ΠΛΕΥΡΙΩΣΗ ΣΤΟ ΠΑΙΔΙ & ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ

Πλευρίωση στο παιδί & τι σημαίνει η διαταραχή της

Πλευρίωση ή πλευρική επικράτηση είναι η κυριαρχία της μιας πλευράς του σώματος, η οποία ονομάζεται ενεργητική και με αυτήν πραγματοποιούνται οι εκτελέσεις των λεπτών και των αδρών κινήσεων, όπως είναι το γράψιμο, το κόψιμο, η σίτηση, το πέταγμα μπάλας κ.α. Αν το κυρίαρχο χέρι είναι το δεξί, τότε το άτομο αποκαλείται δεξιόχειρας. Αν το κυρίαρχο χέρι είναι το αριστερό, τότε αποκαλείται αριστερόχειρας.

Πριν από χρόνια, αν κάποιο παιδί έγραφε με το αριστερό του χέρι, ο γονιός ή ο εκπαιδευτικός του παρέμβαινε και το πίεζε να γράφει με το δεξί. Αυτό είναι λάθος να γίνεται, καθώς η πλευρίωση είναι προκαθορισμένη από το γενετικό υλικό του παιδιού.

Η ουσιαστική προτίμηση της αρχίζει να εμφανίζεται περίπου στην ηλικία μεταξύ των 3-4 ετών. Σχετίζεται με το ποιο από τα δυο ημισφαίρια του εγκεφάλου θα αποκτήσει λειτουργική υπεροχή. Αν το ισχυρότερο είναι το αριστερό, τότε η πλευρίωση του παιδιού θα είναι η δεξιά. Αν επικρατήσει το δεξί, τότε το παιδί θα είναι αριστερόχειρας.

Διαβάστε επίσης

Καθυστέρηση στην πλευρίωση ή διαταραχή στην προτίμηση της

Καθυστέρηση στην πλευρίωση ή διαταραχή στην προτίμηση της, μπορεί να την συναντήσουμε σε αναπτυξιακές παθήσεις όπως είναι η Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.), στη νοητική υστέρηση, στις μαθησιακές δυσκολίες, στη Διάσπαση Ελλειμματικής Προσοχής (Δ.Ε.Π.), στην ειδική γλωσσική διαταραχή και την διαταραχή κινητικού συντονισμού.

Σε αυτές τις περιπτώσεις το παιδί ενδέχεται να παρουσιάσει δυσκολίες που θα σχετίζονται με τον αμφίπλευρο συντονισμό των κινήσεων του, στον καθορισμό και περάσματος της μέσης γραμμής του σώματος, το σωματικό του σχήμα κ.α. Αυτό με την σειρά του δημιουργεί δυσκολίες στην καθημερινότητα του παιδιού.

Οι δυσκολίες σχετίζονται με:

  • Την εκμάθηση δεξί – αριστερό στο σώμα του και στον χώρο
  • Τις γραφοκινητικές δεξιότητες
  • Την εκτέλεση σύνθετων εντολών που σχετίζονται με τον προσδιορισμό κίνησης με αριστερό ή δεξί άνω ή κάτω άκρο
  • Σε αθλήματα ή παιχνίδια που περιλαμβάνουν κίνηση
  • Στην οπτική μνήμη και την οπτική διάκριση
  • Σε δραστηριότητες που απαιτούν την χρήση λεπτής κίνησης με το άνω άκρο
  • Στους τομείς αυτοεξυπηρέτησης (π.χ. ένδυση/ απόδυση)

Διαβάστε επίσης

Ενίσχυση της επικρατέστερης πλευράς

Για την ανάδειξη ή την ενίσχυση του επικρατέστερου χεριού και γενικά της επικρατέστερης πλευράς του παιδιού, σε συνεργασία με έναν παιδονευρολόγο, ο υπεύθυνος για την αξιολόγηση και την δημιουργία θεραπευτικού πλάνου είναι ένας εργοθεραπευτής. Mέσα από τη συνεργασία με τους γονείς, θα δοθούν στο παιδί δραστηριότητες που θα σχετίζονται κυρίως με την αισθητηριακή επεξεργασία, με δραστηριότητες ημισφαιρικής εξειδίκευσης, αμφίπλευρου συντονισμού, μέσης γραμμής και βελτίωσης σωματικού σχήματος.

Μαρία Κυριαζή

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Συγγραφέας – ΟΤ blogger

www.ergotherapeiakids.blogspot.gr

ria_kiriazi@hotmail.gr

Η Κυριαζή Μαρία είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια-συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24/10/1989 στην Αθήνα, όπου και διαμένει. Το 2008 εισήχθη στο τμήμα Εργοθεραπείας στο Α.Τ.Ε.Ι. Αθήνας, απ᾽ όπου αποφοίτησε το 2013. Έχει εξειδικευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (S.I.), την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, την μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης TEACCH και την χορήγηση του αξιολογητικού εργαλείου Miller Assessment Test για παιδια προσχολικής ηλικίας. Έχει υπάρξει εκπαιδεύτρια πρακτικής φοιτητών του τμήματος Εργοθεραπείας.

 

Από το 2013 εργάζεται ως εργοθεραπεύτρια κατ᾽ οίκον και σε κέντρα ειδικής αγωγής, με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο αυτισμός, η διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, διαταραχές της κινητικής λειτουργίας και διάφορα σύνδρομα. Ἐχει κυκλοφορήσει το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο: «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» από τις εκδόσεις Πνοή, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα που σχετίζονται με τα παιδιά και την εργοθεραπεία και είναι διαχειρίστρια της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας:http://ergotherapeiakids.blogspot.gr