ΠΩΣ ΝΑ ΕΠΙΛΕΞΩ ΚΑΤΑΛΛΗΛΟ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΟΥ;

Πώς να επιλέξω κατάλληλο λογοθεραπευτή για το παιδί μου;

Μπήκε Σεπτέμβρης, το καλοκαίρι τελειώνει  και για τους περισσότερους από εμάς θεραπευτές, δασκάλους, μαθητές, η χρονιά ορίζεται στο μυαλό μας σαν να ξεκινάει αυτόν τον μήνα και όχι την Πρωτοχρονιά.

Μήνας που χαρακτηρίζεται από καινούρια ξεκινήματα σε πολλούς τομείς, κυρίως για τους μικρούς μας φίλους. Μήνας που ακούγονται φράσεις όπως «Ανοίγουν τα σχολεία», «πρώτη φορά σχολείο», «καινούριο σχολείο», «μεγάλο» σχολείο, «μεγαλύτερη τάξη», «καινούριες δραστηριότητες».

Μέσα σε όλα αυτά τα ξεκινήματα πολλοί γονείς/φροντιστές  έρχονται αντιμέτωποι με τα εκάστοτε ελλείμματα που παρουσιάζουν τα παιδιά και ίσως και με κάποια διάγνωση για αυτά.

Συνεπώς με την έναρξη της σχολικής χρονιάς ξεκινά και η αναζήτηση ειδικών θεραπευτών και η έναρξη συνεδριών όπως λογοθεραπείας, εργοθεραπείας , και γενικότερα θεραπειών ειδικής αγωγής.

Διαβάστε επίσης

Οι ειδικές θεραπείες δεν είναι μόδα της εποχής,είναι μια πολύ σημαντική διαδικασία για να βοηθήσει το παιδί να ανταπεξέλθει ευκολότερα στις δυσκολίες του σε όλους τους τομείς.

Συγκεκριμένα για να κληθεί ένα παιδί να ξεκινήσει συνεδρίες λογοθεραπείας θα πρέπει να αντιμετωπίζει πρόβλημα σε συγκεκριμένους τομείς.

Αρχικά , στον τομέα της επικοινωνίας,  καθώς κατά τα πρώτα βρεφικά χρόνια της ζωής του το μωρό δε μπορεί ακόμα να εκφραστεί με λέξεις , θα πρέπει να παρατηρήσετε αν υπολειτουργούν τα βασικότερα επικοινωνιακά του ορόσημα όπως η βλεμματική επαφή με τον φροντιστή του και η εξωλεκτική του επικοινωνία, δηλαδή τα νοήματα, τα νεύματα , η χρήση των χεριών και των δαχτύλων, ο τόνος της φωνής και οι εκφράσεις του προσώπου.

Διαβάστε επίσης

Έπειτα, μετά την βρεφική ηλικία συνεπώς μετά τα δυο έτη, θα πρέπει να παρατηρήσετε αν το παιδί  αντιμετωπίζει προβλήματα στον τομέα του λόγου. Είναι πιθανόν κάποιο παιδί να έχει καθυστέρηση λόγου οπότε να μην εκφράζεται καθόλου λεκτικά ή να εκφράζεται ελάχιστα. Ναι μεν μπορεί να έχει λόγο, αλλά αυτά που λέει να μην έχουν πάντα νόημα για εσάς και για το περιβάλλον του γενικότερα . Ακόμα πιθανόν οι λέξεις που χρησιμοποιεί να μην μπορούν να βοηθήσουν έτσι ώστε να κατανοήσει κάποιος τι έχει ανάγκη το παιδί την εκάστοτε χρονική στιγμή.

Τέλος, κατά την νηπιακή ηλικία είναι πιθανόν να εμφανιστούν προβλήματα που να δυσκολεύουν την ομιλία του παιδιού όπως αρθρωτικές και φωνολογικές διαταραχές. Το παιδί είναι πιθανόν να αδυνατεί να γίνει κατανοητό διότι δεν είναι «καθαρός» ο λόγος του . Παραλείψεις ή αντικαστάσεις διάφορων φωνημάτων μπορεί να καταστούν δυσνόητες στις λέξεις που χρησιμοποιεί άρα και στις ανάγκες του.

Διαβάστε επίσης

Όλα τα παραπάνω ελλείμματα  μπορεί να εμφανιστούν είτε μεμονωμένα είτε σε συνδυασμό με κάποια αναπτυξιακή διαταραχή όπως είναι ο Αυτισμός, με κάποιο σύνδρομο όπως είναι το Σύνδρομο Down ή με κάποια νοητική υστέρηση. Είναι πολύ σημαντικό η δραστηριοποίηση σας να είναι έγκαιρη και να απευθυνθείτε άμεσα στους κατάλληλους θεραπευτές για να σας καθοδηγήσουν.

Πώς να επιλέξετε όμως τον κατάλληλο λογοθεραπευτή για το παιδί σας;

1. Περιοχή

Ξεκινήστε την αναζήτηση κέντρου ειδικών θεραπειών σε κοντινή απόσταση από την περιοχή που μένετε . Είναι πολύ σημαντική η συνέπεια στις συνεδρίες της λογοθεραπείας, οπότε φροντίστε να έχετε όσο τον δυνατόν ευκολότερη πρόσβαση σε αυτό έτσι ώστε να μην υπάρχουν καθυστερήσεις  και να μην ακυρώνονται οι συνεδρίες για ασήμαντους λόγους.

 

Προτείνω οι πρώτες συναντήσεις που θα γίνουν με τα υποψήφια κέντρα θεραπειών να είναι με την απουσία του παιδιού έτσι ώστε να αποφευχθεί ή περαιτέρω κούραση του λόγω πολλαπλών μετακινήσεων και συνεχόμενων καινούριων γνωριμιών με τους θεραπευτές.

2. Θεραπευτής

Αναζητήστε λογοθεραπευτές που ενημερώνονται και εκπαιδεύονται συνεχώς σε νέες μεθόδους θεραπείας  και τεχνικές. Ιδανικό θα ήταν να αναζητήσετε λογοθεραπευτές που ειδικεύονται στην εκάστοτε διαταραχή που σας προβληματίζει. Το ότι κάποιος γνωστός, σας σύστησε κάποιον, δεν σημαίνει ότι αυτός θα ταιριάξει κατάλληλα και με το δικό σας παιδί.

3. Θεραπευτική σχέση

Φροντίστε ο λογοθεραπευτής να κάνει το « κλικ » στο παιδί σας. Όσο αξιόλογος και μορφωμένος να είναι ο θεραπευτής  για να υπάρξει ορατή βελτίωση στις δυσκολίες του παιδιού σας είναι σημαντικό να υπάρξει σύνδεση παιδιού – θεραπευτή, φτιάχνοντας οι δυο τους μια πετυχημένη θεραπευτική σχέση έτσι ώστε να μπορούν να δουλευτούν ευχάριστα οι δυσκολίες του παιδιού και να υπάρξει εμφανής βελτίωση σε αυτές.

 

Θυμηθείτε δεν έχει σημασία ποιόν συμπαθείτε εσείς περισσότερο, διότι πάνω από το 50% μιας επιτυχημένης συνεδρίας έχει να κάνει με την αμφίπλευρη επαφή παιδιού - θεραπευτή, και συνεπώς με ποιόν θα «δέσει» το παιδί σας καλύτερα!

4. Σχέση γονέα – θεραπευτή

Και τέλος, αφού τα κάνετε όλα αυτά και σας εύχομαι να βρείτε τον ιδανικό λογοθεραπευτή για το δικό σας παιδί, μη ξεχνάτε την δική σας σχέση ως γονείς/φροντιστές με τον θεραπευτή που επιλέξατε η οποία είναι εξίσου σημαντική .

Η κρίση των παιδιών σε μικρή ηλικία είναι  «inprogress» που λένε και οι φίλοι μας οι Άγγλοι ή «σε εξέλιξη» όπως θα λέγαμε εμείς . 

Τα παιδιά, λειτουργώντας με το ένστικτό τους συνδυασμένο με το δικό σας , στις περισσότερες περιπτώσεις λαμβάνουν το συναίσθημα που βιώνεται εσείς. Συνεπώς, το αποτέλεσμα αυτής της ‘μαγικής’ σύνδεσης των γονιών με τα παιδιά τους είναι ότι αυτά θα αγχωθούν όταν αγχωθείτε, θα χαρούν όταν θα χαρείτε , θα στεναχωρηθούν όταν στεναχωρηθείτε , θα εμπιστευθούν και θα νιώσουν άνετα όταν εμπιστευτείτε και νιώσετε άνετα και εσείς. 

Μην υποτιμάτε τα συναισθήματα που αντιλαμβάνονται τα παιδιά ακόμα και αν δεν μπορούν να τα εκφράσουν με λέξεις!

Διαβάστε επίσης

Χτίστε λοιπόν, την σχέση με τον άνθρωπο στον οποίο έχετε εμπιστευτεί την εξέλιξη του παιδιού σας και  δείξτε εμπιστοσύνη στη δουλειά και στο έργο που καταβάλλει για αυτό.

Γεωργία Πετμεζά

Λογοθεραπεύτρια

Παιδοψυχολογία & Ψυχολογία  Εφήβου

petmezageo3131@gmail.com

Η Γεωργία Πετμεζά είναι Λογοθεραπεύτρια με Δίπλωμα στην «Ψυχολογία Παιδιών Και Εφήβων». Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης της έχει λάβει σημαντικό πλήθος εκπαιδεύσεων μεταξύ των οποίων: TEACCHPECSMAKATON, SIMATA, INTENSIVE INTERACTION, SENSORY MESSY PLAY, Παρέμβαση στον Πρώιμο Τραυλισμό PCI. Παρακολουθεί ατομικές και ομαδικές εποπτείες. Από το 2015 παρέχει τις υπηρεσίες της σε κέντρα ειδικών θεραπειών και είναι παράλληλη στήριξη σε παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης στο σχολικό πλαίσιο.