Αναπτυξιακά Στάδια και Διατροφή

Updated: May 19


Καθώς μεγαλώνουμε, οι διατροφικές μας ανάγκες αλλάζουν. Σίγουρα, η πρωτεΐνη, οι υδατάνθρακες, τα λιπαρά, όπως και τα μέταλλα και οι βιταμίνες είναι συστατικά που τα χρειαζόμαστε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής μας, αλλά ανάλογα το αναπτυξιακό στάδιο μεταβάλλονται.


Βρεφική και πρώιμη παιδική ηλικία


Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προτείνει αποκλειστικό θηλασμό για τους πρώτους 6 μήνες ζωής του παιδιού, πριν ακολουθήσει η εισαγωγή τροφών. Επιπλέον, ο θηλασμός προσδίδει άπειρα οφέλη τόσο στην υγεία της μητέρας όσο και του παιδιού. Πιο συγκεκριμένα, σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο για ανάπτυξη παχυσαρκίας, αλλεργιών, υπέρτασης, σακχαρώδη διαβήτη τύπου 1, βελτιωμένη γνωσιακή λειτουργία και μειωμένης συχνότητας και έντασης εμφάνισης λοιμώξεων. Μόλις ολοκληρωθεί ο 6ος μήνας ζωής του μωρού, τότε ξεκινά σταδιακά η εισαγωγή των τροφών.


Όσον αφορά στα παιδιά, είναι πολύ σημαντικό οι γονείς να τα βοηθούν στα γεύματα τους, είτε κόβοντας το φαγητό σε μικρά κομμάτια, είτε βοηθώντας τα στη σίτιση. Βοηθήστε τα να εξασφαλίσουν την απαραίτητη πρόσληψη φρούτων, λαχανικών, σύνθετων υδατανθράκων, γαλακτοκομικών προϊόντων και καλών λιπαρών. Σε θρεπτικά συστατικά, τα παραπάνω μεταφράζονται σε: βιταμίνη Α, C, ασβέστιο, σίδηρο και ψευδάργυρο.


Σημαντικά μυστικά για τα παιδιά της προσχολικής ηλικίας:

· Στο πρωινό μη χάσετε την ευκαιρία να δώσετε φρούτα και λαχανικά στα παιδιά.

· Κάντε εισαγωγή φρούτων και λαχανικών με τη μορφή smoothie.

· Τρίψτε λαχανικά μέσα σε σάλτσες ή μπιφτέκια.

· Έχετε υπομονή όταν δοκιμάζετε τρόφιμα και δοκιμάστε και νέες γεύσεις.


Σχολική ηλικία και έφηβοι


Το σχολείο είναι ένα απαιτητικό διάστημα όχι μόνο για τα παιδιά, αλλά εξίσου και για τους γονείς. Σε αυτό το σημείο ορίζει το ίδιο το παιδί τι θα φάει και είναι καίριο εκ μέρους των γονιών να έχουν όσο το δυνατόν υπό έλεγχο την κατανάλωση αναψυκτικών και γλυκών.

Για την αποφυγή της αγοράς έτοιμου φαγητού από τα κυλικεία, τη λύση έρχονται να δώσουν τα lunch box, όπου μπορείτε να σχηματίζετε ισορροπημένα γεύματα για να έχουν μαζί τους στο σχολείο.


Σημαντικά μυστικά για τα παιδιά της σχολικής ηλικίας:

· Αντί να αγοράζετε μπισκότα και γλυκά, φτιάξτε τα δικά σας υγιεινά σνακ από το σπίτι.

· Κατοχυρώστε το γευματικό πρότυπο της οικογένειας – πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό με ενδιάμεσα σνακ.

· Εκπαιδεύστε το παιδί σας για τις επιλογές φαγητού που μπορεί να κάνει εκτός σπιτιού.

· Ενθαρρύνετε τα παιδιά να συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες.


Όσον αφορά τους εφήβους, δεν μπορούμε να αψηφήσουμε ότι μεγάλο μέρος των επιλογών τους επηρεάζεται από εκείνες των συνομηλίκων τους, τη ψυχολογική τους κατάσταση και της κοινωνικής τους ζωής. Για να μπορέσετε να αποτρέψετε τους εφήβους από κακές συνήθειες, όπως την παράλειψη γευμάτων και την κατανάλωση junk food, είναι απαραίτητο πρώτον εσείς να είστε το καλό παράδειγμα και δεύτερον να έχετε στο σπίτι πάντα διαθέσιμα υγιεινά σνακ και γεύματα.

Εξαιτίας της αλματώδους ανάπτυξης σε αυτό το αναπτυξιακό στάδιο είναι σημαντικό η διατροφή των εφήβων να τους παρέχει τη βασική πλειάδα θρεπτικών συστατικών: ασβέστιο, σίδηρο και πρωτεΐνη.


Πολύ σημαντικό είναι να μην αμελούμε την κουβέντα μαζί τους (και κυρίως με τα κορίτσια) για την εικόνα σώματος, προκειμένου να αποφύγουμε την εκδήλωση κάποιας διατροφικής διαταραχής.


Ένας υγιής τρόπος ζωής χτίζετε όπως βλέπετε από τη βρεφική κιόλας ηλικίας, μη το αμελείτε. Αντιθέτως, επενδύστε στη διατροφική εκπαίδευση όλης της οικογένειας.


Μαρία Μεντζέλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος με M.Sc.

Κλινική Διατροφή και εξειδίκευση στο Life Coaching και στο NLP (Πανεπιστήμιου Αιγαίου)

6984515475

maria.mentzelou@hotmail.com



©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com