Ο Αυτισμός είναι για να έχεις μια καθαρή καρδιά και να είσαι πολύ ευαίσθητος..

Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού, καθιερώθηκε το 2007 από τον ΟΗΕ και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου. Η πρωτοβουλία αυτή, έχει σκοπό την ευαισθητοποίηση του κοινού για τις ανάγκες των αυτιστικών ατόμων, συμβάλλοντας στην αποδοχή και ενσωμάτωσή τους στην κοινωνία. Ανήμερα της παγκόσμιας ημέρας, εκατοντάδες κτήρια στον πλανήτη φωτίζονται μπλε, συμμετέχοντας στην εκδήλωση «Light Ιt Up Blue» ρίχνοντας έτσι φως στη σκοτεινή πλευρά της απομόνωσης και περιθωριοποίησης που βιώνουν τα άτομα αυτά.


Οι διαταραχές του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) είναι πολύπλοκες, διά βίου νευροαναπτυξιακές διαταραχές που είναι σε μεγάλο βαθμό άγνωστης αιτίας. Ο επιπολασμός της ΔΑΦ εκτιμάται ότι κυμαίνεται από 1–3% σε παιδιά και εφήβους και αφορά περίπου σε 7,6 ανά 1.000 άτομα σε παγκόσμιο επίπεδο. Τα γλωσσικά ελλείμματα εντοπίζονται στο μεγαλύτερο μέρος του αυτιστικού πληθυσμού και επηρεάζουν σημαντικά τον τρόπο επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης. Θεωρούνται μια από τις κύριες αιτίες αναπηρίας στα παιδιά και συχνά απαιτούν υψηλά επίπεδα στήριξης, τα οποία επιβάλλουν όχι μόνο υψηλό κοινωνικό κόστος, αλλά και αξιοσημείωτη οικονομική, συναισθηματική και σωματική επιβάρυνση για τις οικογένειες.


Παρά το γεγονός ότι έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος την τελευταία δεκαετία στην επιδημιολογική έρευνα όσον αφορά στη ΔΑΦ, η αιτιολογία της παραμένει άγνωστη και πιστεύεται ότι είναι πολυπαραγοντική, με διάφορες γενετικές προδιαθέσεις και μη γενετικούς παράγοντες να έχουν συσχετιστεί με αυξημένο κίνδυνο. Η θεραπευτική αντιμετώπιση της ΔΑΦ αποτελεί μεγάλη πρόκληση, αφού μέχρι και σήμερα δεν υπάρχει θεραπεία που να στοχεύει στην πλήρη αποκατάσταση.


Σ’ αυτό το άρθρο δε θα ήθελα να αναφερθώ για ακόμα μια φορά στα διαγνωστικά κριτήρια, τα ποσοστά αυτισμού ανάλογα το φύλο και τυποποιημένα άρθρα για τον εορτασμό αυτής της ημέρας, αλλά όπως προανέφερα και στον τίτλο θα ήθελα να σας περάσω τον εναλλακτικό τρόπο σκέψης και τον λόγο που αγάπησα το επάγγελμα μου.


Τα παιδιά στο φάσμα προσέχουν και με το παραπάνω την λεπτομέρεια. Δε θα ξεχάσω την ημέρα όπου πήγα στο κέντρο και είπα ας βάλω λίγο ζελέ στο μαλλιά ώστε ν’ αλλάξω λίγο την εμφάνιση μου. Πριν ξεκινήσω τη συνεδρία το παιδί που ήμασταν μαζί, πλησίασε κοντά μου και μου έφτιαξε τα μαλλιά όπως τα είχα και στις προηγούμενες συνεδρίες.


Παίρνουν τα περισσότερα πράγματα κυριολεκτικά. Σε μια δραστηριότητα με κώνους ενώ ήθελα να του ζητήσω να καθίσει στην καρέκλα για να ξεκινήσουμε την εναλλαγή σειράς, του είπα κάτσε κάτω. Μόλις τελείωσα το στήσιμο και γύρισα το κεφάλι μου τον είδα καθισμένο στο πάτωμα.


Δεν θα ξεχάσω την ημέρα όπου ένα παιδί επέλεξε να φτιάξει παζλ με 160 κομμάτια. Από μέσα μου παρακαλούσα να μη χρειαστεί βοήθεια. Με έκπληξη παρατήρησα πως το είχε ολοκληρώσει σε 10 μόλις λεπτά.


«Παναγιώτη πότε γεννήθηκες;» ήταν η ερώτηση κατά τη διάρκειας μια συνεδρίας, πριν προλάβω να ολοκληρώσω την ημερομηνία άκουσα την λέξη Τρίτη. Προσπαθώντας να αντιληφθώ το τι συνέβη ακούω «έχεις τόσα χρόνια, μέρες διαφορά με αυτόν τον πρωθυπουργό» και με τον «τάδε διάσημο».


Μπορεί τα παιδιά με αυτισμό, να επιδεικνύουν έλλειμμα ως προς τα συναισθήματα των άλλων, όμως μια μέρα που ήμουν αρκετά κουρασμένος και στεναχωρημένος σε ολόκληρη τη συνεδρία, ο έφηβος εξυπηρετούμενος μου, ήταν απόλυτα ήρεμος και συνεργάσιμος και κάποια στιγμή με έπιασε από το χέρι και μου είπε «Παναγιώτη σε συμπαθώ» αντιλαμβανόμενος πλήρως την κατάσταση.


Διαπιστώνουμε λοιπόν πως τα παιδιά με αυτισμό, δεν είναι σαν ένα κέλυφος μέσα από το οποίο θα ξεπηδήσει ένα υγιές παιδί, αλλά δεν παραμένουν και στάσιμα. Παρουσιάζουν ένα διαφορετικό τρόπο ζωής και σκέψης. Αξίζουν λοιπόν μια παιδεία, που να εκτιμά το πλαίσιο στο οποίο ζουν. Η υπόθεση δεν είναι να τα κάνουμε να συλλογίζονται με τον δικό μας τρόπο αλλά να τροποποιήσουμε την εκπαίδευση σύμφωνα με το πως μαθαίνουν.


«Ο αυτισμός είναι για να έχεις μια καθαρή καρδιά και να είσαι πολύ ευαίσθητος ... Πρόκειται για την εύρεση ενός τρόπου επιβίωσης σε ένα συντριπτικό, συγκεχυμένο κόσμο ... Είναι για την ανάπτυξη διαφορετικά, με διαφορετικό ρυθμό και με διαφορετικά άλματα».


«Δεν υποφέρω από τον αυτισμό, αλλά υποφέρω από τον τρόπο με τον οποίο με αντιμετωπίζεις».


- Τύλερ Ντουρτίν

Παναγιώτης Παυλόπουλος

Ειδικός Παιδαγωγός

paulopoulos.panagiotis@gmail.com



©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com