολείο.

Επιπρόσθετα, η επέκταση αυτού του ημερολογίου επιτρέπει σε ένα παιδί να προετοιμαστεί για τη νέα ρουτίνα του και να εξοικειωθεί με τις νέες δραστηριότητες ή ό,τι καινούργιο ενδέχεται να περιέχει. Σημαντικό είναι να συμπεριλάβετε και εξωσχολικές δραστηριότητες μετά το σχολείο, όπως μαθήματα ποδοσφαίρου ή ζωγραφικής, ώστε το παιδί να γνωρίζει ήδη τι πρόκειται να αντιμετωπίσει.

2. Επισκεφθείτε το σχολείο πριν ξεκινήσει η σχολική χρονιά.

Πολύ βοηθητικό θα ήταν να οργανώσετε μια περιοδεία μερικές μέρες πριν από την έναρξη του σχολικού έτους, ώστε το παιδί σας να εξοικειωθεί με τους χώρους του σχολείου. Ενώ βρίσκεστε εκεί, τραβήξτε φωτογραφίες τους διάφορους χώρους, ώστε να μπορείτε να δημιουργήσετε ένα βιβλίο που να απεικονίζει τι μπορεί να περιμένει το παιδί σας κάθε μέρα. Εξετάστε το ενδεχόμενο να κάνετε αρκετές επισκέψεις εκ των προτέρων στο σχολείο, για να αυξήσετε το επίπεδο άνεσης του παιδιού σας.

3. Δημιουργήστε μια νέα πρωινή ρουτίνα και εξασκηθείτε πριν από την έναρξη της σχολικής σεζόν.

Ξεκινήστε να ξυπνάτε το παιδί σας λίγο νωρίτερα απ’ το συνηθισμένο κάθε πρωί, έτσι ώστε να εξοικειώνεται με τη νέα ώρα αφύπνισης που θα χρειάζεται να ακολουθεί. Οι μαθητές στο φάσμα του αυτισμού ωφελούνται μέσα από οπτικές υπενθυμίσεις για την εκμάθηση νέων ρουτινών και συνθηκών. Τα οπτικά βοηθήματα μπορεί να περιλαμβάνουν γραπτές ή οπτικές λίστες υλικών που χρειάζονται σε κάθε τάξη, ημερήσιο πρόγραμμα, χάρτης του σχολείου, φωτογραφίες συμμαθητών και δασκάλων.

4. Ενημερώστε τους εκπαιδευτικούς για τις ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού σας.

Ξεκινήστε τη νέα χρονιά με θετική επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς που θα εμπλακούν με το παιδί σας. Δεδομένου ότι κάθε παιδί με αυτισμό είναι διαφορετικό και δεν υπάρχει κοινός τρόπος παρέμβασης σε όλα τα παιδιά που ανήκουν στο φάσμα, θα ήταν πολύ βοηθητικό για τον δάσκαλο να γνωρίζει ήδη μερικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του ή πως πρέπει να το διαχειριστεί σε στιγμές έντασης. Η κατάλληλη στάση του δασκάλου απέναντι στο παιδί θα μειώσει σημαντικά το άγχος του και θα θέσει τα θεμέλια για τη δημιουργία μιας υγιούς σχέσης μεταξύ τους. Παράλληλα, η εκπαιδευτική διαδικασία θα γίνει πιο εύκολη καθώς με αυτό τον τρόπο θα τροποποιηθούν συμπεριφορές που πρόκειται να πυροδοτήσουν μια έκρηξη θύμου.

5. Γράψτε μια κοινωνική ιστορία

Οι κοινωνικές ιστορίες σε συνδυασμό με φωτογραφίες ή εικόνες είναι ένας διασκεδαστικός και αποτελεσματικός τρόπος για να συζητήσετε με το παιδί σας για το τι θα συμβεί και για το πώς μπορεί να αισθανθεί σε επικείμενες αλλαγές. Μπορούν επίσης να προσφέρουν τρόπους που ευνοούν το παιδί να αισθάνεται ασφαλές για τις καινούργιες αλλαγές. Προσθέστε φωτογραφίες δασκάλων, φίλων και συμμαθητών, του σχολικού λεωφορείου, των χώρων του σχολείου εάν είναι δυνατόν, ή χρησιμοποιήστε τις εικόνες αυτές για να αποδώσετε οπτικά την έννοια της ιστορίας.

Οι #κοινωνικές_ιστορίες έχουν ως σκοπό να διδάξουν στους μαθητές τι ενδέχεται να συμβεί σε μερικές καταστάσεις και πως πρέπει να αντιδράσουν τα παιδιά και να διαχειριστούν το συναίσθημά τους στις καταστάσεις αυτές. Οι περισσότερες απ’ αυτές περιέχουν φωτογραφίες και τις κάνουν πιο παραστατικές και διασκεδαστικές. Η χρήση κοινωνικών ιστοριών, εικόνων και γραφικών είναι πολύ βοηθητικές και βοηθούν τα παιδιά πιο εύκολα να κατανοήσουν καταστάσεις και γεγονότα.

"Μην νομίζετε ότι υπάρχει ένα διαφορετικό, καλύτερο παιδί που κρύβεται πίσω από τον αυτισμό. Αυτό είναι το παιδί σας. Αγαπήστε το παιδί μπροστά σας. Ενθαρρύνετε τις δυνάμεις του, γιορτάστε τις ιδιοτροπίες του και βελτιώστε τις αδυναμίες του, όπως θα κάνατε με οποιοδήποτε παιδί".
Claire Scovell LaZebnik
συγγραφέας του Growing Up on the Spectrum

Κάθε παιδί είναι μια ευχάριστη πρόκληση και οι προκλήσεις μας κάνουν πιο δυνατούς!

Περισσότερα άρθρα