Πρακτικός Οδηγός για Γονείς της Α’ Δημοτικού

Το παιδί σου πάει Πρώτη Δημοτικού; Πώς πέρασε ο καιρός;

Αισθάνεσαι υπερηφάνεια, ανακούφιση, θαυμασμό, φόβο, αγωνία ενώ ταυτόχρονα τριγυρνούν στο κεφάλι σου σκόρπιες ερωτήσεις… Υποδεχτείτε ως οικογένεια με χαρά το μεγάλο αυτό βήμα του παιδιού και κάντε την προετοιμασία αλλά και τη διαδικασία της μετάβασης να μοιάζει με γιορτή!

1ο Βήμα: Αγορά των σχολικών… η επίσημη έναρξη της προετοιμασίας

Προγραμματίζουμε εγκαίρως τα σχολικά είδη που χρειαζόμαστε, επιλέγουμε το κατάστημα της αρεσκείας μας και αφιερώνουμε όσο χρόνο χρειαστεί για να τα επιλέξουμε προσεκτικά και με μεράκι. Σε αυτή τη φάση, μπορούμε να κάνουμε μερικές «ατασθαλίες» εάν κάτι αρέσει πολύ στον μικρό μαθητή. Κοιτάζουμε να αγοράσουμε τα σχολικά είδη που ταιριάζουν με το γούστο αλλά και τις συνήθειές του. Χρειάζεται να κινηθούμε έξυπνα και προσεκτικά, να βρούμε μία ισορροπία μεταξύ των «πρέπει» και των «επιθυμιών».

2ο Βήμα: Διαθεσιμότητα και συζήτηση για «Καλή Ψυχολογία»

Η θετική στάση και το καλό συνάισθημα συνδέονται άμεσα με την ομαλή προσαρμογή του παιδιού στο νέο περιβάλλον αλλά και με τη σχολική επιτυχία. Χρειάζεται να είμαστε διαθέσιμοι, να ακούσουμε όλες τις αγωνίες και τους προβληματισμούς και να εξηγήσουμε λεπτομερώς όλες τις πτυχές αυτής της αλλαγής. Φροντίζουμε να καταλλήγουμε πάντα πως μέσα από τις αλλαγές μεγαλώνουμε και εξελισσόμαστε. Μιλάμε για το σχολείο και την νέα χρονιά με ενθουσιασμό, όμορφα λόγια και θετική προοπτική.

3ο Βήμα: Σωστή Ενημέρωση

Ενημερώνουμε τα πρωτάκια μας από πριν για τους βασικούς κανόνες του δημοτικού σχολείου (χωρίς να μπαίνουμε σε λεπτομέρειες και χωρίς να σχολιάζουμε). Μιλάμε για τον ρόλο του δασκάλου και των υπολοίπων προσώπων της σχολικής κοινότητας. Δεν πρέπει να παραλείψουμε να ενημερώσουμε τον μαθητή για τους κανόνες υγιεινής που πρέπει να ακολουθεί την περίοδο της πανδημίας αλλά και για τους κανόνες που ακολουθούμε σε μία κοινόχρηστη τουαλέτα.  

4ο Βήμα: Ρουτίνες και Ημερήσιο Πρόγραμμα

Είναι πολύ σημαντικό να ξεκινήσουμε από νωρίς την οργάνωση του χώρου μελέτης. Χρειάζεται να γίνει ένα ξεκαθάρισμα, τα πράγματα που χρειάζεται το παιδί να τακτοποιηθούν με τρόπο που να είναι εύχρηστα και ο χώρος «μετατραπεί» σε χώρο μελέτης. Την ίδια περίοδο οργανώνουμε το εβδομαδιαίο πρόγραμμα του παιδιού, προσδιορίζουμε τον χρόνο μελέτης και τον χρόνο παιχνιδιού καθώς και τις εξωσχολικές δραστηριότητες. Η οργάνωση, η ρουτίνα αλλά και ο καλός σχεδιασμός του εβδομαδιαίου προγράμματος προσφέρουν στο παιδί ασφάλεια, περιορίζουν το άγχος ενώ μειώνουν τις καθημερινές συγκρούσεις και διαπραγματεύσεις.

5ο Βήμα: Χρόνος Μελέτης – Διάβασμα στο Σπίτι

Η μελέτη στο σπίτι ενός μαθητή της Πρώτης τάξης δεν θα πρέπει να διαρκεί πολύ. Σύμφωνα με έρευνες που αξιοποιούν τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά αυτής της ηλικίας, τα 40 λεπτά αποτελούν ιδανικό χρόνο. Φυσικά, το κάθε παιδί έχει τον ρυθμό του, αλλά εάν δεν υπάρχει κάποια δυσκολία, ο συνολικός χρόνος μελέτης ιδανικά θα πρέπει να μην ξεπερνά τη μία ώρα κατά τις δύο πρώτες τάξεις του Δημοτικού.

Η μελέτη των σχολκών μαθημάτων θα πρέπει να γίνεται νωρίς και πριν από κάθε άλλη δραστηριότητα.

6ο Βήμα: Η μελέτη των σχολικών μαθημάτων στο σπίτι

Θέλοντας να διαμορφώσουμε ένα αυτόνομο και υπεύθυνο παιδί που αναλαμβάνει τις ευθύνες του και φέρνει εις πέρας τις υποχρεώσεις του, θα πρέπει να το κατευθύνουμε, να είμαστε διαθέσιμοι για βοήθεια, αλλά ταυτόχρονα να αφήνουμε χώρο για αυτενέργεια και ανάληψη πρωτοβουλιών. Αυτή η ισορροπία είναι ζητούμενο και μεταβάλλεται καθημερινά. Χρειάζεται να κρατήσουμε στον νου μας πως η εξέλιξη, η ωρίμανση και η ανάπτυξη δεν είναι γραμμικές διαδικασίες.   

7ο Βήμα: Εκφραζόμαστε Θετικά για το Σχολείο και τον Εκπαιδευτικό

Το σχολείο είναι ένας κοινωνικός χώρος κατάλληλα διαμορφωμένος για την ηλικία του παιδιού. Οι ευκαιρίες που του προσφέρονται κάθε άλλο παρά θετικές μπορεί να είναι. Υπογραμμίζουμε πάντα πως μέσα στο σχολείο εξελισσόμαστε και προοδεύουμε ως άνθρωποι – χωρίς αυτό να συνδέεται άμεσα με τους καλούς βαθμούς και τις επιδόσεις. Η οικειοποίηση του σχολείου και η ανάπτυξη θετικών συναισθημάτων για τη μάθηση και τον ίδιο τον θεσμό του σχολείου αποτελούν πρωταρχικό στόχο της πρώτης τάξης.

Διαβάστε επίσης

Μιλάμε στο παιδί για τη φιλία, για τα νέα παιδιά που θα γνωρίσει, για τα σπουδαία πράγματα που θα μάθει, του λέμε πως θα εξερευνήσει τον κόσμο βιωματικά, αλλά και μέσα από τα βιβλία ή δραστηριότητες. Σε αυτή τη φάση μπορούμε να μοιραστούμε με το παιδί μας ιστορίες από τα δικά μας παιδικά χρόνια αλλά και να του δείξουμε φωτογραφίες από το σχολείο και τους συμμαθητές μας. Τέλος, μπορούμε να πάμε μερικές βόλτες ως το σχολείο, να δώσουμε στο παιδί τον χρόνο να το επεξεργαστεί – έστω και εξωτερικά.  

8ο Βήμα: Επικοινωνία με τον δάσκαλο

Το σχολείο είναι ο χώρος που το παιδί περνάει τη μισή ημέρα. Είναι πολύ σημαντικό να αισθάνεται πως μοιράζεται με τους γονείς του τον χώρο αλλά και τις διαδικασίες. Φροντίζουμε να είμαστε σε επαφή με τους δασκάλους του παιδιού, διατηρώντας πάντα μία ισορροπία. Μέσα από τη σχέση σχολείου – οικογένειας γνωρίζουμε το παιδί μας καλύτερα, ενώ ταυτόχρονα το υποστηρίζουμε να εξελιχθεί.

9ο Βήμα: Καθημερινό Παιχνίδι

Μεγαλώνοντας το παιδί θα μάθει πως δεν μπορεί να παίζει όποια ώρα της ημέρας επιθυμεί αλλά χρειάζεται να έχουμε εξασφαλίσει καθημερινά χρόνο για παιχνίδι, είναι το εργαλείο με το οποίο τα έχει εφοδιάσει η φύση για να ανακαλύπτουν τον κόσμο. Το παιδί της πρώτης τάξης έχει ακόμα ανάγκη να έχει ελεύθερο χρόνο για μη δομημένο παιχνίδι. Επιπλέον, στο πλαίσιο αυτής της αλλαγής, το παιδί χρειάζεται χρόνο να νιώθει ανεξάρτητο, να κάνει πράγματα που επιλέγει και να βρίσκει χώρο και χρόνο για να χάνεται μέσα στον κόσμο της φαντασίας του. Η διαδικασία της διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου είναι μέρος της πορείας προς την αυτονόμηση και την ανεξαρτησία.

Διαβάστε επίσης

Καταλήγοντας, χρειάζεται να τονίσουμε πως οι υποχρεώσεις που καλείται να φέρει εις πέρας ένας μαθητής της σύγχρονης εποχής είναι ιδιαίτερα δύσκολες και απαιτητικές. Φροντίστε να εξασφαλίσετε καθημερινά ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι. Είναι ο τρόπος που τους έδωσε η φύση για να ανακαλύπτουν τον κόσμο, να διερευνούν τις σχέσεις και να μαθαίνουν. Επίσης, θα πρέπει πάντα να θυμόμαστε πως το κάθε παιδί είναι μοναδικό, εξελίσσεται με τον δικό του ρυθμό και αφομοιώνει τις αλλαγές σταδιακά. Άλλωστε, ο κόσμος εξελίσσεται διότι κάποιοι άνθρωποι υπήρξαν διαφορετικοί…

Και να θυμάστε: «Τα λουλούδια δεν λειτουργούν ανταγωνιστικά με τα διπλανά τους, απλά ανθίζουν όταν εκείνα είναι έτοιμα… και τότε… είναι πανέμορφα»

Καλή αρχή και καλό μεγάλωμα… τα καλύτερα έρχονται!

Μαρία Κοκκινιώτη M.Sc. – PhD student

Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός

Mindset: Fulfill the Potential

Υποστήριξη Μαθητών και Γονέων

www.mindset.edu.gr

Ονομάζομαι Μαρία Κοκκινιώτη και είμαι Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός. Σπούδασα Παιδαγωγικά, έκανα το μεταπτυχιακό μου στις Νευροεπιστήμες και έλαβα εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή. Ως υποψήφια διδάκτωρ, μελετάω τον Λόγο και συγκεκριμένα τον Προφορικό Λόγο. Τους τελευταίους μήνες εργάζομαι για το Mindset, έναν χώρο υποστήριξης μαθητών και γονέων. Δουλεύοντας καθημερινά με παιδιά, κατάλαβα πώς όταν ο ενήλικας, γονέας ή εκπαιδευτικός, καταφέρνει να δει τον κόσμο μέσα από τα μάτια τους… η πραγματικότητα μπορεί να ξεπεράσει τη φαντασία. Ο κόσμος που αντιλαμβάνονται, διαφέρει από αυτόν που εμείς συλλαμβάνουμε (Lavy – Bruhl, 1910).