Κορονοϊός: Πως να θωρακίσουμε την ψυχική υγεία της οικογένειας μας


Αυτές τις ημέρες, ζούμε μια πρωτόγνωρη και ιδιαίτερα ανησυχητική κατάσταση.

Ο ΠΟΥ ανακοίνωσε πως έχουμε να αντιμετωπίσουμε μια νέα πανδημία, η οποία αφορά σε έναν ιδιαίτερα μεταδοτικό ιό. Ο κορονοϊός, δεν είναι πλέον το φαινόμενο που παρακολουθούμε από απόσταση να συμβαίνει στην Κίνα. Πλέον είναι πραγματικότητα όλης της Ελλάδας, της Ευρώπης και του κόσμου.


Μιλάμε δηλαδή για μια απειλή που βρίσκεται πιο κοντά στην δική μας πραγματικότητα και είναι λογικό και αναμενόμενο αυτή την απειλή να την διαδέχονται ένα σωρό συναισθήματα.


Φόβος, άγχος , πανικός και θυμός είναι κάποια από τα συναισθήματα που γεννιούνται όταν βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια απειλή. Αυτό λοιπόν που προτείνουμε πρώτα από όλα είναι να αγκαλιάσουμε αυτά τα συναισθήματα και να τα αποδεχθούμε. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να αισθανόμαστε έτσι. Μας κατακλύζει ο φόβος μιας νέας, πρωτόγνωρης και απειλητικής συνθήκης. Μία συνθήκη την οποία δεν είμαστε σε θέση να ελέγξουμε απόλυτα. Ερχόμαστε αντιμέτωποι με κάτι άγνωστο και αυτό από μόνο του φέρνει άγχος, θυμό και πανικό. Είναι επομένως λογικό και αναμενόμενο να μας δημιουργεί άγχος, ανησυχία, προβληματισμό και θλίψη.


Όσο λοιπόν ο φόβος και το άγχος είναι διαχειρίσιμα, δεν υπάρχει λόγος να προβληματιστούμε για την ύπαρξη τέτοιων συναισθημάτων.


Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που βιώνουν κρίσεις πανικού, μη ελεγχόμενο άγχος και μεγάλη θλίψη, σε σημείο ακινητοποίησης και παραίτησης. Επίσης, το άλλο φαινόμενο είναι εκείνο της άρνησης. Τα άτομα τα οποία δεν έχουν μάθει να αποδέχονται το συναίσθημα του φόβου, το απομονώνουν και δρουν σαν να μην υπάρχει η απειλή. Έτσι, δρουν απερίσκεπτα και σε αυτή τη φάση με τρόπο που μπορεί να αποβούν επικίνδυνα για τον εαυτό τους και αλλά και για ολόκληρο το κοινωνικό σύνολο.


Πως μπορούμε να το διαχειριστούμε;


· Κάντε ένα πλάνο σχετικά με τα βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε σε περίπτωση που εκτεθείτε στον ιό.

· Ενημερωθείτε από έγκυρες πηγές που εμπιστεύεστε. Ενημερωθείτε 1-2 φορές την ημέρα και συνεχίστε την ρουτίνα σας. Η υπερπληροφόρηση εντείνει το άγχος και τον πανικό.

· Επικεντρωθείτε σε όμορφα πράγματα και στιγμές που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι

· Θυμηθείτε ότι είναι προσωρινό και γίνεται για το καλό μας

· Προσπαθήστε να μην εκφοβίζετε και πιέζετε ψυχολογικά άτομα που φοβούνται ή είναι άρρωστα. Σκεφτείτε πως θα νιώθατε εσείς και πως θα θέλατε να σας αντιμετωπίσουν οι άλλοι.

· Επικεντρωθείτε στο εδώ και τώρα. Παρατηρήστε την αναπνοή σας και το σώμα σας. Προσπαθήστε να αναπνεύσετε πιο βαθιά και αργά.

· Προσπαθήστε να μείνετε όσον το δυνατόν θετικοί και αισιόδοξοι. Ο τρόπος που αντιλαμβάνομαστε μια συνθήκη διαμορφώνει την ταυτότητά μας. Προσπαθήστε να εστιάσετε στα θετικά της κατάστασης. Όπως για παράδειγμα, το ότι θα μείνετε στο σπίτι να ξεκουραστείτε, να περάσετε περισσότερο και πιο ποιοτικό χρόνο με την οικογένειά σας και τα πολύ κοντινά σας πρόσωπα, όπου αυτό είναι εφικτό. Ότι θα έχετε χρόνο με τον εαυτό σας, κάτι που λόγω των οικογενειακών και επαγγελματικών υποχρεώσεων, δεν είχατε μέχρι πρότινος. Δείτε το σα μία ευκαιρία να φροντίσετε τον εαυτό σας.


Όλα τα παραπάνω, αφού πρώτα βεβαιωθούμε ότι είμαστε ασφαλείς εμείς και οι οικείοι μας, δεν εκθέτουμε κανέναν σε κάποιο κίνδυνο και έχουν ληφθεί έγκαιρα μέτρα προκειμένου να προστατευτούμε όλοι οι πολίτες και να αποφευχθεί το χειρότερο σενάριο.

Δείτε το ως μια εμπειρία από την οποία κάτι θα μάθουμε και κάτι περισσότερο θα σκεφτούμε.


· Προσπαθήστε να φτιάξετε μια ρουτίνα και επενδύστε σε έναν ποιοτικό ύπνο και υγιεινό τρόπο διατροφής και άσκησης.


Δείτε επίσης:Φροντίζω το ανοσοποιητικό μου.. Φροντίζω την υγεία μου


· Το ότι μένουμε σπίτι δεν χρειάζεται να μας αποξενώσει τελείως. Μπορούμε να τηλεφωνήσουμε σε φίλους, να κάνουμε ομαδική βιντεοκλήση και να φάμε μαζί ή να δούμε μια ταινία. Να συζητήσουμε όλα εκείνα που μας απασχολούν και να εκμεταλευτούμε παραγωγικά αυτή τη συνθήκη, και να ενισχύσουμε την επικοινωνία μεταξύ των μελών της οικογενείας μας.

Αν νιώθετε την ανάγκη να μοιραστείτε κάποιο από τα δυσχερή συναισθήματα που σας κατακλύζουν, είναι απόλυτα φυσιολογικό και δεν θα έπρεπε να νιώθετε ντροπή και να αυτοαποκλειστείτε. Ζητήστε βοήθεια. Είναι αποδεκτό ότι κάποιοι από εμάς να μην μπορούν να διαχειριστούν την κατάσταση αυτή από μόνοι τους, για τους προσωπικούς τους λόγους. Είναι απόλυτα σεβαστό και κατανοητό. Δεν έχουμε όλοι τις ίδιες αντιδράσεις, τα ίδια βιώματα και τις ίδιες ανοχές σε μία κατάσταση κινδύνου. Όπως είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε πως παρόλο που μιλάμε για μία συλλογική απειλή, δεν τη βιώνουμε όλοι στον ίδιο βαθμό και με του ίδιους μηχανισμούς άμυνας.


Αν λοιπόν νιώθουμε δυσκολία με όλες αυτές τις οικονομικές και συναισθηματικές αλλαγές και αστάθειες που θα κληθούμε να αντιμετωπίσουμε και να δεν νιώθουμε ασφαλείς ώστε να μπορέσουμε να ακολουθήσουμε τα παραπάνω βήματα τότε ίσως χρειάζεται να μιλήσουμε σε κάποιον ειδικό Ψυχικής Υγείας. Υπάρχουν πολλές online και τηλεφωνικές διαθέσιμες επιλογές.


Έχουμε την επιλογή να αποφασίσουμε πως θα αντιδράσουμε σε αυτό που συμβαίνει και αυτό μπορεί να είναι το να φροντίσουμε ο ένας τον άλλον, αλλά και τον εαυτό μας με ενσυναίσθηση και κατανόηση. Προσαρμοζόμαστε δημιουργικά σε αυτήν την καινούρια πρόκληση με τις καλύτερες δυνατές επιλογές που έχουμε αυτήν την στιγμή στην διάθεση μας.


Ας μη το βάλουμε κάτω. Ας αντιμετωπίσουμε την κατάσταση με θάρρος και υπευθυνότητα.


allaboutparents.gr | Positive Parenting



©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com