Ο πρώτος μήνας με το μωρό μου

Εννέα μήνες προετοιμασία και… τώρα τι κάνουμε; Πώς είναι ο πρώτος μήνας με το μωρό στο σπίτι; Τι αντιλαμβάνεται το μικρό μας; Πώς το φροντίζουμε; Ένα σωρό απορίες ξεφυτρώνουν με την άφιξη του νεογέννητου στη ζωή μας και την επιστροφή μας από το μαιευτήριο.


Είναι αναμενόμενο το άγχος και η ανασφάλεια των γονιών μέχρι την προσαρμογή. Οι γονείς αγωνιούν μήπως δεν κάνουν κάτι σωστά, μήπως δεν καταλαβαίνουν τις ανάγκες του μωρού. Δεν πρέπει όμως να φτάνουν στην υπερβολή. Αυτό που χρειάζεται είναι απόλυτη ψυχραιμία και υπομονή.


Δεν πρέπει να υπάρχει οποιοσδήποτε δισταγμός από μέρους των γονιών να ρωτήσουν τον παιδίατρο για ακόμα και για την πιο μικρή λεπτομέρεια.


Χρήσιμη μπορεί να αποδειχτεί και η συζήτηση με άλλες μητέρες ή πρόσωπα του στενού συγγενικού περιβάλλοντος με κάποια εμπειρία στα νεογέννητα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όλα τα μωρά είναι τα ίδια. Ό,τι ισχύει για ένα μωρό δεν ισχύει απαραίτητα και για το άλλο. Προσοχή επίσης χρειάζεται έτσι ώστε να αποφεύγονται εσφαλμένες απόψεις για τη φροντίδα του παιδιού. Ο δεσμός της κάθε μαμάς με το μωρό της είναι μοναδικός και σίγουρα αυτή ξέρει καλύτερα από τον καθένα τις ανάγκες του.


Ο πρώτος αυτός μήνας είναι ένας μήνας προσαρμογής. Οι αισθήσεις του υπάρχουν, αλλά δεν είναι αναπτυγμένες. Μπορεί να κοιτάξει με τα ματάκιa του το πρόσωπό σας, αλλά θα πρέπει να το πλησιάσετε αρκετά. Τα χαμόγελά του δεν είναι συνειδητά, αλλά οφείλονται σε μυικές συσπάσεις του προσώπου. Δεν μπορεί να ξεχωρίσει χρώματα και σχήματα, αλλά αχνές μορφές. Το κορμί του ακόμα κρατά την εμβρυική στάση γιατί ακόμα δεν έχει συναίσθηση του περιβάλλοντος. Φυσικά, τα γεύματά του αποτελούνται αποκλειστικά από γάλα.


Το #νεογέννητο δεν ζει σε γυάλα. Αυτό σημαίνει ότι θα μείνει σε ένα δωμάτιο με ήχους από ραδιόφωνο, τηλεόραση, φωνές από άλλους, μεγάλους και μικρούς, ιδίως τα αδέρφια του, αλλά δικαιούται μερικές ώρες την ημέρα να απολαύσει την ησυχία του. Στο πλαίσιο αυτό, καλό είναι να συνηθίζει, σταδιακά και καθώς περνά ο πρώτος μήνας με το μωρό στο σπίτι, τους ήχους της καθημερινότητας, π.χ. βρύση ανοιχτή, ηλεκτρική σκούπα, χύτρα ταχύτητας κ.ά. Άλλωστε, συχνά, αυτοί οι «λευκοί θόρυβοι» το ηρεμούν και το αποκοιμίζουν.


Τρώει καλά; Χορταίνει;


Όταν το #μωρό θηλάζει, δεν είναι δυνατό να μετρηθεί η ποσότητα του γάλακτος που καταναλώνει. Συνήθως το μόνο σημάδι που δίνουν τα νεογέννητα ότι έχουν χορτάσει είναι ευκρινές ύστερα από… λίγη ώρα: αν είναι χορτασμένο, το μωρό θα κοιμηθεί γεμάτες τρεις ή τέσσερις ώρες· αν έχει φάει λίγο και απλώς απολάμβανε το πιπίλισμα στη θηλή της μαμάς, τότε σε λιγότερο από μία ώρα θα είναι πάλι ξύπνιο και θα κλαίει ή θα είναι ανήσυχο. Εάν το μωρό τρέφεται με ξένο γάλα, το θέμα απλοποιείται, καθώς αυτό είναι μετρήσιμο. Σε γενικές γραμμές, ένα μωρό που τρώει, κοιμάται επαρκώς έπειτα από κάθε γεύμα, βρέχει με καλή συχνότητα τις πάνες του, συνήθως είναι ένα χορτάτο μωρό. Σημαντικό είναι να μάθουμε να ξεχωρίζουμε πότε το μωρό μας κλαίει γιατί πεινάει και πότε κλαίει για άλλους λόγους. Εδώ χρειάζεται να παρατηρούμε το μωρό μας και να έχουμε στο μυαλό μας ότι φυσικά δεν μπορούμε να γνωρίζουμε πιο πριν τι μπορεί να χρειάζεται, άλλα είναι μια σχέση που χτίζεται και μαθαίνεται από την αρχή. Λάθη και παρεξηγήσεις θα γίνουν, όμως όσο ακούτε τις ανάγκες του και το παρατηρείτε θα βρείτε τους κοινούς σας ρυθμούς.


Πόσες ώρες πρέπει να κοιμάται;


Τα περισσότερα νεογέννητα πρέπει να κοιμούνται περίπου 16 ώρες την ημέρα. Συνήθως κοιμούνται τρεις ή τέσσερις ώρες συνεχείς, ανάμεσα στα γεύματα. Αυτό που πρέπει να προσέχετε πάντως οι γονείς των νεογέννητων αφορά το πώς και το πού κοιμάται το μωρό. Τα μωρά δεν καταλαβαίνουν τη διαφορά μέρας και νύχτας, οπότε γρήγορα θα αντιληφθείτε ότι ελάχιστα σέβονται τις δικές σας ανάγκες για ύπνο. Ωστόσο, εκείνο που μπορείτε να κάνετε σε αυτήν την πρώτη φάση της ζωής τους, είναι να τους δημιουργείτε εσείς τα σχετικά ερεθίσματα. Π.χ. κατά τη νύχτα καλό είναι να ταΐζετε το μωρό σιωπηλά και χωρίς φως, παιχνίδια κ.λπ., ενώ την ημέρα μπορείτε να του μιλάτε, να βάζετε τραγουδάκια κ.ά. Ο πρώτος μήνας με το μωρό στο σπίτι είναι πολύ δύσκολος όσον αφορά τον ύπνο. Συνήθως τα μωρά χρειάζονται τρεις με τέσσερις μήνες για να καταφέρουν να κοιμηθούν χωρίς διακοπή το βράδυ έως και οκτώ ώρες. Μέχρι τότε υπομονή!


Ρουτίνα και πάλι #ρουτίνα… ύπνου!


Πολλές φορές ο #ύπνος του μωρού γίνεται σε άστατες και ακανόνιστες ώρες, κάτι που μπερδεύει το πρόγραμμα του μωρού σου, αλλά και το δικό σου πρόγραμμα. Το αποτέλεσμα είναι όσο το μωράκι σου κοιμάται, εσύ να παριστάνεις την… κουκουβάγια! Γιατί, λοιπόν, να μην φτιάξεις ένα πρόγραμμα ύπνου του μικρού σου; Αυτό θα βοηθήσει και τις δύο πλευρές να περνούν μια περισσότερο δραστήρια και παραγωγική ημέρα, αλλά και μια περισσότερο ξεκούραστη και ήρεμη νύχτα. Φτιάξε ένα πρόγραμμα διατροφής του μωρού σου το οποίο θα ακολουθούν οι ώρες ύπνου και μπάνιου, χωρίς αποκλίσεις μεταξύ τους. Βάλε στη ζωή σου μια ρουτίνα, για μια περισσότερο αποτελεσματική καθημερινότητα…


Το μεγάλωμα ενός παιδιού απαιτεί υπευθυνότητα, φροντίδα, αγάπη και θυσίες. Γονιός δεν γεννιέσαι αλλά γίνεσαι. Κάθε προσπάθεια αξίζει για να καταφέρει κάποιος να γίνει γονιός.


Για να μπορέσεις να φροντίσεις σωστά το μωρό σου, πρέπει να νιώθεις (και να είσαι) κι εσύ καλά. Αλήθεια, πώς αισθάνεσαι; Βρίσκεις χρόνο για τον εαυτό σου; Έχουμε πει, όταν το μωρό κοιμάται, προσπάθησε να κοιμάσαι κι εσύ. Έτσι, θα αναπληρώνεις την χαμένη ενέργεια και θα συγκεντρώνεις δυνάμεις για τη σίτιση, την αλλαγή πάνας και το μπάνιο του μωρού, όταν σε έχει ανάγκη. Ο #σύντροφός σου επίσης έχει την ανάγκη σου, όπως κι εσύ τη δική του. Ελάτε πιο κοντά και μοιραστείτε την εμπειρία. Αν, λόγω των ορμονών, μια ερωτική επαφή δεν μπορεί να είναι στο καθημερινό πρόγραμμα, μοιράσου μαζί του έστω μια αγκαλιά και ένα χάδι. Να θυμάσαι ότι και εκείνος βιώνει μια πρωτόγνωρη εμπειρία και ίσως να θέλει τον χρόνο του, όπως κι εσύ. Τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας ή και κάποια άτομα από το φιλικό περιβάλλον μπορούν να σε βοηθήσουν με το μωρό. Ζήτησέ τους να προσέχουν για λίγο το μωρό, όσο εσύ θα ξεκουράζεσαι. Έτσι, θα νιώθεις λιγότερες ενοχές και άγχος. Θα εκπλαγείς από την ανανέωση που μπορεί να σου προσφέρουν λίγες ώρες ύπνου ή ακόμη, μια βόλτα ή μια δική σου προσωπική στιγμή περιποίησης και ομορφιάς, εντός ή εκτός σπιτιού. Κανείς δεν θα σε χαρακτηρίσει «κακή» #μητέρα, αν ξεκλέψεις κάποιες στιγμές για εσένα. Ίσα ίσα, μια τέτοια διαδικασία θα συντελέσει στην εξισορρόπηση των συναισθημάτων σου και κατά συνέπεια, στην αποτελεσματικότερη φροντίδα του μωρού.


Μαρία Γιαννοπούλου

Ψυχολόγος ΑΠΘ, MSc

Εκπαιδευμένη στην Ψυχοθεραπεία Gestalt

Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβου

Ιδρυτικό Μέλος www.allaboutparents.gr

Δόκιμο Τακτικό Μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt

6942217440

maria.giannopulu@gmail.com



©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com