επιστροφή στην εργασία μετά τη γέννα

Η επιστροφή στην εργασία μετά τη γέννα

Η επιστροφή στη δουλειά μετά το πέρας της άδειας μητρότητας δεν είναι απλή υπόθεση. Είναι σημαντικό να ακολουθείται από συνειδητή προετοιμασία, τόσο σε πρακτικό, όσο και σε ψυχολογικό επίπεδο. Όλα πρέπει να είναι ρυθμισμένα: η φροντίδα του παιδιού ή των παιδιών, η εφεδρική φροντίδα, το συντονισμένο προγράμματα της καθημερινότητας με τον σύντροφό σας, ένα πλάνο για την άντλησης μητρικού γάλακτος στην περιπτώσεις που είναι επιθυμητή και πολλά άλλα.

Η συναισθηματική προετοιμασία για την επιστροφή στα εργασιακά καθήκοντα, ωστόσο, είναι εξίσου σημαντική με τον συντονισμό του νέου προγράμματος. Ακόμα και βρισκόμενοι κάτω από ιδανικές συνθήκες – σε περιπτώσεις που ήσασταν αρκετά τυχεροί για να αφιερώσετε όσο χρόνο θέλατε πριν τη μετάβαση ή ανυπομονούσατε να επιστρέψετε στη δουλειά σας – η επιστροφή στη εργασία μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για τις περισσότερες γυναίκες.

Οι προκλήσεις της επιστροφής στην εργασία

Το πιο προφανές είναι ότι ενδεχομένως να σας είναι εξαιρετικά δύσκολο και ψυχοφθόρο να αποχωριστείτε το νεογέννητο μωράκι σας. Οι παράγοντες όμως μπορεί να ποικίλουν. Πρώτον, πολλές νέες μητέρες λαμβάνουν πίεση για να επιστρέψουν στη δουλειά πριν να είναι αρκετά έτοιμες, ενώ παράλληλα προσκαλούνται να είναι σπίτι με το μωρό τους.

Αυτή η σύγκρουση της πίεσης για επιστροφή στην εργασία και πρόσκλησης ώστε να μείνουν σπίτι με το βρέφος, μπορεί να φέρει συναισθήματος μπερδέματος αλλά και οδύνης.

Δεύτερον, μην υποτιμάτε το χάος που φέρνει η στέρηση ύπνου στη μητέρα. Η επίδραση της έλλειψης του ύπνου στο νευρικό σύστημα και στην ψυχική ισορροπία μπορεί να είναι σημαντική. Εάν εξακολουθείτε να σηκώνεστε με το μωρό σας πολλές φορές στη μέση της νύχτας, μπορεί να παρατηρήσετε χαμηλή ενέργεια κατά τη διάρκεια της ημέρας, έλλειψη συγκέντρωσης και κινήτρου. Αποτέλεσμα αυτών είναι το να βιώνει η νέα μητέρα το διπλό της ρόλο ως ακόμη πιο σκληρό. Όλοι ξέρουμε ότι η κόπωση κάνει τα πάντα να φαίνονται χειρότερα.

Διαβάστε επίσης

Το συναισθηματικό «roller coaster» της επιστροφής στην εργασία

Τα καλά νέα είναι ότι αν ξέρεις τι να περιμένεις το πρώτο διάστημα πίσω στη δουλειά, η μετάβαση μπορεί να ομαλοποιηθεί.

Φόβος

Κατά τις τελευταίες εβδομάδες της άδειας μητρότητας, ενδέχεται να αντιμετωπίσετε άγχος σχετικά με την επιστροφή στη δουλειά. Αυτό είναι αναμενόμενο και απολύτως φυσιολογικό. Είναι κατανοητό να αναρωτιέστε: «Τι αλλαγές έχουν γίνει όσο έλειπα; Λες ο ρόλος μου να έχει αλλάξει; Τι ανακατατάξεις έγιναν κατά την απουσία μου; Λες να έχω μείνει πολύ πίσω;»

 

Κάπου εκεί μπορεί να παρεμβαίνουν και σκέψεις σχετικά για το αν μπορείτε να τα καταφέρετε. Οι αμφιβολίες σχετικά με το αν μπορείτε να χειριστείτε τόσο τη δουλειά σας, όσο και την οικογένειά σας μπορεί να αρχίσουν να κάνουν την εμφάνισή τους. Και η μεγαλύτερη ανησυχία όλων των νέων μαμάδων: «Πώς θα μπορέσω να αφήσω το μωρό μου»;

 

Πολλές γυναίκες κατά τη θεραπευτική διαδικασία, μου έχουν περιγράψει ότι τις τελευταίες εβδομάδες πριν την επιστροφή στην εργασία τους, αισθάνονται σα να «ξεγλιστρούν από τα χέρια τους», επειδή  είναι απορροφημένες με τόση αγωνία στο μέλλον και στο τι πρόκειται να συμβεί. 

Νέες μανούλες, μην ξεχνάτε να προσπαθείτε να παραμένετε παρούσες στο εδώ και τώρα, εκμεταλλευόμενες το διάλειμμα από τη δουλειά. Εκτιμήστε τον χρόνο που έχετε με το μωράκι σας. Αποτέλεσμα αυτού, όταν το αποχωριστείτε, θα είναι ότι θα μπορείτε να φέρνετε στο μυαλό σας με χαρά τις αναμνήσεις που έχετε από τον κοινό σας χρόνο.

Χαρά

Μην εκπλαγείτε αν μια πλευρά σας αισθάνεται ενθουσιασμένη (είτε λίγο, είτε πολύ) που επιστρέφετε στην εργασία σας. Η επιστροφή σας πίσω σε έναν ρόλο που σας είναι καλά μαθημένος – σε αντίθεση με τον πρωτόγνωρο νέο ρόλο της μητέρας – μπορεί να σας κάνει να νιώθετε ασφάλεια και επάρκεια. Ήσασταν εργαζόμενη και γυναίκα προτού γίνετε μητέρα και η επιστροφή στη δουλειά σας είναι πολύ εντάξει να σας φέρνει χαρά και απόλαυση.

 

Είναι σημαντικό σε αυτό το σημείο να μην υποτιμήσετε την ενδεχόμενη χαρά σας, ή να την κρύψετε από γνωστούς, συγγενείς και φίλους, σκεπτόμενες ότι αυτό δε σας κάνει μια αρκετά καλή και στοργική μητέρα.

 

Ευτυχώς, δεν είναι μόνο οδυνηρά όλα τα συναισθήματα που θα βιώσετε. Στην πραγματικότητα,  ένα από τα πιο θετικά μπορεί να είναι η ανακούφιση:

 

Η ανακούφιση της επιστροφής σε μια οικεία ρουτίνα και η ανακούφιση της γνώσης ότι το μωρό σας είναι εντάξει ακόμα κι όταν δεν είστε μαζί και ότι κατά τον γυρισμό σας κοντά του η σχέση σας παραμένει η ίδια.

Ενοχή

Τη χαρά μπορεί να την ακολουθήσει η ενοχή. «Μα πώς είναι δυνατόν να είμαι μια καλή μητέρα, ενώ ανυπομονώ να γυρίσω στη δουλειά μου»; Κι όμως ο ενθουσιασμός για την επιστροφή σας δεν είναι λόγο για να έχετε τύψεις.

 

Σε καμία περίπτωση δε σημαίνει ότι είστε λιγότερο μαμάδες ή ότι επενδύετε λιγότερο στο παιδί σας και στον μητρικό σας ρόλο. Απλώς σημαίνει ότι έχετε κάτι που σας κάνει να νιώθετε καλά για τον εαυτό σας… τι υπέροχο παράδειγμα για το μικρό σας!

Μαθαίνοντας να απολαμβάνετε τα καλά συναισθήματα και να μην αισθάνεστε ένοχοι ή να ντρέπεστε για αυτά, μπορεί να βοηθηθείτε ώστε να ανέχεστε και να διαχειρίζεστε και τα δύσκολα, όταν προκύπτουν.

Άγχος

Το πρώτο διάστημα στην εργασία μπορεί να είναι εξαιρετικά αγχωτική και κατακλυσμιαία. Αυτό είναι όμως είναι πολύ εντάξει. Σκεφτείτε ότι όλες οι αλλαγές χρειάζονται χρόνο για προσαρμογή. Η πλημμύρα των συναισθημάτων – συχνά συγκρουόμενων – μπορεί να είναι τρομακτική.

 

Μπορεί να έρθετε αντιμέτωπες με το άγχος αποχωρισμού του μωρού σας, μιας και θα είναι η πρώτη φορά που θα μείνετε τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα μακρυά του. Ενδεχομένως να αισθάνεστε ανεπαρκής και ανίκανη, είτε στο σπίτι ή στη δουλειά.

 

Η αβεβαιότητα είναι επίσης ένα αναμενόμενο συναίσθημα σε αυτή τη φάση. Ίσως αυτό να σας οδηγήσει να κάνετε συχνά τηλέφωνα στον φροντιστή του παιδιού σας, ίσως και παραπάνω από όσα χρειάζονται, προκειμένου να καθησυχάσετε την αγωνία σας.  

Πελάγωμα

Καθώς περνούν οι μέρες που έχετε επιστρέψει στην εργασία σας, θα βρίσκετε όλο και πιο εύκολα τα πατήματά σας και την ισορροπία σας. Η αυτοπεποίθησή σας σε σχέση με το μητρικό και εργασιακό σας ρόλο μπορεί να έχει αυξηθεί. Ωστόσο, τώρα που μπορεί να συνηθίσατε στη νέα σας ζωή και ρουτίνα, ίσως να αρχίσετε να συνειδητοποιείτε ότι χρειάζεστε να κάνετε πράγματα και για τον εαυτό σας.  

 

Πριν αφήσετε αρκετό χρόνο μέχρι να το πάρετε απόφαση, είναι σημαντικό να πιστέψετε ότι δεν θα είστε εγωίστρια και ακατάλληλη μητέρα, αν κάνετε κάτι για τον εαυτό σας. Αντιθέτως, αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να συντηρήσετε τις καλές ισορροπίες σε όλους σας τους ρόλους… και στον συντροφικό!

 

Ίσως χρειαστεί να επιστρέψετε για παράδειγμα στο pilates μία φορά την εβδομάδα, για να κάνετε ένα γρήγορο διάλειμμα φροντίζοντας τη φυσική σας κατάσταση και μειώνοντας το άγχος. Ίσως έχει έρθει η ώρα που ενδεχομένως να συνειδητοποιείται ότι η χρήση του θηλάστρου στην εργασία σας έχει εξαντλήσεις και ίσως σκέφτεστε να σταδιακά να τη σταματήσετε.

 

Είναι πολύ σημαντικό να αναγνωρίζετε τις δικές σας ανάγκες και να αγνοείτε τις απόψεις των άλλων. Λάβετε αποφάσεις με βάση αυτό που πιστεύετε ότι είναι καλύτερο για το μωρό σας, τον εαυτό σας και τον σύντροφό σας. Εάν δεν είστε σε θέση να φροντίσετε τον εαυτό σας και αν δεν είστε πλήρως εκεί συναισθηματικά λόγω του άγχους, το μωρό σας θα επηρεαστεί.

Έτσι, κάθε φορά που αισθάνεστε ότι τα συναισθήματα ενοχής αρχίζουν να κάνουν την εμφάνισή τους, θυμηθείτε: Δεν βοηθάτε μόνο τον εαυτό σας φροντίζοντας τις ανάγκες σας, αλλά βοηθάτε και το μωρό σας.

Θλίψη

Τα καταθλιπτικά συναισθήματα είναι δυνατό να εμφανιστούν σε οποιαδήποτε φάση αυτής της μεταβατικής περιόδου. Επίσης, οι νέες μητέρες είναι πιθανό να εμφανίσουν, την ευτυχώς πια γνωστή στις ημέρες μας, επιλόχεια κατάθλιψη. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, η επιλόχεια κατάθλιψη επηρεάζει το 15% των γυναικών, ενώ μόνο μία στις τέσσερις περιπτώσεις διαγιγνώσκεται από τους ιατρούς και αντιμετωπίζεται.

Μερικά σημάδια:

  • Η σκέψη να επιστρέψετε στη δουλειά σας παραλύει

 

  • Κλαίτε συνεχώς

 

  • Δεν έχετε καθόλου ενέργεια

 

  • Δεν είστε σε θέση να εστιάσετε στιγμή την προσοχή σας, ενώ έχετε γυρίσει στην εργασία σας

 

  • Δεν μπορείτε να απολαύσετε το μωρό σας, όταν επιστρέφετε σε εκείνο

Εάν αντιμετωπίσετε κάποιο από τα παραπάνω συμπτώματα, είναι πολύ σημαντικό να τα εξωτερικεύσετε τα συναισθήματά σας και να μην τα κρατήσετε μόνο για τον εαυτό σας. Συνοδά συναισθήματα μπορούν να είναι η ντροπή, η ενοχή και το αίσθημα ότι κάτι δεν πάει καλά με εσάς.

 

Ενημερώστε τον σύντροφό σας, ένα στενό μέλος της οικογένειας ή έναν φίλο/ φίλη σας. Στη συνέχεια, αν δεν ξέρετε κάποιον ειδικό ψυχική υγείας, μιλήστε με τον γυναικολόγο σας ή τον παιδίατρό σας σχετικά με τις επιλογές που έχετε σε σχέση με τη θεραπεία.  Αυτοί θα σας κατευθύνουν.

 

Σε κάθε περίπτωση ζητήστε βοήθεια! Αυτή θα είναι όχι απλώς για χάρη σας, αλλά και για χάρη του μωρού σας!

Κλείνοντας, να σημειώσω ότι και οι νέοι πατέρες είναι ευάλωτοι μπροστά σε παρόμοια συναισθήματα και χρειάζονται και αυτοί την προσοχή και τη φροντίδα μας!

Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting

Ψυχολόγος

Σχεσιακή Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπεύτρια

Δόκιμο Τακτικό Μέλος ΙΣΟΨ

Μέλος της Διεθνούς  Ένωσης Σχεσιακής

Ψυχανάλυσης & Ψυχοθεραπείας (IARPP)

& της Αμερικάνικης Ένωσης Ομαδικής Ψυχοθεραπείας (AGPA)