Αυτισμός & Μεταβάσεις: Πώς να εντάξουμε τις αλλαγές στην ρουτίνα του παιδιού.


Καθημερινά μεταβαίνουμε από τη μία δραστηριότητα στην άλλη. Οι μεταβάσεις είναι μία φυσική διαδικασία, που γίνεται τις περισσότερες φορές ασυνείδητα μόλις τελειώσουμε μία δραστηριότητα ή μόλις έρθει η ώρα να πάμε σε μία επόμενη, ανεξαρτήτως αν έχουμε ολοκληρώσει την προηγούμενη. Η ευχέρεια της παραπάνω διαδικασίας, δεν είναι αυτονόητη για τα άτομα με αυτισμό. Λόγω των δυσκολιών και της ανάγκης τους για ένα όσο γίνεται πιο δομημένο περιβάλλον, τα άτομα αυτής της ομάδας, δυσκολεύονται στην μετάβαση από μία δραστηριότητα, σε μία άλλη ή από μια τοποθεσία σε μια άλλη.


Εξαιτίας του κορωνοϊού, τα σχολεία και τα κέντρα ειδικών θεραπειών έκλεισαν, οι αθλητικές δραστηριότητες ακυρώθηκαν και γενικότερα άλλαξε ξαφνικά όλη μας η ρουτίνα. Το γεγονός αυτό προκαλεί άγχος και φόβο, ιδίως στα άτομα που ανήκουν στο φάσμα του αυτισμού.


Για το λόγο αυτό παραθέτουμε κάποιες οδηγίες αλλά και δραστηριότητες οι οποίες θα βοηθήσουν στην αποφυγή δυσλειτουργικών συμπεριφορών και στην μείωση του άγχους.


  • Προσπαθήστε να επικοινωνήσετε με τον υπεύθυνο θεραπευτή του παιδιού ώστε να σας κατευθύνει για το πώς να χειριστείτε διάφορες καταστάσεις που ενδεχομένως να αντιμετωπίζετε δυσκολίες. Επίσης, να σας προτείνει δραστηριότητες όπου το παιδί τα καταφέρνει για να τις κάνετε και εσείς μαζί του στο σπίτι.

  • Προσπαθήστε να ακολουθήσετε όσο το δυνατόν πιο πιστά το πρόγραμμα που είχε το παιδί πριν το κλείσιμο των σχολείων και των θεραπευτικών κέντρων. Δηλαδή, ίδιες ώρες, παρόμοιες δραστηριότητες, όσο αυτό είναι εφικτό.

  • Για να μην εδραιωθούν οι συνήθειες της παρούσας κατάστασης και για να μην αναστατωθούν τα παιδιά κατά την επιστροφή τους στην παλιά τους ρουτίνα, καλό θα ήταν όταν ξυπνούν το πρωί, να ακολουθούν την καθιερωμένη ρουτίνα (ντύσιμο, πλύσιμο προσώπου, βούρτσισμα δοντιών, χτένισμα, στρώσιμο κρεβατιού) και να βγαίνουν για λίγο από το σπίτι, σε ανοιχτούς χώρους όπου δε συνωστίζονται άτομα .

  • Δημιουργήστε ένα οπτικό πρόγραμμα όπου θα απεικονίζονται οι δραστηριότητες που ακολουθεί το παιδί μέσα στην ημέρα ώστε να νιώσει ασφάλεια και ηρεμία.

  • Προτείνονται δραστηριότητες καθημερινής ζωής, τις οποίες το παιδί μπορεί να ακολουθήσει, σε συνεννόηση πάντα με τον υπεύθυνο θεραπευτή του. Μερικές από αυτές είναι: Στρώσιμο κρεβατιού, ντύσιμο, τακτοποίηση αντικειμένων στο σπίτι, τοποθέτηση των ρούχων στο πλυντήριο, άπλωμα ρούχων, φροντίδα κατοικίδιου ζώου, στρώσιμο, μάζεμα και καθαρισμός τραπεζιού (σειρά: σουπλά – ποτήρι - χαρτοπετσέτες - κανάτα - πιάτο). Επιπλέον, το παιδί μπορεί να  εμπλακεί με τη μαγειρική (με οπτικό βοήθημα αν χρειάζεται), τις εργασίες στον κήπο, όπως επίσης και στην τακτοποίηση των ρούχων στις ντουλάπες. Τέλος μπορεί να βοηθά στο γέμισμα ή άδειασμα πλυντηρίου πιάτων, στην τακτοποίηση των πιάτων στα ντουλάπια, στην παρασκευή κάποιου σνακ όπως επίσης και στη ρίψη απορριμμάτων στους κάδους.

  • Προτεινόμενα παιχνίδια: επιτραπέζια παιχνίδια όπως, uno, σκορ 4, τζένγκα, φιδάκι. Επιπρόσθετα, δραστηριότητες όπως μπόουλινγκ, μπάσκετ, wii, ζωγραφική, χειροτεχνίες, πλαστελίνη, μουσική και χορός.

  • Το τάμπλετ και η τηλεόραση μπορούν να αξιοποιηθούν λειτουργικά. Εκτός από παιχνίδια μπορεί να περιλαμβάνουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες για την ενίσχυση των γνωστικών δεξιοτήτων. Τέλος, η παρακολούθηση συγκεκριμένων τηλεοπτικών προγραμμάτων αποτελεί ευχάριστη δραστηριότητα για το παιδί. Εντούτοις, η χρήση τους πρέπει να γίνεται με μέτρο και με την απαραίτητη επίβλεψη όπου χρειάζεται.


Όχι αδράνεια, τήρηση σταθερού προγράμματος, υπομονή και δύναμη!


Παναγιώτης Παυλόπουλος

Ειδικός Παιδαγωγός

paulopoulos.panagiotis@gmail.com




©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com