Πρωτάκια: Πώς να αγαπήσουν το σχολείο;

Πού στηρίζεται η ποιότητα της ενήλικης ζωής των παιδιών μας;

Δώδεκα χρόνια πρόκειται να φοιτήσουν τα παιδιά μας στο σχολείο. Δώδεκα χρόνια δημιουργικά για εκείνα, για εμάς, αλλά και για τη σχέση μας. Ίσως της τελευταίας επί καθημερινής βάσεως σχέσης που πρόκειται να έχουμε με τους ανθρώπους που αγαπάμε περισσότερο στον κόσμο.

Θεωρητικά, εδώ πρόκειται να μπουν οι βάσεις για την περαιτέρω μόρφωσή τους, άρα και τη ζωή τους. Θα γνωρίσουν πια τον ευρύτερο κόσμο των διαφορετικών ανθρώπων, ανάμεσα στους οποίους θα διαλέξουν και θα διαλεχτούν από φίλους και κολλητούς. Άρα, θα μπουν και οι βάσεις για την ευρύτερή τους κοινωνικοποίηση.

Η ποιότητα της ενήλικής τους ζωής στηρίζεται στους τρόπους με τους οποίους θα ζήσουν την εμπειρία αυτή που συνοπτικά αποκαλούμε σχολείο.

Τι μαθαίνει το σχολείο στα παιδιά;

Από τα πιο σημαντικά στοιχεία που έχει να μάθει το σχολείο στα παιδιά είναι:

  • Να αγαπήσουν τη μάθηση.
  • Να εξασκηθούν στη συνεργασία με τους συμμαθητές τους.
  • Να μάθουν πώς να σχετίζονται με την εξουσία (δασκάλους και διευθυντές).
  • Να μάθουν την προσωπική ικανοποίηση που φέρνει η μάθηση, η δημιουργία, η λύση του προβλήματος.

Οι βαθμοί μπορεί να έχουν κοινωνική και πρακτική σημασία, αποτελούν όμως μία δευτερεύουσα ικανοποίηση.

Πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ένα παιδί της Α’ δημοτικού;

Όλα αυτά τα λέω γιατί θα χρειαστούν βοήθεια στο σχολείο, ειδικά τα μικρά παιδιά στην πρώτη Δημοτικού, για το πώς να οργανώσουν τη δουλειά που έχουν στο σπίτι. Αφήνουμε το μικρό παιδί να μας πει πώς θα ήθελε να συντονίσει το πρόγραμμά του. Χρειάζεται να κατανοήσει πως είναι δική του η ζωή και έχει ευθύνη για τα μαθήματά του. Αν οι προτιμήσεις του παιδιού αποδειχθούν δυσλειτουργικές, το βλέπουμε αργότερα. Ύστερα, βοηθάμε το παιδί με τον χώρο που θέλει να δουλέψει (κουζίνα ή δωμάτιο). Όπου και αν είναι, εμείς κυκλοφορούμε κάπου εκεί, έτοιμοι να προσφέρουμε βοήθεια όταν και αν χρειαστεί.

Διαβάστε επίσης

Η πιο μεγάλη βοήθεια για τα παιδιά είναι να καταφέρουν να προσαρμοστούν χωρίς να αποθαρρυνθούν και να χάσουν τον ενθουσιασμό τους για την όλη διαδικασία, χωρίς να θυσιάσουν τις προσωπικές τους επιθυμίες και ταλέντα. Αυτό που χρειάζεται να μάθουν, είναι να αξιολογούν τις πληροφορίες και να παίρνουν σωστές αποφάσεις αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη. Από εμάς χρειάζονται βοήθεια για να κάνουν αυτό που απαιτείται από το σχολείο και συγχρόνως να μη χάσουν το κέφι τους για την εκπαιδευτική πορεία.

Μάρθα Ι.Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

Η Ηλιοπούλου Μάρθα  είναι Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος , εργάζεται ενεργά με παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ. Είναι εκπαιδεύτρια ενηλίκων σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, ασχολείται ενεργά με το σχεδιασμό καινοτόμων προγραμμάτων αξιολόγησης και παρέμβασης.Διαθέτει δικά της πρότυπα Κέντρα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ.  Έχει αποτελέσει συγγραφικό μέλος διδακτικού υλικού στο ΙΕΠ , καθώς και σε φορείς για υπηρεσίες ένταξης. Οι προπτυχιακές της σπουδές ολοκληρώθηκαν με υποτροφία και βαθμό άριστα στη Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου- Università di Torino), διαθέτει επαγγελματικό δίπλωμα εξειδίκευσης Μαθησιακών Δυσκολιών & Προβλημάτων Συμπεριφοράς. Αυτή τη στιγμή υλοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ.  Διαθέτει πιστοποιητικά επάρκειας για τη χορήγηση αξιολογητικών εργαλείων και μεθόδων παρέμβασης για μαθητές με ΕΕΑ.

Είναι πιστοποιημένη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, στη διδακτική μεθοδολογία Αρχαίων Ελληνικών σε παιδιά με ΕΕΑ και στη Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας σε Αλλόγλωσσους. Είναι πιστοποιημένη Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. Είναι ενταγμένη σε Μητρώα Εκπαιδευτών Πανεπιστήμιων και ΚΔΒΜ της χώρας (ΠΑΔΑ, Πανεπιστήμιο Πατρών , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΟΑΕΔ).Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού για τη γενική και ειδική αγωγή (εκδόσεις www.my–book.gr).

Το εκπαιδευτικό της υλικό έχει λάβει έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. Είναι κριτής σε επιστημονικά περιοδικά, (International Journal of Educational Innovation κ.α.), ενώ υπήρξε μέλος της Επιτροπής κριτών διαφόρων συνεδρίων (π.χ. σε συνέδρια του Ι.Α.Κ.Ε, της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας κ.ά.). Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και έχει παρουσιάσει μελέτες και έρευνες της σε συνέδρια και σεμινάρια. Η διδακτική της μεθοδολογία παρουσιάζεται σε ελληνικά συνέδρια ως καινοτόμος μέθοδος.

Περισσότερα άρθρα