ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΟΜΟΦΟΒΙΑΣ ΚΑΙ ΤΡΑΝΦΟΒΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Αντιμετώπιση ομοφοβίας & τρανσφοβίας στο σχολείο

Πολλά παιδιά έρχονται αντιμέτωπα με τον σχολικό εκφοβισμό στις μέρες μας. Όταν δε, μιλάμε για παιδιά με διαφορετική ταυτότητα φύλου, σεξουαλική ταυτότητα ή ακόμη και βιολογικά χαρακτηριστικά φύλου (intersex), καταλαβαίνουμε πως λόγω της ομοφοβίας και της τρανσφοβίας, τα ποσοστά ανεβαίνουν αρκετά. Στην συγκεκριμένη κατηγορία, μπορεί να εμπεριέχονται και παιδιά τα οποία δεν ανήκουν στη ΛΟΑΚΤ+ κοινότητα, αρκεί να θεωρείται από τους άλλους πως ανήκουν. 

Διαβάστε επίσης

Δεν θα αναφερθώ στις συνέπειες που μπορεί να έχει ο εκφοβισμός στα παιδιά, καθώς έχουμε αναφερθεί αρκετές φορές, αλλά θα ήθελα να τονίσω πως ο εκφοβισμός που σχετίζεται ομοφοβία ή τρανσφοβία, δημιουργεί στο άτομο ακόμη μεγαλύτερη ντροπή. Δυστυχώς, στα ελληνικά σχολεία, παρά τις προσπάθειες που γίνονται, οι εκπαιδευτικοί συχνά δεν είναι εξοικειωμένοι με τέτοιου είδους ζητήματα και έτσι δεν μπορούν να τα χειριστούν με τον τρόπο και την προσοχή που απαιτούν. Επιπλέον, τα συγκεκριμένα παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες και στο σπίτι, καθώς ακόμη σε αρκετά σπίτια, τα πρότυπα παραμένουν συντηρητικά παραδοσιακά. Όλα τα παραπάνω, μας κάνουν να καταλαβαίνουμε ποσό δύσκολο μπορεί να είναι για ένα παιδί που δέχεται εκφοβισμό λόγω τρανσφοβίας ή ομοφοβίας να μιλήσει.

Διαβάστε επίσης

Αντιμετώπιση

Όπως σε όλα τα είδη εκφοβισμού, είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να είναι σε εγρήγορση και να μπορούν να παρατηρούν τις συμπεριφορές των παιδιών τόσο στην τάξη όσο και στο προαύλιο, αλλά και στις διάφορες πλατφόρμες τηλεκπαίδευσης. Ακόμη, θα πρέπει να είμαστε αρκετά προσεκτικοί στη γλώσσα που χρησιμοποιούμε ανάλογα με την ηλικία, αλλά και στο εάν το παιδί έχει αποκαλύψει τη σεξουαλικότητα του. Σε καμία περίπτωση δεν θέλουμε να φέρουμε το παιδί σε δύσκολη θέση ή να το αναγκάσουμε να μας μιλήσει για κάτι που δεν είναι έτοιμο. Άρα, αυτό που χρειάζεται είναι να είμαστε εκεί για να ακούσουμε το πώς αισθάνεται και να εξηγήσουμε πως αυτό που συμβαίνει δεν προέρχεται από το ίδιο το παιδί, δεν φταίει για κάτι και σε καμία περίπτωση να μην δικαιολογούμε τέτοιες  συμπεριφορές ομοφοβίας και τρανσφοβίας. 

Κάτι ακόμη που θα πρέπει να αποφύγουμε είναι να δημιουργήσουμε στο παιδί την ενοχή πως «προκαλεί». Κάθε παιδί έχει ίδια δικαιώματα με τα υπόλοιπα και σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να καταπιέσει την έκφραση φύλου του για να μην τον πειράζουν οι άλλοι. 

Ο Θύτης

Σε ότι αφορά τον θύτη του τρανσφοβικού ή ομοφοβικού εκφοβισμού, θα πρέπει πάντα να έχουμε στο μυαλό μας πως και αυτό είναι παιδί. Συχνά οι θύτες έχουν υπάρξει θύματα, έτσι η προσέγγιση του καλό θα ήταν να γίνει σε ένα πλαίσιο προσεκτικό. Δεν είναι ο σκοπός μας να ντροπιάσουμε το παιδί, αλλά να του εξηγήσουμε και να εμποδίσουμε αντίστοιχες μελλοντικές συμπεριφορές. Μπορεί το ίδιο να αποζητά τη βοήθεια ενός οικείου προσώπου, όπως αυτό του καθηγητή ή δασκάλου. Καλό είναι να διατηρούμε μια επαφή συχνή μαζί του και να του δείξουμε πως μπορεί να μας εμπιστεύεται. 

Διαβάστε επίσης

Γονείς & Εκπαιδευτικοί

Οι γονείς θα πρέπει να λαμβάνουν γνώση για όσα συμβαίνουν στο σχολείο. Ο εκπαιδευτικός οφείλει να επικοινωνεί με τους γονείς του θύματος, αλλά και του θύτη και από κοινού να βρίσκουν λύσεις ή ένα σχέδιο δράσης. Σίγουρα, η επικοινωνία θα πρέπει να γίνεται στοχευμένα , οριοθετημένα και να είμαστε προσεκτικοί ως προς τις πληροφορίες που μεταφέρουμε. Ενδεχομένως, η αντίδραση των γονέων να μην είναι η αναμενόμενη, αλλά ακόμη και αυτό μας δίνει μια εικόνα για το τι συμβαίνει στο σπίτι και βοηθά στην κατανόηση τέτοιων φαινομένων. 

Το σημαντικότερο βήμα όλων στην αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων ομοφοβίας ή τρανσφοβίας είναι η αναγνώριση. Το να σφυρίζουμε αδιάφορα επειδή ερχόμαστε σε δύσκολη ενδεχομένως θέση, καθώς δεν είμαστε εξοικειωμένοι, δε θα βοηθήσει τα παιδιά. Θα πρέπει να κατονομάζουμε τις πράξεις αυτές ως ομοφοβικές ή τρανσφοβικές και να μην τις υποτιμούμε επειδή ίσως δεν μας αφορούν άμεσα. 

Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting

BSc, MSc Ψυχολογία

Σχεσιακή Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπεύτρια

Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Μέλος της Διεθνούς Ένωσης   Σχεσιακής Ψυχανάλυσης & Ψυχοθεραπείας (IARPP)