Παίζου – Με - νουμε Σπίτι!


Όπως όλοι γνωρίζουμε αυτές οι μέρες που διανύουμε είναι πρωτόγνωρες. Ο εγκλεισμός έχει προκαλέσει σε όλους μας διάφορα συναισθήματα, μέσα στα οποία ένα κυρίαρχο είναι το έντονο άγχος των γονιών, που σχετίζεται με τη διαχείριση του άφθονου ελεύθερου χρόνου που υπάρχει, σε συνδυασμό με τις περιορισμένες επιλογές εξωτερικών δραστηριοτήτων, κυρίως για τα μικρότερα μέλη της οικογένειας.


Θα τονίσω την σημαντικότητα της ευκαιρίας που ανοίγεται μπροστά σε όλους αυτό το διάστημα να γνωρίσουμε καλύτερα τα μέλη της οικογένειας μας, τα παιδιά μας, να έρθουμε σε πραγματική επαφή μαζί τους, να επικοινωνήσουμε βαθιά, να λύσουμε τις απορίες τους, να μάθουμε τους φόβους και τους προβληματισμούς τους και να παίξουμε ποιοτικά, να το ευχαριστηθούμε χωρίς το άγχος του να διακόψουμε την διαδικασία καθώς...δεν βιαζόμαστε να πάμε πουθενά!


Σύμφωνα με ορισμούς από γνωστούς ερευνητές «Παιχνίδι αποκαλείται η δομημένη δραστηριότητα που διεξάγεται με σκοπό την ψυχαγωγία, ασκείται όμως και σαν εκπαιδευτικό εργαλείο». Όσον αφορά στην ιδιότητα μου ως λογοθεραπεύτρια, το παιχνίδι είναι το βασικότερο μέρος της συνεδρίας μου και το σημαντικότερο εκπαιδευτικό εργαλείο που χρησιμοποιώ για να μεταδώσω γνώσεις και δεξιότητες στα παιδιά. Το μεγαλύτερο θετικό του παιχνιδιού, που το ανακαλύπτουμε στα πρώτα χρόνια της ζωής μας, ως βρέφη, είναι ότι δεν χρειάζεται απαραίτητα κάποιο συγκεκριμένο αγορασμένο αντικείμενο για να παίξουμε, φτάνει το σώμα μας και η φαντασίας μας.


Παρακάτω έχω συγκεντρώσει μια λίστα ιδεών με διάφορα παιχνίδια, με τα οποία προσωπικά προτρέπω γονείς και παιδιά να εμπλακούν όλες τις μέρες του χρόνου, όχι μόνο στις δύσκολες μέρες της πανδημίας, παρόλο που αυτό το διάστημα είναι λίγο πιο εύκολο. Είναι δραστηριότητες που δεν χρειάζονται εξεζητημένα αντικείμενα για να πραγματοποιηθούν, είναι με αντικείμενα που υπάρχουν σε κάθε σπίτι. Το βασικό συστατικό που χρειάζεται είναι διάθεση!


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ


Κουτί αντικειμένων προς ρίψη: Φτιάξτε από ένα κουτί ο καθένας ή πάρτε μια μαξιλαροθήκη και γεμίστε με διάφορα αντικείμενα που υπάρχουν στο σπίτι.


1. Πετάξτε ο ένας στον άλλον τα αντικείμενα κατονομάζοντας δυνατά τι είναι αυτό που πετάτε. Ο απέναντι παίρνει πόντο αν πιάσει το αντικείμενο που κατονομάσατε σωστά, αν το κατονομάσετε λάθος δεν πρέπει να το πιάσει πρέπει να το αφήσει να πέσει στο πάτωμα. Αν «πέσει στην παγίδα» και πιάσει το αντικείμενο που κατονομάσατε λάθος, παίρνει πόντο αυτός που πέταξε το αντικείμενο και «του την έφερε». Π.χ. αν πετάξετε ένα μήλο και πείτε μήλο, ο άλλος πρέπει να το πιάσει. Αν πετάξετε ένα μήλο και αντί για το σωστό πείτε αχλάδι, ο άλλος δεν πρέπει να το πιάσει.


2. Σε μικρότερα παιδιά και σε παιδιά με μεγαλύτερες δυσκολίες απλώς κατονομάστε αυτό που πετάτε με την σειρά, μια εσείς μια το παιδί, παίρνετε πόντους όταν ο απέναντι πιάσει το αντικείμενο, δεν παίρνετε πόντους όταν δεν καταφέρει να το πιάσει.


3. Ρωτήστε το παιδί αν ξέρει τι είναι αυτό που κρατάτε, αν ξέρει και το κατονομάσει το πετάτε απέναντι, πρέπει να το πιάσει και να το βάλει στο κουτί με τους πόντους του, αν όχι το κατονομάζετε εσείς, το βάζετε στο δικό σας αντίστοιχο κουτί και παίρνετε εσείς τον πόντο.


* Το κουτί μπορεί να περιέχει οτιδήποτε μπορείτε να πετάξετε ο ένας στον άλλον χωρίς να είναι επικίνδυνο για κανένα. Ρούχα όπως κασκόλ, γάντια, κάλτσες κ.τ.λ., παιχνίδια μικρά και ελαφριά όπως πλαστικά φρούτα, πλαστικά κουζινικά, πλαστικά αυτοκινητάκια, ζωάκια, μπαλάκια κ.α. Να σημειωθεί ότι πρέπει να είστε προσεκτικοί και καθοδηγητικοί στην δύναμη που θα χρησιμοποιήσει το παιδί σε αυτό το παιχνίδι, εάν δεν μπορεί το παιδί να ελέγξει την δύναμη του αποφύγετε την ρίψη των αντικειμένων από απόσταση, δημιουργήστε είτε μικρότερη απόσταση είτε δίνεται απλώς στο χέρι τα αντικείμενα.


Παιχνίδια με λαβύρινθους:


1. Φτιάξτε λαβύρινθους με μολύβια και γόμες. Βάλτε ένα ανθρωπάκι – μινιατούρα στην αρχή όπου το παιδί πρέπει να βρει ποια είναι η σωστή διαδρομή χωρίς εμπόδια για να φτάσει στο τέρμα όπου θα είναι το κάστρο.


2. Φτιάξτε λαβύρινθο στο πάτωμα με βιβλία, χαρτιά ή μικρο-έπιπλα και βάλτε μέσα στις διαδρομές ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, π.χ ένα κασκόλ, που όταν το παιδί το βρίσκει θα είναι το αδιέξοδο, άρα θα πρέπει να ακολουθήσει άλλη διαδρομή για να καταφέρει να βγει από τον λαβύρινθο.


Ομοιότητες και διαφορές:


1. Αναζητήστε στο ίντερνετ σχετικές εικόνες, ή online παιχνίδια, συγκρίνεται τις εικόνες μεταξύ τους και βρείτε ομοιότητες και διαφορές.


2. Παρατηρούμαι για ένα λεπτό καλά ένα πρόσωπο, αυτός βγαίνει από το δωμάτιο για ένα λεπτό, (βάλτε ξυπνητήρι να ακουστεί ο ήχος έτσι ώστε να μπορεί να υπολογιστεί το λεπτό απ’ όλους) και ξανά μπαίνει μέσα στο δωμάτιο που είναι το παιδί ή η υπόλοιπη οικογένεια. Αυτός που βγήκε έξω όταν ξανά μπει μέσα, πρέπει να έχει αλλάξει δυο πράγματα πάνω του, να έχει προσθέσει ή να έχει αφαιρέσει κάτι, οι υπόλοιποι προσπαθούν να βρουν τις διαφορές.


3. Μπορείτε να βγάλετε φωτογραφία με το κινητό σας το πριν και το μετά αυτού που βγήκε από το δωμάτιο και να βρείτε τις διαφορές στις φωτογραφίες που τραβήξατε, είτε εκτυπωμένες είτε εκείνη την ώρα.


Παιχνίδια με φακό:


1. Ξαπλώστε ανάσκελα στο πάτωμα ή στο κρεβάτι, πάρτε από έναν φακό και παίξτε κυνηγητό με τους φακούς στο ταβάνι, όποιος «πιάσει» τον άλλο, έρθει δηλαδή ο ένας φακός πάνω στον άλλον, παίρνει πόντο κ. ο. κ.


2. Βάλτε μπροστά από τον φακό τα χέρια σας και φανταστείτε τι σχηματίζει η σκιά από τα χέρια σας στον απέναντι τοίχο. Επίσης με αφορμή αυτό, μπορείτε να κάνετε και μικρούς διαλόγους μεταξύ σας χρησιμοποιώντας τα χέρια σας αναλόγως την μορφή που φανταστήκατε ότι έχουν.


Παντομίμα:


Παίξτε παντομίμα σε ομάδες, χρησιμοποιήστε λέξεις τις οποίες πρέπει να περιγράψετε στο άτομο της ομάδας σας, για να κερδίσετε πόντους, χωρίς να μιλάτε, μόνο με τις κινήσεις του σώματος σας. Δανειστείτε λέξεις είτε από το γνωστό επιτραπέζιο taboo, είτε από εφαρμογή που κυκλοφορεί την οποία μπορείτε να κατεβάσετε στο κινητό σας, είτε ορίστε εσείς κατηγορίες αναλόγως τα ενδιαφέροντα και τις γνώσεις του παιδιού σας και παίξτε με αυτές. Π.χ. ζώα της φάρμας, αθλήματα ή συναισθήματα.


Εντοπισμός αντικειμένων:


Βάλτε μέσα σε ένα μεγάλο κουτί πολλά και διάφορα αντικείμενα και παιχνίδια, αλλά ζητήστε από το παιδί να βρίσκει μόνο αυτά που του ζητάτε εσείς κάθε φορά. Βάλτε χρόνο για να υπάρχει μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Π.χ. Θα μετρήσω μέχρι το 15 και πρέπει να έχεις βρει το αεροπλανάκι. Μπορεί να το κάνει και το παιδί με τη σειρά του σε εσάς.


«Μάντεψε τι βλέπω»:


Καθίστε σε ένα δωμάτιο του σπιτιού κάθε φορά και παίξτε αυτοσχέδιο taboo με τα πράγματα που υπάρχουν μέσα σε αυτό το δωμάτιο. Ο ένας κλείνει τα μάτια του μέχρι ο άλλος να εντοπίσει και να επεξεργαστεί για ένα λεπτό αυτό που θα περιγράψει. Μετά περιγράφει στον άλλον αυτό που έχει στο μυαλό του με όσες περισσότερες λεπτομέρειες μπορεί (βάση μεγέθους, κατηγορίας, χρήσης, χρώματος κ. α) και ο άλλος πρέπει να το βρει.

π.χ. λέξη «τραπέζι»: είναι έπιπλο, σε αυτό καθόμαστε για να φάμε, μπορεί να κάτσουμε να γράψουμε και τις ασκήσεις για το σχολείο εκεί πάνω κ. ο. κ.


Τυφλόμυγα:


Κλείνουμε τα μάτια του ενός με ένα μαντήλι, τον γυρνάμε γύρω - γύρω δυο φορές και μετά απομακρυνόμαστε. Όποιον καταφέρει να πιάσει αυτός που έχει δεμένα μάτια, πρέπει να τον ψηλαφίσει μέχρι να βρει ποιος είναι.


«Κρύο – Ζέστη»:


Επιλέξτε από κοινού ένα μικρό αντικείμενο - παιχνίδι που αρέσει στο παιδί, και κρύψτε το μέσα στο σπίτι. Όσο ο ένας κρύβει, ο άλλος που περιμένει μπορεί να έχει δεμένα μάτια με μαντήλι και ακουστικά με μουσική στα αυτιά του για να μην ακούσει ή δει προς τα που πηγαίνει ο άλλος και μετράει μέχρι το δέκα. Μετέπειτα, ψάχνει το αντικείμενο και αυτός που το έκρυψε δίνει οδηγίες, όταν είναι πολύ μακριά από αυτό του λέει «κρύο», όταν πλησιάζει του λέει «χλιαρό» όταν είναι πολύ κοντά στην κρυψώνα του λέει «ζέστη». Το παιχνίδι επίσης γίνεται πιο ενδιαφέρον αν βάλουμε χρόνο, δηλαδή πρέπει αυτός που ψάχνει το αντικείμενο να το βρει μέσα σε 3 λεπτά, ενδεικτικά.

Ο χρόνος αλλάζει αναλόγως με τις δυσκολίες του παιδιού, σκοπός είναι να μην είναι πάρα πολύ εύκολο το παιχνίδι, αλλά να μην είναι και ακατόρθωτο στο παιδί να τα καταφέρει.


Ζωγραφική βήμα – βήμα:


Ψάξτε να βρείτε στο ίντερνετ «ζωγραφική με απλά βήματα» και ξεκινήστε να μαθαίνεται στο παιδί σας βήμα - βήμα να ζωγραφίζει διάφορα πράγματα με πιο εύκολους και εναλλακτικούς τρόπους. Σε συνέχεια αυτού ενισχύστε την δεξιότητα έτσι ώστε να μάθει το παιδί να χρωματίζει εντός πλαισίου χωρίς να βγαίνει από τις γραμμές.


Παντομίμα ζώων:


Ο ένας μιμείται κινήσεις και ήχους ζώων και ο άλλος προσπαθεί να βρει το σωστό ζώο. Π.χ, σκυλάκι, φίδι, λιοντάρι, λαγός, βάτραχος, φίδι, πιγκουίνος.


«Πες μου τι να κάνω»:


Χρησιμοποιήστε πλαστελίνες ή απλό μπλοκ ζωγραφικής, δέστε τα μάτια σας με ένα μαντήλι και αφήστε το παιδί να σας καθοδηγήσει και να σας πει τι να σχηματίσετε με την πλαστελίνη ή το να ζωγραφίσετε με τον μαρκαδόρο. Ανοίξτε τα μάτια σας στο τέλος και γελάστε με τα δημιουργήματα σας. Π.χ. φτιάξε έναν άνθρωπο, κάνε έναν κύκλο για κεφάλι, βάλε τώρα τα χέρια, βάλε πόδια κ. ο. κ.


«Συνταγή»:


Μαγειρέψτε μαζί με τα παιδιά σας τα αγαπημένα τους φαγητά και γλυκά! Εικονογραφήστε μια αγαπημένη σας συνταγή, με απλές εικόνες από το ίντερνετ έτσι ώστε να είναι εύκολο να «διαβαστεί» από τα παιδιά που δεν ξέρουν ακόμα ανάγνωση, και αφήστε το παιδί να σας διαβάζει τα υλικά που θα βάλετε στο μείγμα.


«Τι μυρίζει;»:


Βάλτε σε ένα κομμάτι βαμβάκι διάφορες μυρωδιές και ζητήστε από το παιδί να μυρίσει και να καταλάβει τι είναι και να ταιριάξει τις ίδιες μυρωδιές μεταξύ τους. Π.χ. ξύδι, λάδι, λεμόνι, βανίλια, πορτοκάλι κ.α.


«Κουτσό»:


Χρησιμοποιήστε κόλλες Α4, κολλήστε τες μεταξύ τους, πάρτε και μια πέτρα ή ένα οποιοδήποτε αντικείμενο το οποίο θα πετάτε στα κουτιά και παίξτε το γνωστό σε όλους μας κουτσό μέσα στο σαλόνι σας!


« Τι ακούς;»:


Ο ένας βάζει ακουστικά με δυνατή μουσική στα αυτιά του και ο άλλος του λέει διάφορες λέξεις. Αυτός που ακούει μουσική προσπαθεί να καταλάβει σωστά την λέξη.


«Λεξομαχίες»:


1. Επιλέγουμε ένα γράμμα της αλφαβήτας και λέμε με την σειρά λέξεις που αρχίζουν από αυτό το γράμμα. Ο κανόνας είναι ότι δεν πρέπει να πούμε την ίδια λέξη με τον άλλον! Π.χ. γράμμα «Κ», λέξεις: κότα, κοιτάω, κερί, κούνια κ.ο.κ


2. Επιλέγουμε λέξεις από μια συγκεκριμένη κατηγορία. Αν είστε δυο, λέτε με την σειρά λέξεις που ανήκουν στην ίδια κατηγορία. Αν είστε παραπάνω, κάντε έναν κύκλο στο πάτωμα με απόσταση μεταξύ σας, πάρτε ένα μικρό μαλακό μπαλάκι ή αρκουδάκι και πετάξτε το σε κάποιον άλλον κάθε φορά. Έχει σειρά να πει λέξη αυτός που κάθε φορά κρατάει το μπαλάκι. Π.χ. κατηγορία: Κουζίνα. Λέξεις: τηγάνι, πιρούνι, κουτάλι, φούρνος κ.α.


«Σουπερμάρκετ»:


Το παιχνίδι ξεκινάει με τον πρώτο παίκτη να λέει «Πήγα στο σουπερμάρκετ και αγόρασα...λάδι». Ο επόμενος παίκτης πρέπει να χρησιμοποιήσει την ίδια πρόταση και να συμπληρώσει ακόμα μια λέξη. Π.χ. «Πήγα στο σουπερμάρκετ και πήρα λάδι και κρεβάτι». Οι λέξεις που χρησιμοποιούνται είναι γενικής φύσης, δεν είναι απαραίτητο να είναι προϊόντα που αγοράζοντα από το σουπερμάρκετ. Ο στόχος του παιχνιδιού είναι η μνήμη, καθώς οι παίκτες πρέπει να θυμούνται όλες τις λέξεις που έχουν πει οι συμπαίκτες τους και να προσθέσουν και άλλη μια κάθε φορά που έρχεται η σειρά τους. Αν είστε πολλοί, όποιος ξεχάσει κάποια λέξη βγαίνει από το παιχνίδι και συνεχίζουν οι υπόλοιποι, αν είστε δύο κερδίζει αυτός που θυμήθηκε τις λέξεις και το παιχνίδι ξεκινάει από την αρχή!


«Μουσικά ζωάκια»:


Χρειαζόμαστε πλαστικά παιχνίδια με μινιατούρες ζώων και κουτιά, κατσαρόλες, πλαστικά ποτήρια ή ό,τι άλλο μπορεί να κρύψει από κάτω τα ζωάκια. Απλώνουμε τα κουτάκια ανάποδα σε όλο το πάτωμα μακριά το ένα από το άλλο και κρύβουμε από κάτω από το καθένα ένα ζωάκι. Ξεκινάμε τραγουδώντας ένα τραγούδι της αρεσκείας μας ή βάζουμε να παίξει ένα από το κινητό μας, κατά την διάρκεια του τραγουδιού το παιδί χορεύει και περνάει ανάμεσα από τα αναποδογυρισμένα κουτιά. Σταματάμε το τραγούδι σε διαφορετικό χρόνο κάθε φορά και χωρίς το παιδί να το περιμένει. Όταν γίνει αυτό το παιδί πρέπει να σταματήσει στο κοντινότερο κουτάκι, να το σηκώσει να δει ποιο ζωάκι κρύβεται από κάτω. Αναλόγως τις δυσκολίες του παιδιού ζητάμε να μας κάνε τον ήχο του ζώου που ανακάλυψε είτε να το κατονομάσει.Το παιχνίδι μπορεί να προσαρμοστεί με διάφορα αντικείμενα όπως πλαστικά φρούτα και λαχανικά, ακόμα και με κάρτες αντικειμένων αν υπάρχουν διαθέσιμες στο σπίτι.


Να θυμάστε:


1. Βοηθητικό για όλους είναι σε κάθε παιχνίδι να υπάρχει αρχή, μέση και τέλος.

2. Βάζουμε χρόνο στα παιχνίδια όχι για να δυσκολέψουμε την κατάσταση και να ενισχύσουμε την ματαίωση των παιδιών που δεν θα μπορούν να τα καταφέρουν, αλλά για να ενισχύσουμε την όρεξη του παιδιού να παραμείνει στην δραστηριότητα, να αυξήσουμε τον ανταγωνισμό και την διάθεση να κάνει ο καθένας το καλύτερο δυνατό που μπορεί.

3. Όλα τα παιχνίδια έχουν κάποιο στόχο. Γι’ αυτό και τονίζουμε τόσο την σημαντικότητα τους διότι ενισχύουν τις δεξιότητες όλων μας. Δεν χρειάζεται να έχετε στο μυαλό σας κάτι συγκεκριμένο που «πρέπει» να μάθει το παιδί. Ξεκινήστε να διασκεδάζετε, να παίζετε, γίνεται και εσείς για λίγο παιδιά και ο στόχος θα έχει επιτευχθεί. Καλή – δημιουργική – διασκέδαση σε μικρούς και μεγάλους!


Πετμεζά Γεωργία

Λογοθεραπεύτρια

A.P.D in Child & Adolescence Psychology

petmezageo3131@gmail.com



©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com