Ποια τα οφέλη των δραστηριοτήτων μετά το σχολείο για το παιδί;

Με το άνοιγμα των σχολείων και την έναρξη της νέας σεζόν, συχνά οι γονείς αναρωτιούνται αν θα ήταν ωφέλιμες και κάποιες εξωσχολικές δραστηριότητες ή αν θα επιβαρύναν επιπλέον το πιθανόν ήδη απαιτητικό πρόγραμμα του παιδιού ή και των ίδιων, οι οποίοι καλούνται να αφιερώνουν χρόνο για την μεταφορά των παιδιών σε  και από αυτές. Αξίζει άραγε τον κόπο και το χρόνο ή θα αποτελούσαν απλώς έναν ακόμα παράγοντα κούρασης;

 Οι δραστηριότητες μετά το σχολείο θεωρούνται αρκετά ωφέλιμες κι επιθυμητές. Είναι σημαντικό όμως να έχει προηγηθεί συζήτηση με το παιδί και αυτό να έχει ερωτηθεί:

  • Τι το ενδιαφέρει
  • Τι καινούριο θα ήθελε να δοκιμάσει
  • Τι νιώθει ότι θα το γέμιζε
  • Με τι θα ένιωθε ότι περνάει καλά
  • Για ποιο λόγο θα επέλεγε αυτήν ή αυτές τις δραστηριότητες
  • Αν νιώθει ότι συμφωνεί στο να αφιερώσει χρόνο σε μια δραστηριότητα που θα επιλέξει.

Αντίστοιχα και οι γονείς, πριν δώσουν απάντηση στο παιδί, είναι καλό να γνωρίζουν αν:

  • Μπορούν να υποστηρίξουν οικονομικά τις επιλογές του παιδιού
  • Το πρόγραμμα του παιδιού μπορεί να συμβαδίσει με το πρόγραμμα της δραστηριότητας
  • Υπάρχει η δυνατότητα από τον γονέα ή κάποιο φροντιστή να εξασφαλίσει την έγκαιρη και ασφαλή άφιξη και αποχώρηση του προς και από τον χώρο που διεξάγεται η δραστηριότητα

Η επιλεγμένη δραστηριότητα έχει οφέλη προς το παιδί.

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να επιλέξει δραστηριότητα μετά το σχολείο;

 Αρχικά, χρειάζεται να έχουμε στο μυαλό μας, ότι είναι σημαντικό η επιλογή να είναι επιθυμία του παιδιού και όχι δική μας. Οφείλουμε να σεβόμαστε τις προτιμήσεις, τις ανάγκες και τις αποφάσεις του παιδιού, στο βαθμό που ως γονείς έχουμε τη δυνατότητα να υποστηρίξουμε.

 Επιδιώκουμε μέσω της συζήτησης να εντοπίσουμε με τι θα ήθελε το παιδί να ασχοληθεί στον ελεύθερό του χρόνο.

Αν έχει ήδη αποφασίσει τι θέλει κι έχοντας λάβει όλα τα παραπάνω υπόψη, μπορείτε να αρχίσετε την αναζήτηση του μέρους ή και του ατόμου με το οποίο το παιδί θα πραγματοποιεί την δραστηριότητα. Ένα δοκιμαστικό, ώστε να διαπιστώσει αν όντως είναι αυτό που θέλει, ίσως να ήταν μια καλή ιδέα πριν οριστικοποιηθεί η απόφασή να ξεκινήσει την εκάστοτε δραστηριότητα.

Διαβάστε επίσης

Στην περίπτωση που το παιδί δεν έχει ξεκάθαρη εικόνα για το τι θα ήθελε να επιλέξει, είναι καλό να του προτείνουμε διάφορες εναλλακτικές από ποικιλία ειδών, όπως δραστηριότητες άθλησης, μουσικής και πάσης φύσεως τεχνών.

Μπορούμε μάλιστα να το ενημερώσουμε πως είναι εφικτό να επιλέξει κάποιες δραστηριότητες που θα ήθελε να δοκιμάσει και να κάνει από ένα δοκιμαστικό, ώστε να καταλήξει στην επιλογή του.

Ποια τα οφέλη της κάθε δραστηριότητας μετά το σχολείο

Ανάλογα το είδος της δραστηριότητας, διαφοροποιούνται και τα εφόδια που μπορεί να παρέχει στο παιδί.

Οι δραστηριότητες που αφορούν την άθληση και γενικά τη σωματική άσκηση βοηθούν στην κινητική εκτόνωση του παιδιού, στην πειθαρχία, στη συμμόρφωση σε κανόνες, στην ανάπτυξη ευγενούς ανταγωνισμού, στην καλή φυσική κατάσταση και σε πολλές περιπτώσεις στην ομαδικότητα. Οι δραστηριότητες καλλιτεχνικής φύσεως, προάγουν την έκφραση του παιδιού, την πνευματική καλλιέργεια, τον εμπλουτισμό του συναισθηματικού κόσμου, στην ανάπτυξη καλλιτεχνικών δεξιοτήτων και την πειθαρχία. Υπάρχουν επίσης και εναλλακτικές δραστηριότητες που μπορεί να αφορούν χόμπι ή να συνδυάζουν περισσότερους τομείς μαζί, όπως το σκάκι ή  εκπαιδευτική ρομποτική. Ιδανικά, μια καλή πρόταση θα ήταν να συζητήσουμε με το παιδί αν θα ήθελε  να επιλέξει δύο δραστηριότητες, όπου η μία θα εμπεριείχε σωματική άσκηση, όπως κάποιο άθλημα, χορό ή πολεμική τέχνη, και η δεύτερη οτιδήποτε θα ήθελε να γνωρίσει ή να διδαχθεί, όπως για παράδειγμα κάποιο μουσικό όργανο, εκπαιδευτική ρομποτική ή συμμετοχή σε  θεατρική ομάδα. Αυτό θα ήταν μια αρκετά ισορροπημένη επιλογή μεταξύ ενδιαφερόντων, καλλιέργειας και καλής φυσικής και σωματικής κατάστασης.

 Σε όλες τις περιπτώσεις, αν το παιδί επιλέξει ομαδικές δραστηριότητες, υπάρχουν ως επιπλέον οφέλη η κοινωνικοποίηση, η συνύπαρξη σε μια ομάδα με κοινά ενδιαφέροντα, κανόνες και σκοπούς και η δημιουργία νέων φιλιών.

 Συμπεραίνουμε λοιπόν, ότι η ύπαρξη δραστηριοτήτων στο πρόγραμμα του παιδιού είναι κάτι υγειές κι επιθυμητό, αρκεί να είναι κάτι το οποίο το παιδί επιθυμεί και να είναι σε βαθμό που δεν αγγίζει την υπερβολή και στρεσάρει κουράζει το παιδί σε υπέρμετρο βαθμό.

Κομνηνού Γεωργία

Μηχανικός Αυτοματισμού – Καθηγήτρια αγγλικών – Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

e-mail: tzokomninou@gmail.com

τηλ: 6972019725

Η Γεωργία Κομνηνού είναι απόφοιτη του τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου και συνεχή επιμόρφωση στους τομείς της Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης. Έχει εργασθεί ως καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ρομποτικής κι έχει πολυετή εμπειρία στην διδασκαλία αγγλικών σε παιδιά τυπικής και μη, ανάπτυξης. Επιπλέον, εργάζεται στον τομέα της Ειδικής Αγωγής σε ατομικά και ομαδικά πλαίσια. Οραματίζεται να συνδυάσει την Εκπαιδευτική Ρομποτική με την Ειδική Αγωγή, διατηρώντας παράλληλα το ενδιαφέρον και την αγάπη της για την ξενόγλωσση διδασκαλία. 

Περισσότερα άρθρα