διαταραχή κινητικού συντονισμού

Διαταραχή κινητικού συντονισμού: Τι είναι & πώς θα την αναγνωρίσουμε

Η κίνηση διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη ενός παιδιού. Μέσω αυτής εξερευνά το περιβάλλον, αποκτά γνώσεις και εμπειρίες. Η κινητική ανάπτυξη εξελίσσεται ραγδαία στην προσχολική ηλικία.

Για να μπορέσει να εκτελέσει το παιδί μια κίνηση, απαιτείται ο σωστός κινητικός σχεδιασμός και συντονισμός, η ακρίβεια και η ταχύτητα της κίνησης.

Η διαταραχή του κινητικού συντονισμού χαρακτηρίζεται από δυσκολία στην ανάπτυξη του κινητικού συντονισμού, βάση της χρονολογικής ηλικίας του παιδιού και περιλαμβάνει δυσκολίες σε τρεις τομείς:

  1. Κακό έλεγχο στάσης σώματος: το παιδί διαθέτει κακή στατική και δυναμική ισορροπία, παρουσιάζει μέτρια υποτονία ἠ υπερτονία και κακό περιφερικό έλεγχο.

 

  1. Δυσκολία στην εκμάθηση κίνησης: το παιδί δυσκολεύεται να μάθει νέες κινητικές δεξιότητες, στον σχεδιασμό και προγραμματισμό μιας κίνησης, στην προσαρμογή σε κινητικές αλλαγές και σε αυτοματισμούς.

 

  1. Ανεπαρκή αισθητικοκινητικό συντονισμό: το παιδί δυσκολεύεται στην αμφίπλευρη οργάνωση των κινήσεων, στην αλληλουχία της κίνησης, στη χρήση ανατροφοδότησης (feedforward), στην πρόβλεψη μιας κίνησης και τον στρατηγικό σχεδιασμό.

Είναι συχνό φαινόμενο η διαταραχή του κινητικού συντονισμού να συνυπάρχει με διαταραχές του λόγου και ομιλίας και με μαθησιακές δυσκολίες.

Ξεκινά από την παιδική ηλικία και αν δεν αντιμετωπιστεί μέσω θεραπευτικής παρέμβασης, τότε παραμένει και μετά την ενηλικίωση του ατόμου, εμποδίζοντας την αποτελεσματικότητα του σε διάφορους τομείς της καθημερινότητας του, επηρεάζοντας τις επιλογές του και τις κοινωνικές του σχέσεις.

Ποιες είναι οι ενδείξεις της διαταραχής κινητικού συντονισμού;

Η διαταραχή του κινητικού συντονισμού μπορεί να υπάρξει σε συγκεκριμένες κινητικές δραστηριότητες ή και σχεδόν σε όλες.

 

Βλέπουμε το παιδί να δυσκολεύεται σε αδρές και λεπτές κινήσεις, πιο συγκεκριμένα:

  • Στις σχεδιαστικές κινήσεις
  • Στις κατασκευαστικές δεξιότητες
  • Στο ντύσιμο, γδύσιμο ρούχων
  • Στο δέσιμο των κορδονιών
  • Στην χρήση εργαλείων και σκευών
  • Στο ποδήλατο
  • Στο παιχνίδι με τη μπάλα
  • Στο γράψιμο
  • Στη γυμναστική και τα σχολικά αθλήματα
  • Αποφεύγει τις ομαδικές δραστηριοτήτες
  • Είναι αμέτοχο στη παιδική χαρά
  • Διαθέτει φτωχό σχήμα σώματος
  • Έχει κακή στάση σώματος
  • Είναι απρόσεχτο, σκουντουφλά συχνά

Μαρία Κυριαζή

Παιδιατρική Εργοθεραπεύτρια

Συγγραφέας – ΟΤ blogger

www.ergotherapeiakids.blogspot.gr

ria_kiriazi@hotmail.gr

Η Κυριαζή Μαρία είναι παιδιατρική εργοθεραπεύτρια-συγγραφέας. Γεννήθηκε στις 24/10/1989 στην Αθήνα, όπου και διαμένει. Το 2008 εισήχθη στο τμήμα Εργοθεραπείας στο Α.Τ.Ε.Ι. Αθήνας, απ᾽ όπου αποφοίτησε το 2013. Έχει εξειδικευτεί στην Παιδιατρική Αισθητηριακή Ολοκλήρωση (S.I.), την αντιμετώπιση της Δυσγραφίας, την μέθοδο δομημένης εκπαίδευσης TEACCH και την χορήγηση του αξιολογητικού εργαλείου Miller Assessment Test για παιδια προσχολικής ηλικίας. Έχει υπάρξει εκπαιδεύτρια πρακτικής φοιτητών του τμήματος Εργοθεραπείας.

 

Από το 2013 εργάζεται ως εργοθεραπεύτρια κατ᾽ οίκον και σε κέντρα ειδικής αγωγής, με παιδιά που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες, νευροαναπτυξιακές διαταραχές όπως ο αυτισμός, η διάσπαση προσοχής και υπερκινητικότητα, διαταραχές της κινητικής λειτουργίας και διάφορα σύνδρομα. Ἐχει κυκλοφορήσει το πρώτο της μυθιστόρημα με τίτλο: «Καρδιά δυο νούμερα μικρότερη» από τις εκδόσεις Πνοή, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά άρθρα που σχετίζονται με τα παιδιά και την εργοθεραπεία και είναι διαχειρίστρια της ηλεκτρονικής ιστοσελίδας:http://ergotherapeiakids.blogspot.gr