«Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά» Συνέντευξη από τη συγγραφέα Στέλλα Χ. Γιαννακούλα

Γονείς και εκπαιδευτικοί,

 

Συχνά αναρωτιέστε ποιες μέθοδοι και ποιοι τρόποι είναι οι κατάλληλοι για τη σωστή εκπαίδευση των παιδιών σας; Θέλετε η διαδικασία του διαβάσματος να είναι ευχάριστη και σκέφτεστε τι πρέπει να εφαρμόσετε, ώστε να υπάρχει το επιθυμητό αποτέλεσμα; Αναζητάτε κίνητρα μάθησης αλλά βλέπετε πως κάθε προσπάθειά σας είναι ατελέσφορη; Ανησυχείτε για τυχόν μαθησιακές δυσκολίες του παιδιού και δεν γνωρίζετε πώς να το βοηθήσετε; Σας προβληματίζει η συμπεριφορά του στο κοινωνικό περιβάλλον στο οποίο εντάσσεται;

 

Το βιβλίο “Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά” της συγγραφέως Στέλλα X. Γιαννακούλα είναι η καινούρια ανακάλυψη του allaboutparents.gr που σας την προτείνουμε ανεπιφύλακτα.

 

Με ένα κατανοητό και απλό αλλά όχι απλοϊκό τρόπο γραφής, μας βοηθάει να περιηγηθούμε εύκολα και αποτελεσματικά στα μονοπάτια της γνώσης. Πρόκειται για έναν συμβουλευτικό οδηγό ο οποίος, χάρη στην απλότητα και τη σαφήνειά του, προσφέρει λύσεις στις απορίες και στους προβληματισμούς σας και προτείνει εναλλακτικούς τρόπους εκπαίδευσης και μάθησης. Δεν κουράζει καθόλου τον αναγνώστη με περιττές πληροφορίες και μπαίνοντας κατευθείαν στο θέμα μας προτείνει σε κάθε κεφάλαιο σύντομα και περιεκτικά λύσεις για τα καθημερινά θέματα που μπορεί να αντιμετωπίσει κάθε γονιός άλλα και όποιος ασχολείται με παιδιά.

 

Η συγγραφέας μας έκανε την τιμή να απαντήσει στις ερωτήσεις του allaboutparents.gr , αποκαλύπτοντας τα δικά της «μυστικά» σχετικά με το βιβλίο της…

 

1) Ποιο ήταν το εσωτερικό κίνητρο που σας οδήγησε στη συγγραφή ενός συμβουλευτικού οδηγού για γονείς και εκπαιδευτικούς; Το μεταπτυχιακό μου στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση στο University of Nicosia, αποτέλεσε το σημαντικότερο κίνητρο. Ήθελα, τις γνώσεις που αποκόμισα να τις μεταδώσω με σαφήνεια σε γονείς και εκπαιδευτικούς. Συχνά, οι γονείς με ρωτούν, ποιος είναι ο σωστός τρόπος μελέτης στο σπίτι, πώς μπορούν να αντιληφθούν αν το παιδί τους έχει μαθησιακές δυσκολίες και ποια είναι η κατάλληλη ηλικία για να γίνει η διάγνωση. Τα ερωτήματα αυτά, λοιπόν – και πολλά ακόμη – με ώθησαν να γράψω τα “Μυστικά για ευτυχισμένα παιδιά”, με σκοπό να προτείνω εναλλακτικούς τρόπους μελέτης και διδασκαλίας και να συμπεριλάβω στο βιβλίο μου κείμενα Ειδικής Αγωγής προς ενημέρωση όσων ενδιαφέρονται γι’αυτά τα ζητήματα.  2) Το βιβλίο σας είναι μεστό και αγγίζει πληθώρα θεμάτων. Ποιο από όλα πιστεύετε ότι απασχολεί περισσότερο τους γονείς και ποιο τους εκπαιδευτικούς σήμερα; Τα καίρια ζητήματα που απασχολούν τους γονείς είναι αν το παιδί τους έχει μαθησιακές δυσκολίες και αν διαβάζει σωστά. Ανησυχούν για τις σχολικές του επιδόσεις και αναζητούν μεθόδους για αποτελεσματικό διάβασμα. Δεν συντρέχει, όμως, λόγος ανησυχίας, γιατί οι Ειδικοί Παιδαγωγοί προσαρμόζουν τη διδασκαλία στις ανάγκες του μαθητή. Οι εκπαιδευτικοί, από την άλλη πλευρά, επικεντρωνόμαστε στον τρόπο διαβάσματος, δηλαδή οι ώρες της μελέτης να είναι ουσιαστικές και εποικοδομητικές. Χρειάζονται  καθοδήγηση οι μαθητές για να μάθουν να οργανώνουν το διάβασμά τους. Είναι, επομένως, μύθος πως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν μπορούν να μάθουν ή πως έχουν χαμηλό δείκτη νοημοσύνης. Μαθαίνουν, αλλά με διαφορετικό τρόπο και μπορούν να έχουν υψηλό επίπεδο σπουδών.  3) Υπάρχει τελικά μυστικός κωδικός που ξεκλειδώνει την επιθυμία του παιδιού για μελέτη και αποδοτικό διάβασμα, κι αν ναι μπορείτε να τον μοιραστείτε μαζί μας; Όσοι συναναστρεφόμαστε με παιδιά, γνωρίζουμε πως τα παιδιά αντιγράφουν ό,τι βλέπουν κι όχι ό,τι τους λέμε. Είναι ανώφελο να επιβάλλουμε λεκτικά στους μαθητές να διαβάζουν. Το ειλικρινές ενδιαφέρον, τόσο των γονιών όσο και των εκπαιδευτικών για την μελέτη στο σπίτι, μπορεί να παρακινήσει κάθε μαθητή και να βελτιώσει σταδιακά τις σχολικές του επιδόσεις. Συνεπώς, εμείς αποτελούμε το παράδειγμα που θα μιμηθούν τα παιδιά, είτε διαβάζοντας ένα βιβλίο είτε βοηθώντας το παιδί στην καθημερινή του μελέτη.  4) Παρατηρείται ότι στις μέρες μας οι διαγνώσεις μαθησιακών δυσκολιών έχουν αυξηθεί. Που πιστεύετε ότι οφείλεται αυτό και πώς οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί μπορούν να τις διαχειριστούν;  Πράγματι, τα τελευταία χρόνια αυξάνονται όλο και περισσότερο οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες με πιο διαδεδομένη τη δυσλεξία. Στατιστικά, συναντώνται μαθησιακές δυσκολίες σε τέσσερα αγόρια έναντι ενός κοριτσιού και ο λόγος, ως επί το πλείστον, είναι η νευρολογική διαταραχή. Ας εστιάζουμε, όμως, στην αντιμετώπισή τους, καθώς οι Ειδικοί Παιδαγωγοί με εξατομικευμένο πρόγραμμα διδασκαλίας μπορούν να επιλύσουν τις δυσκολίες των μαθητών και να τους βοηθήσουν να σημειώσουν πρόοδο. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, απαραίτητο είναι επιβραβεύουν τους μαθητές, οι προσδοκίες των γονιών  να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του παιδιού, να το βοηθούν να γίνει υπεύθυνο και να αναλαμβάνει το ίδιο πρωτοβουλίες.  5) Ποια είναι τα βασικά συστατικά που χρειάζεται να έχουν οι γονείς για να φτιάξουν τη συνταγή για ευτυχισμένα παιδιά;  Τα κύρια χαρακτηριστικά είναι η κατανόηση και η υπομονή, που χρειάζονται όλοι οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και μη. Παρόλο, που παρατηρούνται μαθησιακές δυσκολίες σε αρκετούς μαθητές, η αντιμετώπισή τους δεν είναι πάντα εύκολη υπόθεση. Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί, χρειάζεται να ενημερώνονται για να μπορούν ευκολότερα να συνεισφέρουν στην αντιμετώπιση των δυσκολιών που έχουν οι μαθητές. Εξίσου σημαντικό είναι να συζητούν με το παιδί πως η δυσκολία που έχει δεν είναι εμπόδιο για να πετύχει το στόχο του. Το οικογενειακό περιβάλλον όταν είναι υποστηρικτικό και συνεργάζεται με το σχολείο, δημιουργεί στο παιδί αίσθημα ασφάλειας. 

– ΜΥΣΤΙΚΑ ΓΙΑ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΑ ΠΑΙΔΙΑ –

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΓΟΝΕΙΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ

 

ΓΙΑΝΝΑΚΟΥΛΑ Χ. ΣΤΕΛΛΑ

 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΘΕΡΜΑΪΚΟΣ

 

Κριτική Βιβλίου:

Μαρία Γιαννοπούλου
Ιδρυτικό Μέλος allaboutparents.gr | Positive Parenting
Ψυχολόγος ΑΠΘ, MSc
Ειδικευμένη στην Ψυχοθεραπεία Gestalt
PgD Παιδοψυχολογία Παιδιού & Εφήβου 
 Τηλ: 6942217440, Ευρυτανίας 13, Αμπελόκηποι
 email: maria.giannopulu@gmail.com