15+1 Δραστηριότητες για να ενισχύσεις τις γλωσσικές δεξιότητες του 3χρονου παιδιού σου

Ένα παιδί 3 ετών είναι σε θέση να ασχοληθεί με πληθώρα δραστηριοτήτων και να εμπλακεί σε διάφορα ατομικά και ομαδικά παιχνίδια. Το σημαντικό είναι να περάσει ποιοτικά τον χρόνο του χωρίς αυτό να σημαίνει πως ο γονιός πρέπει να βρίσκεται καθ’ όλη την διάρκεια του παιχνιδιού μαζί του. Παρακάτω θα προτείνω κάποιες δραστηριότητες που μπορούν να σας εμπνεύσουν να ενισχύσετέ τις γλωσσικές και πολλές άλλες δεξιότητες του παιδιού σας,  ειδικά τώρα που είναι κλειστά τα σχολεία!

1.Παιχνίδια ρόλων

Μοιράστε ρόλους, βάλτε περούκες, ρόμπες ή ό,τι άλλο χρειαστεί και προσποιηθείτε ανθρώπους από τις καθημερινές σας ρουτίνες και φτιάξτε φανταστικούς διαλόγους. Παίξτε το γιατρό, πως πάτε στο σούπερ μάρκετ, πως αγοράζετε από το περίπτερο, πως σταματάτε να βάλετε βενζίνη στο αμάξι.

2.Διαβάστε βιβλία

Σε αυτήν την ηλικία μπορείτε να διαβάσετε πιο δύσκολα βιβλία με περισσότερα λόγια και να μιλήσετε για τους ήρωες, για τις προθέσεις τους, για την σκέψη και τις αποφάσεις τους.

3.Παίξτε παζλ

Στην ηλικία των 3 ετών μπορείτε  να φτιάξετε παζλ άνω των 6 κομματιών. Δώστε σταδιακά στο παιδί όλο και λιγότερη βοήθεια και περιγράψτε την εικόνα του πάζλ, μπορείτε να προσπαθήσετε να την ζωγραφίσετε βλέποντας την! Ακόμα μπορείτε να ανταγωνιστείτε μεταξύ σας και σε ομαδούλες να δούμε ποιος μπορεί να το φτιάξει πιο γρήγορα! Τέλος, προμηθευτείτε μεγαλύτερα πάζλ και φτιάξτε συνεργατικά με τα μέλη της οικογένειας σας σαν μια μεγάλη ομάδα.

4.Κυνηγός χρωμάτων

Είτε μέσα  στο σπίτι είτε  κατά την διάρκεια της βόλτας ψάχνετε να βρείτε αντικείμενα του χρώματος που θα ορίσετε. Π.χ. Βρες κάτι ροζ στο υπνοδωμάτιο.

5. Κάντε πικ νίκ

Επιλέξετε ένα  πάρκο που σας αρέσει , βρείτε ένα παγκάκι και ένα τραπέζι αν είστε τυχεροί  και φάτε το γεύμα σας έξω στην φύση αντί για το τραπέζι του σπιτιού σας! Ζητήστε από το παιδί να σκεφτεί τα αντικείμενα και τα φαγητά που θα χρειαστεί να πάρετε μαζί και να σας τα λέει!

6. Κατάσκοπος

Φτιάξτε μια λίστα με τυχαία αντικείμενα του σπιτιού ή της φύσης, ορίστε ένα χρόνο και αφήστε το παιδί να εξερευνήσει και να εντοπίσει τα αντικείμενα αυτά. Π.χ. Βρες ένα φωτιστικό, ένα κουτάλι, μια μπλε μπλούζα. Ή Βρες ένα δέντρο, έναν θάμνο, ένα καφέ φύλλο. Μπορείτε να εκτυπώσετε εικόνες και να φτιάξετε την λίστα ώστε το παιδί να μπορεί να ανατρέξει μόνο του στο επόμενο αντικείμενο χωρίς να χρειάζεται εσείς να διαβάζετε την επόμενη λέξη. Για να αυξήσετε την δυσκολία και να ενισχύσετέ τις γλωσσικές δεξιότητες μπορείτε να λέτε στο παιδί να φέρνει ή να δείχνει το αντικείμενο αναλόγως την χρήση του. Π.χ. Φέρε μου κάτι που με αυτό τρώμε σούπα.

7. Κατάσκοπος βιβλίων

Το ίδιο παιχνίδι μπορείτε να το παίξετε ζητώντας από το παιδί να εντοπίσει αντικείμενα μέσα σε ένα βιβλίο ή να εντοπίσει ανθρώπους με συγκεκριμένα συναισθήματα, π.χ. Βρες κάποιον που είναι θυμωμένος .

8.Κολλάζ

Ζητάμε από το παιδί να εντοπίσει και να κόψει συγκεκριμένες εικόνες από παλιά περιοδικά και μετά τις κολλάμε σε ένα χαρτόνι σε ακανόνιστη θέση όπως μας αρέσει ή αντί να χρωματίσουμε ένα σχέδιο το γεμίζουμε με το κολλάζ εικόνων! Μπορούμε να περιγράφουμε την εικόνα που θέλουμε να εντοπίσει το παιδί και να την ονομάσει μόνο του.

9.Μην σου πέσει το μπαλόνι

Φουσκώνουμε ένα μπαλόνι και προσπαθούμε να το κρατήσουμε στον αέρα όσο πιο πολύ ώρα μπορούμε χωρίς να μας πέσει στο πάτωμα! Σχολιάζουμε κατά την διάρκεια του παιχνιδιού με απλές  προτάσεις!

10. Ζωγραφική με παγάκια

Βάζουμε νερό και χρώματα ζαχαροπλαστικής μέσα σε παγοθήκες ή σε πλαστικά ποτηράκια μιας χρήσης , το βάζουμε στην κατάψυξη, λίγο πριν παγώσουν τοποθετούμε μέσα ένα ξυλάκι ή ένα γλωσσοπίεστρο ώστε να γίνει σαν λαβή. Όταν παγώσουν τα βγάζουμε από την κατάψυξη και ζωγραφίζουμε διάφορα σχέδια.

11. Ζωγραφίζουμε σκιές

Βρίσκουμε μια γωνία του σπιτιού – ή του μπαλκονιού ή της αυλής – οπού έχει ήλιο, τοποθετούμε πάνω σε λευκή κόλλα χαρτί ζωάκια και κάνουμε το περίγραμμα από τις σκιές τους . Ονομάζουμε τα ζωάκια παράλληλα και μιλάμε για τα χαρακτηριστικά τους!

12.Σώσε τα ζωάκια από τον πάγοας

Βάζουμε νερό και μικρά ζωάκια μέσα σε ταψί για muffin, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και χρώματα ζαχαροπλαστικής. Τα παγώνουμε στην κατάψυξη και όταν είναι έτοιμα τα παρουσιάζουμε στο παιδί. Το παιδί καλείτε να σώσει τα ζωάκια από τον πάγο είτε με κάποιο παιδικό σφυράκι είτε τοποθετώντας νερό με αλάτι σε μια σύριγγά και ρίχνοντας λίγο λίγο πάνω στον πάγο ώστε αυτός να λιώσει και να εμφανιστεί το ζωάκι. Ονομάζουμε και μιλάμε για τα ζωάκια.

Διαβάστε επίσης

13.Καπακοδρομίες

Μέσα σε ένα μακρύ κουτί βάζουμε νερό και αφήνουμε πάνω να επιπλέουν καπάκια – από μπουκάλια νερού ή αναψυκτικού. Το παιδί καλείτε φυσώντας τα καπάκια με το καλαμάκι να τα φτάσει απ’ την μια άκρη στην άλλη. Αν είστε δυο ή περισσότεροι μπορείτε να δείτε ποιος θα φτάσει πρώτος στον τερματισμό!

14.Τσουβαλοδρομίες

Πάρτε από μια μακριά φαρδιά μπλούζα η ένα σεντόνι μπείτε μέσα με τα πόδια σαν να μπαίνετέ σε τσουβάλι και ξεκινήστε τον αγώνα για το τερματισμό πηδώντας μέσα σε αυτό.

15. Ζάρι με χρώματα

Θα χρειαστείτε καρτέλες με διαφορετικά χρώματα αναλόγως τα άτομα που θα παίξετε και ένα ζάρι με τα αντίστοιχα χρώματα του παιχνιδιού . Τοποθετείτε τις καρτέλες σε μια ευθεία στο πάτωμα ρίχνετε το ζάρι και αναλόγως το χρώμα κάνετε ένα βήμα μπροστά όποιος τελειώσει πρώτος την διαδρομή με το χρώμα του, κερδίζει!

16. Μη σου πέσει το μπαλάκι

Θα χρειαστούμε ένα κουτί με  πλαστικά μπαλάκια, ένα άδειο καλάθι και μια κουτάλα. Το παιδί καλείτε να μεταφέρει το μπαλάκι πάνω στην κουτάλα χωρίς να του πέσει με σκοπό να φτάσει στο άδειο καλάθι και να το ρίξει μέσα. Εάν κατά την διαδρομή το μπαλάκι πέσει ξεκινάει  από την αρχή!

Παιχνίδια ακόμα όπως τουβλάκια, κουκλόσπιτο, εργαλεία, μπάλες, στόχοι, κορίνες, κουζινικά, πλαστελίνη, πηλός, νερομπογιές, ποδήλατο, παιχνίδια με χρώματα και αριθμούς, απλά επιτραπέζια που δεν απαιτούν ανάγνωση, πίνακας και μαρκαδόροι, τραμπολίνο, κηπουρική, βοήθεια στις δουλείες του σπιτιού.

Τα παιδιά μαθαίνουν μέσα από τα παιχνίδια, αναπτύσσουν γλωσσικές, γνωστικές, κοινωνικές , κινητικές και συναισθηματικές δεξιότητες. Μετά την ηλικία των 3 ετών το παιδί έχει αναπτύξει ήδη αρκετές δεξιότητες, έχει καλό κινητικό έλεγχο, καλό γλωσσικό επίπεδο, οι δεξιότητές συνεργασίας με τους άλλους αναδύονται οπότε ενισχύουμε και ενθαρρύνουμε τις δεξιότητες που υπάρχουν ώστε να βελτιωθούν.

Η οικογένεια είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας, παράγοντας «κλειδί» θα λέγαμε ώστε το παιδί να αναπτύξει κατάλληλα τις δεξιότητες με τις οποίες καλείτε να ενταχθεί στα επόμενα κοινωνικά σύνολα που θα συμμετέχει, με πρωταρχικό το σχολικό πλαίσιο.

Πετμεζά Γεωργία

Λογοθεραπεύτρια

A.P.D in Child & Adolescence Psychology

Εξειδίκευση στον Αυτισμό

Email διευκρινήσεων ή αποριών: petmezageo3131@gmail.com

Η Γεωργία Πετμεζά είναι Λογοθεραπεύτρια με Δίπλωμα στην «Ψυχολογία Παιδιών Και Εφήβων». Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης της έχει λάβει σημαντικό πλήθος εκπαιδεύσεων μεταξύ των οποίων: TEACCHPECSMAKATON, SIMATA, INTENSIVE INTERACTION, SENSORY MESSY PLAY, Παρέμβαση στον Πρώιμο Τραυλισμό PCI. Παρακολουθεί ατομικές και ομαδικές εποπτείες. Από το 2015 παρέχει τις υπηρεσίες της σε κέντρα ειδικών θεραπειών και είναι παράλληλη στήριξη σε παιδιά μη τυπικής ανάπτυξης στο σχολικό πλαίσιο.