Η μουσικοκινητική αγωγή στα βρέφη & στα παιδιά προσχολικής ηλικίας

Αν παρατηρήσουμε ένα βρέφος απ’ τις πρώτες κιόλας μέρες της ζωής του, θα δούμε ότι είναι σα να έχει γεννηθεί με το ρυθμό μέσα του. Το παιδί με τις κινήσεις του δείχνει ν’ ανταποκρίνεται στα μουσικά ερεθίσματα, γιατί η ζωή είναι κίνηση και η κίνηση ζωή. Όταν η μητέρα νανουρίζει ρυθμικά το μωρό, τότε ο ρυθμός και η κίνηση συνυπάρχουν και το μωρό νιώθει ευχαρίστηση. Καθώς μεγαλώνει, μπορεί ν’ αναγνωρίζει μελωδίες, χτυπάει παλαμάκια, χαλαρώνει και γενικά δείχνει ν’ ανταποκρίνεται στη μουσική. Αντιλαμβανόμαστε ότι η μουσική αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης ύπαρξης.


Πότε, λοιπόν, μπορούν να καλλιεργηθούν οι εγγενείς αυτές μουσικές ικανότητες και με ποιο τρόπο;


Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της μουσικοκινητικής αγωγής. Η μουσικοκινητική αγωγή αποτελεί ένα παιδαγωγικό σύστημα όπου συνδέεται η μουσική με τη κίνηση και το λόγο μέσα απ’ τη βιωματική εμπειρία, το παιχνίδι και τον αυτοσχεδιασμό. Αποτελεί έναν τρόπο μουσικής καλλιέργειας και γνωριμίας με ρυθμούς και μελωδίες και ταυτόχρονα είναι ένα μέσο ψυχαγωγίας και ψυχικής εκτόνωσης για τα παιδιά.


Από ποια ηλικία όμως μπορεί το παιδί να συμμετέχει σε πρόγραμμα μουσικοκινητικής αγωγής;


Όσο περίεργο κι αν ακούγεται, η μουσικοκινητική αγωγή μπορεί να εφαρμοστεί σε βρέφη (συνήθως από 18 μηνών και άνω). Σε αυτή την περίπτωση, στις δραστηριότητες συμμετέχει κι ένας συνοδός (μητέρα, πατέρας κλπ) γιατί το βρέφος δεν είναι ακόμα στην κατάλληλη ηλικία να τον αποχωριστεί. Τα προγράμματα στα βρέφη μπορούν ν’ αποτελέσουν μια μοναδική εμπειρία. Το μωρό μαζί με το συνοδό του συμμετέχει ενεργητικά, ερευνά, παίζει, εκτονώνει την ενέργειά του, τραγουδάει κι ανακαλύπτει ήχους. Έρχεται σε μια πρώτη επαφή με μουσικά όργανα, ειδικά σχεδιασμένα για παιδιά (ξυλόφωνα, μαράκες, σωλήνες κ.λπ.) και πειραματίζεται. Ακόμη, μέσω των ομαδικών δραστηριοτήτων καλλιεργείται η έννοια της ομαδικότητας και της συνεργασίας. Επίσης, το βρέφος περνά ποιοτικό χρόνο με το συνοδό του, κάτι που ενισχύει τη μεταξύ τους σχέση.


Στα παιδιά προσχολικής ηλικίας, καθώς αναπτύσσονται γνωστικά, σωματικά και συναισθηματικά, τα προγράμματα μουσικοκινητικής αγωγής διαφοροποιούνται. Πάντα με γνώμονα το παιχνίδι και τη βιωματική εμπειρία, το παιδί – χωρίς συνοδεία πλέον - γνωρίζει και πειραματίζεται και με άλλα μουσικά όργανα, ρυθμικά και μελωδικά. Χρησιμοποιεί περισσότερο τη φωνή του, σε τραγούδια, ηχοϊστορίες και παραμύθια κι έρχεται σ’ επαφή με διάφορα είδη μουσικής κι από διαφορετικούς πολιτισμούς. Επίσης, μέσα απ’ τα παιχνίδια, μαθαίνει να εναρμονίζει τις κινήσεις του με τη μουσική και να ελέγχει καλύτερα το σώμα του μέσω των ασκήσεων ακουστικής αντίδρασης (π.χ. παύσεις). Λόγω της ηλικίας του αντιλαμβάνεται καλύτερα την έννοια της ομάδας και μαθαίνει να συνεργάζεται για την επίτευξη ενός στόχου. Τέλος, μαθαίνει τις μουσικές έννοιες και τις χρονικές αξίες κι έρχεται σε μια πρώτη επαφή με το τρόπο γραφής τους στο πεντάγραμμο.


Η ενασχόληση των παιδιών με τη μουσική έχει μόνο θετικά αποτελέσματα. Συγκεκριμένα, οι δραστηριότητες μουσικοκινητικής αγωγής έχει αποδειχθεί ότι βελτιώνουν τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και βοηθούν γενικότερα στη γνωστική ανάπτυξη των παιδιών (π.χ. αντίληψη, μνήμη, προσοχή). Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι ο συνδυασμός της κίνησης, του λόγου και της μουσικής, αποτελεί έναν μοναδικό τρόπο έκφρασης των συναισθημάτων των παιδιών κι εκτόνωσης. Συμπεραίνουμε ότι μόνο θετικές εμπειρίες μπορεί το παιδί ν’ αποκομίσει.


Εξάλλου, ας μη ξεχνάμε ότι η μουσική αποτελεί παγκόσμια γλώσσα επικοινωνίας, γεννιόμαστε με αυτήν, υπάρχει μέσα μας και μας ολοκληρώνει.


Δέσποινα Σακελλαροπούλου

Δασκάλα χορού, Χορεύτρια

debbie_sak@hotmail.com


0 views

©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com