Πότε είναι η σωστή ηλικία για ένα παιδί να ξεκινήσει μία ξένη γλώσσα;

Updated: Nov 2, 2019

Ως εκπαιδευτικός ξένων γλωσσών μου έχει τεθεί πολλές φορές αυτή η ερώτηση. Η αλήθεια είναι πως δεν υπάρχει σωστή και λάθος ηλικία μιας και το κάθε παιδί είναι διαφορετικό. Οπότε εξαρτάται από ένα φάσμα πολλών παραγόντων που πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας.


Ζούμε σε μία κοινωνία συνεχούς πληροφόρησης. Κατακλυζόμαστε διαρκώς από διαφημίσεις στη τηλεόραση και στο ράδιο, από τραγούδια που μαθαίνουμε να σιγοτραγουδούμε χωρίς να ξέρουμε τη γλώσσα. Τα παιδιά ξέρουν να χρησιμοποιούν από πολύ μικρή ηλικία υπολογιστές και tablets. Οι ξένες γλώσσες εισβάλλουν στη ζωή μας αβίαστα και όλο αυτό από μόνο του είναι ένας πολύ καλός λόγος για ένα παιδί να θέλει να μάθει τη γλώσσα της οποίας τα ακούσματα του φαίνονται ενδιαφέροντα. Άρα, η θέληση του παιδιού παίζει μεγάλο ρόλο.

Ένα παιδί που είναι εκτεθειμένο σε ακούσματα της ξένης γλώσσας και έχει οικειοποιηθεί τους ήχους της, είτε κάνοντας την pre-junior τάξη, είτε γιατί οι γονείς του έχουν επιλέξει να φέρνουν το παιδί τους σε επαφή με τη ξένη γλώσσα, για παράδειγμα μέσω εκπαιδευτικών παιχνιδιών ή βίντεο, έχει αποδειχθεί ότι βοηθάει και διευκολύνει τη διαδικασία της μάθησης στο μέλλον. Άρα, εάν το παιδί σας το ζητάει μην διστάσετε να το ξεκινήσετε και μην σας τρομάξει η νεαρή του ηλικία (αν π.χ. είναι πρώτη δημοτικού και όχι τρίτη όπως είθισται).


Σ’ αυτήν την περίπτωση βέβαια είναι απαραίτητο να γίνει η σωστή επιλογή καθηγητή. Αν ο παιδαγωγός που θα αναλάβει το παιδί σας είναι καταρτισμένος για διδασκαλία σε μικρές ηλικίες κ σωστά προετοιμασμένος θα κάνει το μάθημα να φαίνεται παιχνίδι μέσα από διάφορες παιδαγωγικές μεθόδους και θα κερδίσει το παιδί, οπότε θα αγαπήσει και τη γλώσσα.


Το ξεκίνημα μιας ξένης γλώσσας δε σημαίνει απαραίτητα βιβλία και γράψιμο. Πολλοί έχουν ενδοιασμούς να ξεκινάει ένα παιδί από πρώτη δημοτικού για παράδειγμα, διότι ακόμα δεν ξέρει καλά να γράφει την αλφαβήτα στα ελληνικά πώς θα μπορέσει να μάθει παράλληλα την αλφαβήτα στην ξένη γλώσσα, θα μπερδευτεί. Προσωπικά, έχω ξεκινήσει με μαθητές από νήπιο και πρώτη δημοτικού χωρίς γράψιμο, αλλά μέσα από διάφορες κατάλληλες μεθόδους όπως τραγούδια, παιχνίδια, ζωγραφική, κίνηση, τελειώνοντας τη σχολική χρονιά έχουν μάθει προφορικά περίπου 500 λέξεις. Επομένως, είναι πολύ σημαντική η προσέγγιση που θα γίνει. Όπως επίσης έχει τύχει να «τραβάει» το παιδί και να περάσουμε στο επόμενο στάδιο ή να παραμείνουμε στο ίδιο για παραπάνω χρόνο. Δεν υπάρχει λόγος για βιασύνη. Καλό θα είναι να ακούμε το παιδί μας και να πράττουμε αναλόγως. Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας με ό,τι αυτό συνεπάγεται, θέλει χρόνο. Γιατί μια ξένη γλώσσα δεν είναι μόνο γραμματική και λεξιλόγιο, αλλά και κουλτούρα και πολιτισμός.


Δυστυχώς, η εποχή μας τρέχει. Οι περισσότεροι θέλουμε να πάρουν τα παιδιά μας τα πιστοποιητικά στις ξένες γλώσσες, όσο πιο σύντομα γίνεται, αλλά αυτό κάποιες φορές είναι ανασταλτικός παράγοντας στην πορεία της μάθησης. Ας δώσουμε στα παιδιά και στη γλώσσα το χρόνο τους. Δε χρειάζεται να πιέζουμε καταστάσεις. Ο καθένας μας είναι διαφορετικός. Κάποια παιδιά έχουν ανάγκη από περισσότερο χρόνο κι έχουν δικούς τους ρυθμούς. Η προσωποποιημένη διδασκαλία προάγει τη διαφορετικότητα και είναι για όλους.

Επομένως, συγκεκριμένη απάντηση στην ερώτηση δεν υπάρχει. Λαμβάνοντας υπόψιν τις παραπάνω παραμέτρους και κυρίως τη θέληση και την προσέγγιση μπορούμε να αποφασίσουμε πότε θα ήταν καλό να ξεκινήσει ένα παιδί το όμορφο του ταξίδι σε μια καινούρια γλώσσα άρα και χώρα.

Αθανασιάδου Ανθούλα

Ισπανική Φιλολογία ΕΚΠΑ

Καθηγήτρια Αγγλικών

Ειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες

anthiath@hotmail.gr





©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com