Μερικά πράγματα που θα ήθελε κάθε άτομο με αυτισμό να γνωρίζουμε

«Όταν ένα άτομο με αυτισμό βρίσκει τρόπους να συνδέεται με άλλους, τότε μια πόρτα ανοίγει» John Stewart


Αναμφισβήτητα, κάθε άνθρωπος που βρίσκεται στο φάσμα του αυτισμού αντιμετωπίζει διάφορες δυσκολίες στην ένταξη του στο κοινωνικό σύνολο. Η μεγαλύτερη δυσκολία του έγκειται στην έλλειψη πληροφόρησης σχετικά με τις ιδιαιτερότητες των ατόμων με αναπτυξιακές διαταραχές όπως επίσης και στη δική μας δυσκολία να κατανοήσουμε πως λειτουργούμε εμείς ως ανθρώπινα όντα σε διάφορα ερεθίσματα, καθώς μερικά πράγματα τα θεωρούμε δεδομένα. Ο αυτισμός αποτελεί μία περίπλοκη και όχι και τόσο κατανοητή κατάσταση και για αυτό οφείλουμε να γνωρίζουμε γιατί τα άτομα που βρίσκονται στο φάσμα συμπεριφέρονται με το τρόπο που συμπεριφέρονται.


Αν ένα παιδί στο φάσμα μπορούσε να επικοινωνήσει τις ανάγκες του και να «ξεκλειδώσει την πόρτα του» για να εισέλθει στον κόσμο των νευροτυπικών ατόμων, σίγουρα θα μας έκανε σαφή μερικά από τα παρακάτω χαρακτηριστικά του:


  • Σκέφτομαι με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Συχνά δεν αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχει και άλλος τρόπος σκέψης πέρα από τον δικό μου. Δεν μπορώ να κατανοήσω το χιούμορ, το σαρκασμό, τον μεταφορικό λόγο. Δε διαθέτω αρκετή ευελιξία στη σκέψη μου, γεγονός που με δυσκολεύει στις κοινωνικές μου συνδιαλλαγές.


  • Έχω αυτισμό, δεν είμαι κατά κύριο λόγο «ο αυτιστικός». Ο αυτισμός μου είναι απλά μια κατάσταση που δεν με ορίζει ως άνθρωπο. Είμαι και εγώ άνθρωπος με σκέψεις, συναισθήματα και χαρίσματα. Ο ορισμός μου από ένα χαρακτηριστικό ως «αυτιστικός» μπορεί να προκαλέσει τη δημιουργία πολύ χαμηλών προσδοκιών και να με δυσκολέψει στην προσπάθεια μου να εξελίσσομαι και να βελτιώνομαι.


  • Οι αισθήσεις μου λειτουργούν διαφορετικά. Αυτό σημαίνει ότι απλά αξιοθέατα, ήχοι της καθημερινότητας, μυρωδιές, γεύσεις, φωνές αγγίγματα μπορεί να είναι εντελώς επώδυνα για μένα και να με αναστατώνουν. Είμαι αναγκασμένος να ζω σε ένα περιβάλλον που δεν μου προσφέρει ασφάλεια και ηρεμία. Γι’ αυτό συχνά αποσύρομαι ή συμπεριφέρομαι έντονα. Προσπαθώ να με προστατέψω.


  • Είμαι οπτικός τύπος ανθρώπου. Επειδή συχνά δυσκολεύομαι να αποκωδικοποιήσω το μήνυμα μιας ομιλίας, προτιμώ τα οπτικά ερεθίσματα. Μου είναι πιο εύκολο να κατανοήσω κάτι όταν μου το δείξεις, παρά όταν μου το πεις. Και σε παρακαλώ κάνε το αρκετές φορές, γιατί η επανάληψη με βοηθάει να το μαθαίνω καλύτερα. Ένα οπτικοποιημένο καθημερινό πρόγραμμα ημέρας με αποφορτίζει από το άγχος του να χρειάζεται να θυμάμαι τι έρχεται στη συνέχεια, κάνει πιο ομαλή τη μετάβαση μεταξύ των δραστηριοτήτων, και με βοηθά να οργανωθώ, να διαχειριστώ το χρόνο μου και να ανταποκριθώ καλύτερα στις απαιτούμενες προσδοκίες.


  • Βοήθησέ με να αναδείξω τα ταλέντα μου. Συχνά νιώθω ότι δεν είμαι αρκετά καλός, καθώς βρίσκομαι σε ένα θεραπευτικό περιβάλλον που προσπαθεί να με κάνει πιο λειτουργικό. Δεν μου αρέσει η αίσθηση ότι χρειάζομαι συνεχώς βελτίωση. Δώσε την ανάλογη σημασία και σε πράγματα που μου αρέσει να κάνω και έχω έφεση και προσπάθησε να ενισχύσεις τα ταλέντα μου, καθώς σε μερικά πράγματα τα καταφέρνω εξαιρετικά και είμαι σίγουρος ότι μπορώ να σε εντυπωσιάσω, απλά δεν ξέρω τον τρόπο.


  • Βοήθησε με να αλληλεπιδράσω κοινωνικά. Συχνά νιώθω ότι θέλω να ενταχθώ σε μια παρέα και να παίξω ένα παιχνίδι με φίλους. Μπορεί από τη στάση μου να φαίνεται ότι θέλω να μείνω μόνος, απλά δε βρίσκω τον τρόπο να προσεγγίσω σωστά τους άλλους και να συνεργαστώ στο παιχνίδι. Αν μπορείς, ενθάρρυνε τα άλλα παιδιά να με καλέσουν να συμμετάσχω σε κάποια δραστηριότητα. Να θυμάσαι ότι τα καταφέρνω καλύτερα σε δομημένες δραστηριότητες παιχνιδιού που έχουν μια σαφή αρχή και τέλος.


  • Προσπαθήστε να καταλάβετε ποιες καταστάσεις με αναστατώνουν. Επειδή μου είναι δύσκολο να εκφράσω και να επικοινωνήσω αυτό που με ενοχλεί συχνά οδηγούμαι σε εκρήξεις χωρίς ο λόγος να είναι αρκετά σαφής για εσάς. Κρατήστε ένα ημερολόγιο, σημειώνοντας, τις συμπεριφορές, τους ανθρώπους, τις δραστηριότητες. Μην ξεχνάτε ότι όλη η συμπεριφορά μου είναι μια μορφή επικοινωνίας. Προσπαθήστε να εντοπίσετε κάτι που συμβαίνει στο περιβάλλον μου και με αναστατώνει ώστε να προλαμβάνετε και να μειώνετε τα ξαφνικά μου ξεσπάσματα.

Με τη συνειδητοποίηση των ιδιαιτεροτήτων μου και την υποστήριξη σας μπορώ να καταφέρω πολύ σημαντικά πράγματα και να είμαι περισσότερο ευτυχισμένος. Μη διστάζετε να ανοίγετε κλειστές πόρτες. Η κάθε μια κρύβει τη δική της ομορφιά. Ανακαλύψτε τες, αξίζει τον κόπο!


Παναγιώτης Παυλόπουλος

Ειδικός Παιδαγωγός

paulopoulos.panagiotis@gmail.com


Ο Παυλόπουλος Παναγιώτης είναι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Από το 2017 συμμετείχε εθελοντικά στην παροχή υπηρεσιών για έφηβους και νεαρούς ενήλικες με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.), συντονίζοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες για την εξυπηρέτηση θεραπευτικών στόχων. Από το 2017 έως και σήμερα, εργάζεται ως ειδικός παιδαγωγός στο θεραπευτικό κέντρο ‘’Ηλίανθος’’ που αποτελεί δομή του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου και εξειδικεύεται στην αξιολόγηση και αποκατάσταση των Διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών. Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης και της συνεχιζόμενης κατάρτισης, ο ίδιος παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια, εποπτείες Ψυχοπαιδαγωγικού προγράμματος και Ψυχοθεραπείας Κοινωνικής και Συναισθηματικής Ανάπτυξης, όπως επίσης συμμετέχει σε συνέδρια και ημερίδες που οργανώνονται στην Ελλάδα και αφορούν την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.



265 views1 comment

©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com