σχέσεις γονέων και εκπαιδευτικών/ φροντιστών

Σχέσεις γονέων & εκπαιδευτικών/ φροντιστών

Όταν μιλάμε για την εκπαίδευση και τη φροντίδα ενός παιδιού καλούνται τόσο οι γονείς, όσο και οι εκπαιδευτικοί ή οι φροντιστές (δλδ κάποιος που παρέχει φροντίδα στο παιδί) να αναπτύξουν μια σχέση ή ακόμη καλύτερα μια γέφυρα σύνδεσης και  επικοινωνίας μεταξύ τους. Όσο πιο εύρυθμη είναι αυτή η σχέση, τόσο καλύτερες είναι οι επιδόσεις, η εξέλιξη και η διαπαιδαγώγηση του παιδιού.

Σχέσεις συνεργασίας

Τι είναι όμως αυτό που χαρακτηρίζει μια σωστή συνεργασία; Φυσικά, ο αμοιβαίος σεβασμός! Όταν εκλείπει μεταξύ τους, αλλά και σε οποιαδήποτε άλλη διαπροσωπική σχέση, τότε τα αποτελέσματα κάθε άλλο παρά θετικά είναι…

Οι σχέσεις τους στο παρελθόν

Πολύ παλιά επικρατούσε το γεγονός ότι ο εκπαιδευτικός είχε το ρόλο του παντογνώστη και ήξερε τι είναι καλό για το παιδί. Ενώ, από την άλλη πλευρά, οι γονείς ήταν εκείνοι που έπρεπε να επιμορφωθούν πάνω στα παιδαγωγικά θέματα και να του έχουν τυφλή εμπιστοσύνη.

Οι σχέσεις τους στο σήμερα

Τα τελευταία χρόνια όμως, έχει παρατηρηθεί μια μεγάλη στροφή. Στη μια μεριά είναι γονείς που ορίζουν τον τρόπο κατά τον οποίο θα εφαρμόσει ο εκπαιδευτικός την προσέγγισή του στο παιδαγωγικό πρόγραμμα. Αποτέλεσμα αυτού είναι οι δεύτεροι να απέχουν όλο και περισσότερο από το χτίσιμο αυτής της σχέσης, προκειμένου να αποφύγουν τυχόν εμπλοκές.

Όπως και να ‘χει και οι δύο περιπτώσεις αποτυγχάνουν στη γεφύρωση μεταξύ των δύο σημαντικότερων πυλώνων παιδείας & εκπαίδευσης ενός παιδιού, που δεν είναι άλλοι από την οικογένεια και το σχολείο!

Σχέσεις & εξέλιξη

Τι μπορούμε να κάνουμε για την εξέλιξη των σχέσεων;

 

Όπως αναφέρεται και παραπάνω, οι αμοιβαίες σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών/φροντιστών και γονέων απαιτούν αμοιβαίο σεβασμό, ειλικρίνεια, συνεργασία, ακόμη και τη διαπραγμάτευση διαφωνιών με σκοπό την επίτευξη κοινών στόχων που αφορούν το παιδί.

Πρακτικές συμβουλές

  • Καλό είναι να γίνεται μια συχνή επικοινωνία μεταξύ αυτών των δύο πλευρών. Σκοπός είναι να υπάρχει ένα κοινό μοίρασμα ως προς τον τρόπο που το παιδί αναπτύσσεται, μαθαίνει, συμπεριφέρεται και αλληλοεπιδρά στα δύο διαφορετικά πλαίσια (σχολείο – σπίτι).
  • Επιπλέον, είναι πολύ σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να αφουγκράζονται με ευαισθησία και κατανόηση τις έγνοιες, τα άγχη και τους στόχους που έχουν οι γονείς για τα παιδιά τους, χωρίς όμως να αποποιούνται οι ίδιοι την επαγγελματική τους υπευθυνότητα.
  • Χρειάζεται όμως – και είναι πολύ βοηθητικό για την αρμονική λειτουργία της σχέσης – οι γονείς να κατανοήσουν ότι ο εκπαιδευτικός ή και ο φροντιστής που μπορεί να εισέρχεται στο χώρο του σπιτιού, δεν είναι εκεί ούτε για να τους νουθετήσει, ούτε όμως να αντικαταστήσει ή να συγκρίνει τη σύνδεση που έχει αναπτύξει με το παιδί.

«Τα παιδιά χρειάζονται πρότυπα, παρά κριτικές»

Ζοζέφ Ζουμπέρ

Όπως είπε και ο Γάλλος γνωμικογράφος, Ζοζέφ Ζουμπέρ «Τα παιδιά χρειάζονται πρότυπα, παρά κριτικές». Ας τους δώσουμε λοιπόν το πρότυπο μιας αρμονικής συνεργασίας!

Μαρία Λούτση

Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΑΤΕΙ

maria-lou90@hotmail.com

Ονομάζομαι Λούτση Μαρία και είμαι απόφοιτη του τμήματος προσχολικής ηλικίας του ΑΤΕΙ Αθήνας. Η επαφή μου με τα παιδιά ξεκίνησε από τα πρώτα εξάμηνα της σχολής και η επαγγελματική μου εμπειρία πάνω στην αγωγή και την φροντίδα τους φτάνει μέχρι στιγμής τα 7 έτη. Πέραν της επιμόρφωση μου με ημερίδες, σεμινάρια και εργαστήρια έχω ξεκινήσει 4ετή μετεκπαίδευση πάνω στην παιγνιοθεραπεία: το παιχνίδι ως μέσο αγωγής και θεραπείας, στο Άθυρμα.