«Άλυτη» - Συνεντεύξεις του Μίνωα Νικολακάκη & της Αναστασίας Ραφαέλας Κονίδη για τη νέα τους ταινία

Χαίρετε κινηματογραφικοί μας φίλοι! Το www.allaboutparents.gr είχε την τιμή να βρεθεί πριν λίγες ημέρες στην #πρεμιέρα της ελληνικής ταινίας «Άλυτη». Εκεί είχαμε τη χαρά να συνομιλήσουμε με τον σκηνοθέτη της ταινίας Μίνωα Νικολακάκη και την πρωταγωνίστρια Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη, με αποτέλεσμα να μπορούμε να σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας αλλά και άλλεσ ενδιαφέρουσες πληροφορίες, μέσω των συνεντεύξεων που ακολουθούν.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ ΜΙΝΩΑ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ


1) Μίλησε μου για την ταινία μιας και είναι η πρώτη μεγάλου μήκους που κάνεις;


Η «Άλυτη» είναι μία ταινία η οποία είναι εμπνευσμένη από ιστορίες των γιαγιάδων μας και γενικά ιστορίες του χωριού. Όπως ξέρουμε οι παλαιότεροι άνθρωποι είχαν έναν δικό τους τρόπο και κώδικα για να ερμηνεύουν και να εξηγούν τα πράγματα γύρω τους. Πάντα έβρισκαν κάποια παραδείγματα με σκοπό να νουθετήσουν τα παιδιά για να μην κάνουν κάτι απαγορευμένο. Έτσι έβγαιναν στην επιφάνεια δεισιδαιμονίες που είχαν τρομερό ενδιαφέρον, ως πηγή έμπνευσης για την πλοκή της ταινίας.

2) Τι αντιπροσωπεύει ο τίτλος «Άλυτη»


Ο τίτλος έχει μία διπλή έννοια. Καταρχήν είναι το χωριό που συμβαίνει η ιστορία, και όπως συμβαίνει στα περισσότερα τοπωνύμια στην Ελλάδα τα οποία έχουν πάρει το όνομά τους από κάποιο γεγονός το οποίο έχει συμβεί εκεί κοντά, άλυτους ή άλυτες λέγανε αυτούς που είχαν κάποια αρρώστια και τους είχαν περιθωριοποίησει ή δαιμονοποίησει. Είτε επειδή έπασχαν από κάτι είτε κατ’ επέκταση γιατί δεν μπορούσαν να ενταχθούν στην κοινωνία.


3) Θα ήθελες να μου μιλήσεις για τα γυρίσματα μιας και όλη η ταινία είναι γυρισμένη στην ύπαιθρο;


Όλες οι μικρού μήκους ταινίες που είχα ήταν γυρισμένες σε ένα χώρο. Μου άρεσε πάρα πολύ γιατί ήταν κατασκευαστικές ταινίες, και μου έδινε αρκετό δημιουργικό έλεγχο, όσον αφορούσε το σκηνογραφικό κομμάτι και τους ηθοποιούς. Έτσι σκέφτηκα να κάνω αυτό το πείραμα με δύο ηθοποιούς σε έναν εσωτερικό χώρο, απλώς αυτός ο εσωτερικός χώρος θα ήταν μία καλύβα στο δάσος. Αναγκαστικά έπρεπε να φύγουμε εκτός Αθήνας και με το μικρό προϋπολογισμό που είχαμε έπρεπε να βρούμε μία τοποθεσία για να μας φιλοξενήσει και να βρούμε αυτή την καλύβα. Στόχος μας ήταν να βρούμε ένα μη τουριστικό χωριό. Ένα χωριό λίγο ξεχασμένο από τον υπόλοιπο κόσμο. Έτσι καταλήξαμε στη Καστάνιτσα αλλά στον Κοσμά.


4) Πώς ήταν η συνεργασία σου με την Αναστασία και τον Προμηθέα;


Τον Προμηθέα τον ξέρω πάρα πολλά χρόνια και μάλιστα έγραψα μεγάλο κομμάτι του έργου έχοντας αυτόν στο μυαλό. Αντιπροσωπεύει τον καλό και αγαθό γιατρό που τον έχουμε οικείο και από άλλα διηγήματα και ο οποίος πάει να βοηθήσει ένα χωριό. Από την άλλη η Αναστασία υποδύεται ένα ρομαντικό και άχρονο πλάσμα. Είναι ένα love story μεταξύ δυο χαρακτήρων που κατανοείς ότι ανήκουν σε δύο διαφορετικούς κόσμους και εν δυνάμει και εποχές.

5) Πόσο εύκολο ήταν να συνδυάσεις την Ελληνική παράδοση με το φανταστικό και συγχρόνως τον ρεαλισμό;

Ήταν ένα δύσκολο στοίχημα γιατί κάθε θεατής έχει τη δική του άποψη και εκδοχή για το πόσο μπορεί ν' ακουμπήσει κάποιος κάτι της παράδοσης ή όχι. Ήθελα να είμαι αρκετά προσεκτικός γιατί το λαογραφικό στοιχείο και το στοιχείο της παράδοσης είναι κάτι που δεν μπορεί να το πάρει ο καθένας και να το κάνει ότι θέλει απλά επειδή είναι εντυπωσιακό και ωραίο. Πιστεύω ότι μία ταινία είναι ενδιαφέρουσα επειδή υπάρχουν δύο χαρακτήρες με τους οποίους χτίζεις οικειότητα και ταυτίζεσαι με την ιστορία μέσα από την οποία περνάνε. Γιατί σινεμά πάμε για να δούμε ανθρώπινες ιστορίες.


6) Γιατί να έρθει ένας έφηβος να δει την ταινία σου;

Πρώτον, γιατί θα με κάνει χαρούμενο. Δεύτερον, γιατί νομίζω ότι έχουμε επιχειρήσει να ασχοληθούμε μ' ένα κομμάτι το οποίο τείνει να εξαφανιστεί και αυτό είναι οι ιστορίες των γιαγιάδων μας. Θέλοντας και μη, οι γιαγιάδες του χωριού είναι μία γενιά η οποία σιγά-σιγά εξαφανίζεται και φέρει ένα κομμάτι λαϊκής παράδοσης στην καθημερινότητα τους και στις ιστορίες τους που είναι ο τρόπος με τον οποίο οι παλαιοί εξηγούσαν τον κόσμο. Αν εξαιρέσουμε τις γραφικότητες αυτές, οι ιστορίες ήταν ο τρόπος να ερμηνεύσουν πράγματα που δεν καταλάβαιναν. Αυτό διαχειρίζεται μ' έναν λεπτό τρόπο η ταινία και πιστεύω ότι αν έρθει ένας έφηβος να δει την ταινία θα δει ένα διαφορετικό τρόπο που λέγονται οι ιστορίες.


7) Υπάρχουν σκηνοθέτες και ταινίες που σ' έχουν επηρεάσει;


Έχω μία ιδιαίτερη αγάπη προς τον ιαπωνικό κινηματογράφο και τον τρόπο που χειρίζεται τέτοιου είδους ταινίες. Τον βρίσκω τρομερά ιδιαίτερο, με ταινίες όπως το ΟΝΙΒΑΒΑ του Κανέτο Σίντο, βρίσκω ότι ισορροπούν πάρα πολύ ωραία στο κομμάτι της λαογραφικής τους παράδοσης σε συνδυασμό με την ανθρώπινη ιστορία και την φαντασία. Μία ταινία που μας επηρέασε ιδιαίτερα χωρίς να είναι φαντασίας είναι «Η γυναίκα στους αμμόλοφους» η οποία μας φύτεψε το σποράκι. Ακόμα έχω εμπνευστεί από στοιχεία ταινιών που έχω αγαπήσει όπως το Wicker-man του Ρόμπιν Χάρντι αλλά και απ’ τον Ένοικο του Ρομάν Πολάνσκι.


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΣ ΡΑΦΑΕΛΑΣ ΚΟΝΙΔΗ


1) Θα ήθελες να μου πεις λίγα λόγια για την ταινία, τι αντιπροσωπεύει ο τίτλος;

Ο όρος “Entwined” σημαίνει μπλεγμένος, μπλεγμένοι. Είναι ένας τίτλος που για μένα μπορεί να ερμηνευτεί με πολλούς τρόπους. Αφενός υποδηλώνει τον λαβύρινθο στον οποίο «εγκλωβίζεται» ο πρωταγωνιστής της ταινίας, αφετέρου αφορά και στην ίδια τη σχέση του Πάνου με τη Δανάη καθώς και οι δύο συναντιούνται, μπλέκονται και εμπλέκονται σε μια ιστορία που θα αλλάξει την πορεία τους. Ο ελληνικός τίτλος της ταινίας «Άλυτη» είναι ταυτόχρονα και η ονομασία του χωριού στο οποίο λαμβάνει χώρα η ιστορία.


2) Μίλησε μου για το ρόλο σου;


Η Δανάη είναι ένας ιδιαίτερος ρόλος. Αποτέλεσε πρόκληση για εμένα, τόσο σε επίπεδο προετοιμασίας, όσο και σε επίπεδο ερμηνείας. Πρόκληση με την έννοια ότι ήταν εύκολο να ακολουθήσω μια πιο πεπατημένη οδό προκειμένου να την προσεγγίσω ή να επωφεληθούμε από την ιδιαίτερη φύση του ρόλου για να εντυπωσιάσουμε. Μετά από αρκετές πρόβες, συμφωνήσαμε με τον Μίνωα να εμπιστευτώ την ποιητικότητα του ρόλου την ευθραυστότητά του μέχρι να χρειαστεί να προβληθεί πια η πιο γειωμένη γυναικεία φύση που κρύβεται πίσω από αυτή την ευθραυστότητα.


3) Πώς ήταν η συνεργασία σου με τον Μίνωα και τον Προμηθέα;


Πολύ δημιουργική, τόσο κατά τη διάρκεια των προβών όσο και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων.


4) Πες μας λίγα λόγια για την διαδικασία των γυρισμάτων καθώς ήταν σε φυσικές τοποθεσίες;


Ο φυσικός χώρος έχει πολύ μεγάλη σημασία για αυτήν την ταινία. Χαίρομαι πάρα πολύ που είχαμε την δυνατότητα να βρεθούμε σε αυτό το υπέροχο μέρος. Υπάρχουν πολλές δυσκολίες που έχει να αντιμετωπίσει κανείς στο γύρισμα αλλά είναι τόση η ομορφιά και η έμπνευση που αντλεί κανείς από την φύση, που δεν αξίζει να αναφερθούν.


5) Πώς θα περιέγραφες την ταινία καθώς συνυπάρχουν τα στοιχεία της Ελληνικής παράδοσης, του φανταστικού και του ρεαλισμού;


Η ταινία για μένα είναι ένα σκοτεινό παραμύθι.


6) Μίλησέ μου για τη σύγκρουση που υπάρχει στο έργο ανάμεσα στη μητέρα Φύση και τον δυτικό πολιτισμό.

Τη σύγκρουση του δυτικού πολιτισμού με τη φύση μπορούν να την σκιαγραφήσουν γλαφυρά τα γεγονότα της σημερινής πραγματικότητας. Η ταινία είναι ένα παραμύθι του οποίου οι ήρωες εκπροσωπούν εκ διαμέτρου αντίθετες κοσμοθεωρίες. Αυτή η συνάντηση των ηρώων δημιουργεί τη σύγκρουση που πηγάζει από την ανάγκη τους να επικοινωνήσουν. Εδώ πρόκειται για την συνάντηση ενός επιστήμονα με μια μυθική ύπαρξη. Το στοιχείο του φανταστικού και η μαγεία της ταινίας επιτρέπουν στον θεατή να κάνει τους δικούς του συνειρμούς.


Ευχαριστούμε θερμά τον σκηνοθέτη και την πρωταγωνίστρια της ταινίας «Άλυτη» για τον δοτικό τους διάλογο. Στηρίζοντας πάντα τον αξιόλογο ελληνικό κινηματογράφο, που έχει να διδάξει πολιτισμό και να εμφυσήσει παιδεία, προτείνουμε αυτό το σύγχρονο «σκοτεινό παραμύθι» για εσάς και τα έφηβα παιδιά σας! Και μην ξεχνάτε...


«Να βλέπετε ταινίες γιατί κάνουν καλό»

Γιάννης Βανταράκης

Προτάσεις Θεάτρου & Κινηματογράφου

Συνεντεύξεις

johnvantarakis86@gmail.com

Oνομάζομαι Ιωάννης Βανταράκης, γεννημένος και μεγαλωμένος στον Βύρωνα, με μία 4χρονη στάση στην πανέμορφη Βέροια. Από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είχα μία ιδιαίτερη αγάπη για τον κινηματογράφο, αργότερα για το θέατρο, ταυτόχρονα πάντοτε με τη μουσική, τα βιβλία και γενικά με ό,τι αφορούσε τις τέχνες. Πιστεύω ότι είναι οι αφορμές που γεννούν στον άνθρωπο το συναίσθημα του να αγαπήσει τον εαυτό του πρώτα και στη συνέχεια τον συνάνθρωπο του, καθώς και να μπορέσει να κατανοήσει την ομορφιά του διαφορετικού, χωρίς να το σκοτώνει.




©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com