Πώς πρέπει να επικοινωνεί ένα παιδί έως 3 ετών;

Σε παλαιότερο άρθρο  έχω αναλύσει πως αναμένουμε να είναι η επικοινωνία και ο λόγος του παιδιού έως τα 2 έτη. Σε αυτό θα αναφερθώ  στο επίπεδο λόγου που αναμένουμε να έχει κατακτήσει ένα παιδί έως 3 ετών.

Μετά τα 2 έτη το παιδί μεγαλώνει και συνήθως υπάρχει η λεγόμενη «έκρηξη λεξιλογίου». Ωστόσο η ανάπτυξη του παιδιού δεν μπορεί να μπει μέσα σε αυστηρά όρια για αυτό είναι σημαντικό να παρατηρούμε την ανάπτυξη του παιδιού ολιστικά και όχι μόνο σε ένα τομέα.

Σε αυτό το στάδιο το παιδί περνάει από την επικοινωνία με μη λεκτικούς και λεκτικούς ήχους, στο στάδιο του λόγου.

Λόγος είναι η ικανότητα μας να αναγνωρίζουμε τις λέξεις και να τις ταυτίζουμε με τις ήδη κατεκτημένες έννοιες, καθώς επίσης και η ικανότητα συνδυασμού αυτών  των λέξεων για το σχηματισμό προτάσεων όπως και η σωστή χρήση τους αναλόγως το πλαίσιο.

Πως πρέπει να επικοινωνεί ένα παιδί έως 3 ετών;

Στα 2 - 3 έτη το παιδί θα πρέπει να:

  • Κατανοεί και να εκτελεί εντολές σύνθετης δομής χωρίς άλλη βοήθεια με νεύματα δηλαδή ή χειρονομίες.

Για παράδειγμα μια απλή εντολή είναι «δώσε το παντελόνι».

Ενώ μια σύνθετη εντολή περιλαμβάνει χωρικές ή χρονικές έννοιες και διαφορετικά μέρη ή αντικείμενα. Για παράδειγμα , «Βάλε τη μεγάλη μπάλα στο πράσινο κουτί και μετά φέρε τα μικρά ρόζ πιατάκια για να τα πλύνουμε »

  • Να λέει αυτόνομα το όνομά του και να απαντάει σε απλές προσωπικές ερωτήσεις όπως πως λένε τους γονείς του , εάν πηγαίνει σχολείο και πόσο χρονών είναι .
  • Να χρησιμοποιεί απλές μεν αλλά ολοκληρωμένες προτάσεις που περιλαμβάνουν δηλαδή Υποκείμενο – ρήμα – αντικείμενο .
  •  Να απαντά σε απλές ερωτήσεις κατανόησης . Για παράδειγμα ποιος έχτισε το σπίτι ; το γουρουνάκι .
  • Να κατονομάζει αντικείμενα αλλά όχι απαραίτητα με καθαρή άρθρωση π.χ. ζώρο αντί για δώρο.
  • Να κάνει ερωτήσεις με 2-3 λέξεις όπως  «Τι είναι αυτό;» Ή «που πάει;»
  • Να χρησιμοποιεί κατάλληλα  προσωπικές αντωνυμίες, «εγώ», «εσύ».
  • Να μπαίνει σε διαδικασία συμβολικού παιχνιδιού με τα αντικείμενα, να μπορεί δηλαδή να μεταφέρει καθημερινές βιωματικές ρουτίνες στο παιχνίδι του με μινιατούρες όπως για παράδειγμα να ταΐσει την κούκλα ή να κάνει μπάνιο το σκυλάκι.

Διαβάστε επίσης

Στα πρώτα 5 έτη ανάπτυξης της κατανόησης και του λόγου του παιδιού αναμένουμε πάντα από το παιδί να αντιλαμβάνεται περισσότερες  έννοιες από αυτές που μπορεί να εκφράσει. Σε αυτό το στάδιο λοιπόν, το αντιληπτικό λεξιλόγιο του παιδιού θα πρέπει να ανέρχεται σε 500 – 900 λέξεις ενώ το εκφραστικό λεξιλόγιο σε 50-250 λέξεις

Φυσικά και το κάθε παιδί είναι ξεχωριστό και έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης σε όλους τους τομείς. Ωστόσο , σε περίπτωση που το παιδί αποκλίνει πάνω από 6 μήνες στο να κατακτήσει δεξιότητες προηγούμενων σταδίων είναι καλό να επισκεφτείτε έναν λογοθεραπευτή για την αξιολόγηση της επικοινωνίας και του λόγου του παιδιού.  Για παράδειγμα εάν το παιδί είναι 2,5 ετών και δεν ακολουθεί απλές εντολές, όπου είναι μια δεξιότητα η οποία θα πρέπει να έχει κατακτηθεί 1-2 ετών. Το εύρος του φυσιολογικού είναι μεγάλο, έτσι ο αριθμός των λέξεων μεμονωμένα δεν μπορεί να μας δώσει ασφαλή συμπεράσματα για το επίπεδο του λόγου του παιδιού.

Πώς να βοηθήσω ένα παιδί 3 ετών να αναπτύξει τις δεξιότητες του λόγου;

  • Κάντε περισσότερα σχόλια για αυτά που συμβαίνουν γύρω σας παρά βομβαρδισμό ερωτήσεων!
  • Απομακρύνεται ηλεκτρονικές συσκευές κατά την διάρκεια βασικών καθημερινών ρουτίνων.
  • Διαβάστε βιβλία, περιγράψτε τις εικόνες και κάντε περισσότερες ερωτήσεις κατανόησης για τους ήρωες και τα συναισθήματα τους.
  • Κάντε βόλτες σε διαφορετικά μέρη και δώστε στο παιδί πλούσιο λεξιλόγιο μέσω των βιωμάτων του.
  • Δώστε το δικαίωμα της επιλογής, δίνοντας 2-3 επιλογές για φαγητό, παιχνίδι , δραστηριότητα ώστε το παιδί να διαλέξει.
  • Ακολουθήστε το ενδιαφέρον του παιδιού σας και εστιάστε σε δραστηριότητες που του κινούν το ενδιαφέρον και όχι απαραίτητα σε κάτι που εσείς θεωρείται σημαντικό πως πρέπει να «διδάξετε».
  • Κατανοήστε το εύρος της προσοχής που μπορεί να δώσει το παιδί σας , δώστε του την ευκαιρία να συγκεντρωθεί σε αυτό με το οποίο ασχολείται κάθε φορά , για όση ώρα μπορεί να ασχοληθεί , χωρίς να το υπερφορτώνεται με πληροφορίες.
  • Δώστε χρόνο στο παιδί να επεξεργαστεί και να αποκριθεί σε αυτό που ακούει.
  • Αποφύγετε τον εκπαιδευτικό τόνο και προτιμήστε την αργή και κατάλληλα επιτονισμένη ομιλία αναλόγως το επίπεδο λόγου του παιδιού.
  • Επιτρέψτε στο παιδί να εμπλακεί σε καθημερινές ρουτίνες.

Τι μπορώ να παίξω με ένα παιδί 2-3 ετών;

Όσο μεγαλώνει το παιδί τόσες περισσότερες δραστηριότητες μπορούμε να κάνουμε μαζί του. Ωστόσο σε επόμενο άρθρο θα αναλύσουμε δραστηριότητες κατάλληλες για παιδιά 2-3 ετών.

  • Φούσκες
  • Αισθητηριακά κουτιά
  • Κουκλόσπιτο
  • Κοπή με ψαλίδι
  • Πλαστελίνες
  • Πλύσιμο παιχνιδιών
  • Χορός και τραγούδι
  • Να δείτε παλιές φωτογραφίες και να τις περιγράψετε
  • Να βγάλετε καινούριες φωτογραφίες με αστείες γκριμάτσες και διαφορετικά συναισθήματα
  • Να κάνετε κολλάζ με κομμένα μικρά χαρτάκια ή αυτοκόλλητα
  • Κρυφτό
  • Μην σου πέσει το μπαλόνι.. στο πάτωμα !

Διαβάστε επίσης

Ό,τι και να κάνετε με ένα παιδί να θυμάστε να του δίνεται ερεθίσματα ώστε να εξελιχθεί με κάθε ευκαιρία και να διασκεδάζετε!

Πετμεζά Γεωργία

Λογοθεραπεύτρια

A.P.D in Child & Adolescence Psychology

Εξειδίκευση στον Αυτισμό

Email διευκρινήσεων ή αποριών: petmezageo3131@gmail.com

Η Γεωργία Πετμεζά είναι Λογοθεραπεύτρια με Δίπλωμα στην «Ψυχολογία Παιδιών Και Εφήβων». Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης της έχει λάβει σημαντικό πλήθος εκπαιδεύσεων μεταξύ των οποίων: TEACCHPECSMAKATON, SIMATA, INTENSIVE INTERACTION, SENSORY MESSY PLAY, Παρέμβαση στον Πρώιμο Τραυλισμό PCI. Παρακολουθεί ατομικές και ομαδικές εποπτείες. Από το 2015 παρέχει τις υπηρεσίες της σε κέντρα ειδικών θεραπειών και είναι παράλληλη στήριξη σε παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης στο σχολικό πλαίσιο.