Δυσγραφία ή Κακογραφία: Πώς μπορούμε να τις ξεχωρίσουμε;

Αρκετοί γονείς αναρωτιούνται γιατί το παιδάκι τους κάνει άσχημα γράμματα στα τετράδια και τα βιβλία του, αφού τους έχει αποδείξει πως μπορεί και καλύτερα. Μήπως το παιδί αντιμετωπίζει δυσγραφία; Η απάντηση μπορεί να είναι και όχι, το παιδί να μην ανήκει στην κατηγορία όπου να αντιμετωπίζει δυσγραφία, αλλά να είναι απλά κακογράφος.

Η Δυσγραφία & τα χαρακτηριστικά της

Συνήθως τα κύρια χαρακτηριστικά της δυσγραφίας, η οποία αποτελεί ένα είδος μαθησιακής δυσκολίας είναι τα εξής:

  • Δυσανάγνωστο κείμενο
  • Μη σωστά κατασκευαστικά γράμματα
  • Μη τήρηση των διαστημάτων μεταξύ των λέξεων
  • Γράμματα που δεν έχουν σωστή θέση πάνω στη γραμμή
  • Ανομοιομορφία στην κλίση και το μέγεθος των γραμμάτων

Η διαφορά της δυσγραφίας με την κακογραφία είναι αρχικά ότι στην κακογραφία το παιδί έχει δείξει δείγματα «καλών» γραπτών με όμορφα γράμματα, τηρώντας τα όσα προαναφέρθηκαν.

Η Κακογραφίας & τα χαρακτηριστικά της

  • Είναι φορές όμως που λόγω τεμπελιάς ή βιασύνης το κείμενο που θα συνθέσει το παιδί να είναι:
  • Δυσανάγνωστο
  • Τα γράμματα έχουν ελλιπή σχηματισμό
  • Βιαστική γραφή, τελειώνει πολύ γρήγορα δηλαδή το γράψιμό του
  • Συνοστισμός των γραμμάτων

Διαβάστε επίσης

Αλλά ταυτόχρονα στο ίδιο κείμενο υπάρχουν στοιχεία όπου δεν ανήκουν στην κατηγορία της δυσγραφίας, όπως:

Συνέπεια στη γραφή του ίδιου γράμματος

  • Ομοιογένεια στο μέγεθος και την κλίση των γραμμάτων
  • Μη ανάμειξη κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων
  • Τήρηση ίσων διαστημάτων μεταξύ των λέξεων

Δυσγραφία ή Κακογραφία: Η αξιολόγηση

Και στις δυο περιπτώσεις το παιδί θα πρέπει να περάσει τη διαδικασία αξιολόγησης από έναν εξειδικευμένο θεραπευτή ώστε να διαπιστωθεί ποια από τις δυο μορφές μπορεί να υπάρχει. Κατόπιν, αναλόγως τη μορφή, είναι σημαντικό να σχεδιαστεί το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα, ώστε να γίνει η αρμόζουσα παρέμβαση και να δωθούν οι κατάλληλες συμβουλές και δραστηριότητες.

Διαβάστε επίσης

Μαρία Κυριαζή

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια S.I.
Συγγραφέας
OT blogger
www.ergotherapeiakids.blogspot.gr

 Η Κυριαζή Μαρία είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια-συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24/10/1989 στην Αθήνα, όπου και διαμένει. Το 2008 εισήχθη στο τμήμα Εργοθεραπείας στο Α.Τ.Ε.Ι. Αθήνας, απ᾽ όπου αποφοίτησε το 2013. Έχει εξειδικευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (S.I.), την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, την μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης TEACCH και την χορήγηση του αξιολογητικού εργαλείου Miller Assessment Test για παιδια προσχολικής ηλικίας. Έχει υπάρξει εκπαιδεύτρια πρακτικής φοιτητών του τμήματος Εργοθεραπείας.

Από το 2013 εργάζεται ως εργοθεραπεύτρια κατ᾽ οίκον και σε κέντρα ειδικής αγωγής, με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο αυτισμός, η διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, διαταραχές της κινητικής λειτουργίας και διάφορα σύνδρομα. Ἐχει κυκλοφορήσει το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο: «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» από τις εκδόσεις Πνοή, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα που σχετίζονται με τα παιδιά και την εργοθεραπεία και είναι διαχειρίστρια της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας: http://ergotherapeiakids.blogspot.gr