«Ταχύτητα Επεξεργασίας» Τι είναι & που επηρεάζει το παιδί;

Ίσως έχετε παρατηρήσει στο παιδί σας μια δυσκολία στο να ακολουθήσει σύνθετες εντολές ή όταν ξεκινάει να κάνει μια δραστηριότητα οι ρυθμοί του να είναι πιο αργοί, με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερο χρόνο απ᾽ ότι το συνηθισμένο για να την ολοκληρώσει. Εάν αυτό συμβαίνει γενικά στη καθημερινότητα του και σε περισσότερους χώρους εκτός του σπιτιού, όπως για παράδειγμα είναι το σχολικό πλαίσιο, τότε ίσως το παιδί αντιμετωπίζει πρόβλημα με την ταχύτητα επεξεργασίας του.

Τι ονομάζεται ταχύτητα επεξεργασίας;

Από το εξωτερικό περιβάλλον λαμβάνουμε πληροφορίες μέσω των αισθητηριακών μας συστημάτων, όπως οπτικές, ακουστικές, κινητικές κλπ.Ο ρυθμός με τον οποίο λαμβάνουμε αυτές τις πληροφορίες, της επεξεργάζεται ο εγκέφαλος μας και η ανταπόκριση μας σε αυτές ονομάζεται ταχύτητα επεξεργασίας. Για παράδειγμα μια διαδικασία η οποία για κάποιους είναι αυτόματη και εκτελείται γρήγορα, για κάποιους άλλους χρειάζεται περισσότερος χρόνος και προσπάθεια.

Διαβάστε επίσης

Η δυσκολία της οφείλεται κυρίως σε νευρολογικούς παράγοντες, κάποιες όμως φορές μπορεί να οφείλεται και σε δευτερογενείς όπως για παράδειγμα συναισθηματικές δυσκολίες (άγχος, απογοήτευση, χαμηλή αυτοεκτίμηση κ.α.). Η δυσκολία στη ταχύτητα επεξεργασίας δε συνδέεται με την ύπαρξη χαμηλού νοητικού επιπέδου και δεν πρέπει να συγχέεται με τη ΔΕΠ-Υ ή τις μαθησιακές δυσκολίες.

Σε τι μπορεί να επηρεάσει η ταχύτητα επεξεργασίας ένα παιδί;

Σε ένα παιδί η αργή ταχύτητα επεξεργασίας τις περισσότερες φορές επηρεάζει τις δεξιότητες εκτελεστικής λειτουργικότητας, δηλαδή τις δεξιότητες σκέψης για τον σχεδιασμό, επίλυσης προβλημάτων, ιεράρχησης, διαφοροποίησης κ.α. Κατά συνέπεια έτσι επηρεάζονται τομείς της αυτοεξυπηρέτησης, το παιχνίδι τους, η μάθηση και υπάρχει δυσκολία στις σχολικές απαιτήσεις.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά σε ένα παιδί με αργή ταχύτητα επεξεργασίας;

Κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί στη καθημερινότητα του είναι:

  • Σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης
  • Στη συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες
  • Στο παιχνίδι του με άλλα παιδιά
  • Στην εκτέλεση σύνθετων οδηγιών
  • Την ακολουθία ροής μιας συνομιλίας
  • Στην οργάνωση του χρόνου του
  • Καθυστέρηση στις απαιτήσεις του

Και κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί στο σχολικό πλαίσιο είναι:

  • Μη ολοκλήρωση των διαγωνισμάτων ή των εργασιών μέσα στη τάξη στον καθορισμένο χρόνο
  • Στην ανάγνωση
  • Στις μαθηματικές πράξεις
  • Στην καταγραφή προφορικών σημειώσεων και γραπτών από τον πίνακα ή το βιβλίο
  • Στην απάντηση ερωτήσεων σχετικές με το μάθημα
  • Στην εκτέλεση γραπτών που απαιτείται λεπτομέρεια και πολύπλοκες σκέψεις

Υπάρχει αντιμετώπιση για την αργή ταχύτητα επεξεργασίας;

Η απάντηση είναι πως η ταχύτητα επεξεργασίας μπορεί να βελτιωθεί σε σημαντικό βαθμό. Αρχικά το παιδί θα περάσει από αξιολόγηση από έναν εργοθεραπευτή (ή λογοθεραπευτή ή ειδικό παιδαγωγό) και στη συνέχεια θα ξεκινήσει η παρέμβαση για την αύξησης της διεγερσιμότητας και της ταχύτητας επεξεργασίας μέσω παροχής αισθητηριακών πληροφοριών και τη χρήση μεταγνωστικών στρατηγικών.

Σημαντικό είναι η παρέμβαση να ξεκινήσει όσο γίνεται σε μικρότερη ηλικία. Ο εγκέφαλος διαθέτει πλαστικότητα, η οποία είναι αντιστρόφως ανάλογη της ηλικίας, δηλαδή όσο πιο νωρίς τόσο πιο εύκολα «μαθαίνει». Είναι αποδεδειγμένο ότι η εγκεφαλική πλαστικότητα επιτρέπει τη δημιουργία νέων εγκεφαλικών συνδέσεων και αύξηση των νευρωνικών κυκλωμάτων. Όσο πιο πολύ χρησιμοποιείται ένα νευρικό κύκλωμα, τόσο ισχυρότερο γίνεται. Αυτό ισχύει και για τη ταχύτητα επεξεργασίας.   

Μαρία Κυριαζή

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια S.I.
Συγγραφέας
OT blogger
www.ergotherapeiakids.blogspot.gr

Η Κυριαζή Μαρία είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια-συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24/10/1989 στην Αθήνα, όπου και διαμένει. Το 2008 εισήχθη στο τμήμα Εργοθεραπείας στο Α.Τ.Ε.Ι. Αθήνας, απ᾽ όπου αποφοίτησε το 2013. Έχει εξειδικευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (S.I.), την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, την μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης TEACCH και την χορήγηση του αξιολογητικού εργαλείου Miller Assessment Test για παιδια προσχολικής ηλικίας. Έχει υπάρξει εκπαιδεύτρια πρακτικής φοιτητών του τμήματος Εργοθεραπείας.

Από το 2013 εργάζεται ως εργοθεραπεύτρια κατ᾽ οίκον και σε κέντρα ειδικής αγωγής, με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο αυτισμός, η διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, διαταραχές της κινητικής λειτουργίας και διάφορα σύνδρομα. Ἐχει κυκλοφορήσει το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο: «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» από τις εκδόσεις Πνοή, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα που σχετίζονται με τα παιδιά και την εργοθεραπεία και είναι διαχειρίστρια της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας: http://ergotherapeiakids.blogspot.gr.