Λίγα λόγια για το Σχολικό Άγχος

Updated: Oct 23, 2019

Τα παιδιά πλέον έχουν επιβαρυνθεί με ένα πολύ φορτωμένο πρόγραμμα (επτά ώρες στο σχολείο, εξωσχολικές δραστηριότητες, μελέτη στο σπίτι). Όλα αυτά σε καθημερινή βάση μπορούν εξουθενώσουν τον οργανισμό, αν δεν μπορεί να ''γεμίσει τις μπαταρίες του'' σωστά. Το μυαλό και το σώμα πρέπει να ξεκουράζονται για να μπορέσουν να αποδώσουν και να ανταπεξέλθουν στις ανάγκες της καθημερινότητας. Όλα αυτά λοιπόν μαζί με τις απαιτήσεις που μπορεί να έχουν οι γονείς από τα παιδιά τους , μπορεί να δημιουργήσουν έντονο στρες και άγχος στα παιδιά. Τι μπορούμε να κάνουμε για να τα αποφορτίσουμε όμως; Αποφύγετε το καθημερινό του πρόγραμμα να είναι εξαντλητικό. Το παιδί πρέπει να έχει χρόνο να ξεκουράζει και το σώμα και το μυαλό του. Τα παιδιά δεν είναι μαθημένα σε εξαντλητικά προγράμματα όπως οι ενήλικες. Ακούστε το παιδί σας και προσπαθήστε να ακολουθήσετε τους δικούς του ρυθμούς δίνοντας του παράλληλα και κίνητρα για δραστηριότητες. Δώστε στον ύπνο προτεραιότητα. Ένα καλό πρόγραμμα ύπνου με επαρκείς ώρες ξεκούρασης, ξεκουράζει τον εγκέφαλο και τον βοηθά να αναπτυχθεί.

Το παιδί πρέπει να έχει χρόνο για παιχνίδι. Και με το παιχνίδι εννοούμε το ουσιαστικό και εποικοδομητικό παιχνίδι με συνομηλίκους,  μέσα από αθλητικές δραστηριότητες και όχι μόνο. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια ή  τα παιχνίδια μέσω υπολογιστή επειδή εμπεριέχουν βία αυξάνουν τον ανταγωνισμό και κατ' επέκταση το στρες και ο άγχος των παιδιών.

Μάθετε στο παιδί να ακούει και να διαχειρίζεται το σώμα του. Καμία φορά ένας ένας έντονος πονοκέφαλος ή μια ναυτία είναι σημάδια έντονου στρες και άγχους. Συζητήστε, και, ακούστε το παιδί σας. Μάθετε πώς αισθάνεται το παιδί σας για το σχολείο του, τι του αρέσει και τι όχι. Είναι σημαντικό. Μέχρι να προσαρμοστεί στο νέο του περιβάλλον μπορεί να είναι νευρικό ή αγχωμένο. Ρωτήστε το και μάθετε για τις ανησυχίες του, ενθαρρύνετέ το να εκφράσει με λόγια τις ανησυχίες του, καθησυχάστε το όσο μπορείτε και στη συνέχεια να παρακολουθείτε πώς εξελίσσεται η προσαρμογή του. Αποφύγετε εκφράσει του τύπου ''τώρα ξεκινάνε τα δύσκολα, τέρμα τα ψέματα'' , είναι εκφράσεις που μπορεί να δημιουργήσουν φόβο και άγχος στο παιδί Εάν εξακολουθούν να υπάρχουν τα προβλήματα, η συνδρομή ειδικού είναι απαραίτητη.

Παρατηρήστε το παιδί σας στο σπίτι. Μήπως διαρκώς διαμαρτύρεται για κάτι που συμβαίνει στο σχολείο του, μήπως επικαλείται αδιαθεσία, μήπως εφευρίσκει ασθένεια; Μήπως θέλει να μείνει στο σπίτι, μήπως δεν έχει φίλους; Μήπως μιλά με κακά λόγια για κάποιους συμμαθητές τους ή το σπουδαιότερο, μήπως μιλά με κακά λόγια για το ίδιο το σχολείο; Σκεφθείτε… και ζητήστε βοήθεια. Η καλή προσαρμογή και η ομαλή μετάβαση στις νέες αλλαγές και τα νέα ξεκινήματα είναι το μυστικό για την αποφόρτιση του άγχους. Ένα σταθερό πρόγραμμα ρουτίνας και ένα καλό κλίμα μετά την επιστροφή από το σχολείο βοηθούν τα παιδιά να χαλαρώσουν.

Μάθετε στα παιδία σας ότι τα λάθη είναι φυσιολογικά. Το πιο σημαντικό από όλα είναι να μάθουν μα συνεχίζουν μετά από κάποιο λάθος ή αποτυχία , χωρίς να σκέφτονται ότι σας έχουν απογοητεύσει . Το σωστό δεν είναι πάντα εφικτό και δεν μπορούμε πάντα να κάνουμε το σωστό Οι γονείς καλό θα είναι να μην κρατούν αυστηρή στάση και να δείχνουν κατανόηση στα παιδιά τους, ειδικά αυτά που ξεκινάνε τώρα την σχολική τους ζωή και τους εφήβους, που είναι μια ειδική κατηγορία.

Πάνω από όλα πρέπει οι ίδιοι οι γονείς πρέπει να προετοιμάσουν πρώτα τον εαυτό τους για κάθε αλλαγή. Όσο οι ίδιοι οι γονείς είναι χωρίς άγχος ή υπερβολικές απαιτήσεις και δουλεύουν με τον εαυτό τους και μαζί με το παιδί τους, τόσο πολύ μπορούμε να μιλήσουμε για ευτυχισμένα παιδιά και ευτυχισμένες οικογένειες.


Οι σχολές γονέων είναι ένας πολύ καλός τρόπος να μάθουν οι γονείς όχι πως να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, αυτό ο κάθε γονέας το ξέρει καλύτερα, αλλά να μάθουν τον εαυτό τους σε αυτόν τον ρόλο.


Μαθαίνω τον εαυτό μου σημαίνει ότι αποδέχομαι τα προτερήματα και τα ελαττώματα μου και έτσι τον αγαπώ και κατ' επέκταση αγαπώ και τους άλλους, πόσο μάλλον το παιδία μου που θέλω να γίνουν ευτυχισμένοι και υγιείς ενήλικες.

Γιαννοπούλου Μαρία

Ψυχολόγος ΑΠΘ, MSc,

Ψυχοθεραπεύτρια Gestalt,

Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία Εφήβου

Δόκιμο Τακτικό Μέλος Ελληνικής Εταιρίας Ψυχοθεραπείας Gestalt

6942217440

maria.giannopulu@gmail.com




©2019 by All About Parents. Proudly created with Wix.com