Μοντεσσοριανό Μοντέλο

Λίγα λόγια για το Μοντεσσοριανό Mοντέλo

Το Μοντεσσοριανό Μοντέλο πρόκειται για ένα σύστημα εκπαίδευσης, γνωστό σ’ όλο τον κόσμο και πρωτοποριακό για τα δεδομένα της εποχής, που δημιουργήθηκε από τη Μαρία Μοντεσσόρι. Βασίστηκε στην παρατήρηση του παιδιού και του περιβάλλοντος μάθησης, το οποίο εκείνη την περίοδο -μιλάμε για πάνω από 100 χρόνια πριν- ήταν ιδιαίτερα άκαμπτο! Έτσι λοιπόν γεννήθηκε η ανάγκη για τη δημιουργία ενός εκπαιδευτικού πλαισίου, μέσα από το οποίο θα αναδύεται η προσωπικότητα και η αυτονομία του παιδιού. Πλέον πάνω από 60.000 σχολεία ανά τον κόσμο εφαρμόζουν αυτό το μοντέλο εκπαίδευσης.

Θεμελιώδεις αρχές του Μοντεσσοριανού Παιδαγωγικού Μοντέλου

Σεβασμός στην ελευθερία του παιδιού

Είναι ωφέλιμο για το παιδί να επιλέγει ελευθέρα τη μορφή της δράσης, η οποία θα ανταποκρίνεται στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του.

 

Δυνατότητα προσωπικής δράσης

Σ’ αυτήν την περίπτωση μιλάμε για την ελάχιστη εμπλοκή του ενήλικα. Αυτό που χρειάζεται είναι να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον πλούσιο σε ερεθίσματα, ενισχύοντας την αυτονομία και ενθαρρύνοντας την πρωτοβουλία του παιδιού.

 

Σεβασμός στον προσωπικό ρυθμό

Αναμφίβολα, ο κάθε άνθρωπος ανεξαρτήτου ηλικίας, έχει τον δικό του ρυθμό ανάπτυξης και αφομοίωσης των ερεθισμάτων. Επομένως, πρέπει να είναι σεβαστός ο χρόνος που χρειάζεται το παιδί για μάθηση.

Διβάστε επίσης

Αν μπορούσαμε να περιγράψουμε το Μοντεσσοριανό Μοντέλο με μια φράση, αυτή θα ήταν να είναι το παιδί ελεύθερο να επιλέξει τα δικά του εργαλεία μάθησης και να μπορεί να αποφασίσει πότε, πού, πόσο και με ποιον θα εργαστεί.

Το Μοντεσσοριανό Μοντέλο στο σπίτι

Πλέον, η Μοντεσσοριανή Φιλοσοφία έχει διευρυνθεί και πέραν του σχολικού πλαισίου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται χώροι βασισμένοι σ’ αυτό το σύστημα. Μπορείτε λοιπόν κι εσείς στο σπίτι να διαμορφώσετε το δωμάτιο του παιδιού σας, σύμφωνα με τις μοντεσσοριανές αρχές!

  • Αφού πρώτα εξασφαλίσετε την ασφάλεια του χώρου, μπορείτε να διαμορφώσετε γωνιές* με πολύ απλά υλικά, ανάλογα με την ηλικία και τις ανάγκες του παιδιού, οι οποίες βέβαια θα εναλλάσσονται τα πρώτα έξι χρόνια και σ’ αυτές το παιδί θα έχει ελεύθερη πρόσβαση.

     

    *γωνιές: σημεία του χώρου τα οποία διαμορφώνονται σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα του παιδιού και έχουν συγκεκριμένη θεματολογία και αντίστοιχο υλικό (π.χ. γωνιά μαναβικής, κομμωτηρίου, μουσικής κλπ.)

 

  • Καθρέφτης, ο δάσκαλος του εαυτού. Όχι μόνο η μοντεσσοριανή, αλλά και άλλες παιδαγωγικές προσεγγίσεις τονίζουν ιδιαίτερα την ύπαρξη ενός καθρέφτη στο χώρο που βρίσκεται το παιδί (τάξη, δωμάτιο, κλπ.), γιατί από τα πρώτα χρόνια ζωής δομείται εσωτερικά και εξωτερικά το εγώ.

 

  • Μπορείτε να κατηγοριοποιήσετε τα παιχνίδια και τα υλικά που χρησιμοποιεί σε κουτιά αποθήκευσης ή σε χαμηλά ράφια, ούτως ώστε να μπορεί το παιδί εύκολα όποτε θέλει να τα επιλέξει.

 

  • Τα έπιπλα στο ύψος του παιδιού. Τα πολύ ογκώδη και ψηλά έπιπλα σ’ ένα παιδικό δωμάτιο, κάθε άλλα παρά το παιδί εξυπηρετούν. Είναι σημαντικό λοιπόν η βιβλιοθήκη ή η συρταριέρα να είναι στο ύψος του, ώστε να μπορεί ελεύθερα και εύκολα να έχει πρόσβαση στα πράγματά του, χωρίς την ανάγκη του ενήλικα.

 

  • Κρεβάτι στο πάτωμα. Ναι, καλά διαβάσατε! Είναι πολύ λειτουργικό για ένα παιδί να κυκλοφορεί ανεξάρτητα στο δωμάτιο του και να μπορεί να ξαπλώνει όποτε θέλει στο κρεβάτι του, χωρίς την βοήθεια του γονιού.

Διαβάστε επίσης

Ιδέες...με απλά υλικά

Καλό είναι το παιδικό δωμάτιο να μην είναι παραγεμισμένο με πολλά παιχνίδια, καθώς αυτό αποπροσανατολίζει το παιδί. Μπορείτε με πολύ απλά υλικά, ακόμη και με οικιακά σκευή και αντικείμενα, να του προσφέρετε πληθώρα ερεθισμάτων και ανάπτυξη δεξιοτήτων.

  • Πάρτε μερικά χρωματιστά χαρτιά και προτείνετε στο παιδί να βρει αντικείμενα απ’ όλο το σπίτι που να έχουν το αντίστοιχο χρώμα.

 

  • Δώστε του ένα μεγάλο σουρωτήρι και μερικά σύρματα πίπας (θα τα βρείτε εύκολα στο εμπόριο) και ζητήστε από το παιδί να περάσει όσα θέλει μέσα από τις τρύπες. Μια πολύ καλή εξάσκηση συγκέντρωσης και λεπτής κινητικότητας.

 

  • Πλυντήριο παιχνιδιών! Είναι γνωστό ότι τα παιδιά λατρεύουν το νερό. Μπορείτε να γεμίσετε μια λεκάνη, να πάρει μαζί του μερικά παιχνίδια που θέλει και αφήστε το να πειραματιστεί και να παίξει όπως εκείνο επιθυμεί!

Η πιο σημαντική περίοδος στη ζωή δεν είναι η ηλικία της πανεπιστημιακής μόρφωσης, αλλά η πρώτη, η περίοδος από τη γέννηση ως τα έξι.

Maria Tecla Artemisia Montessori

Διαβάστε επίσης

Μαρία Λούτση

Παιδαγωγός Προσχολικής Ηλικίας ΑΤΕΙ

maria-lou90@hotmail.com

Ονομάζομαι Λούτση Μαρία και είμαι απόφοιτη του τμήματος προσχολικής ηλικίας του ΑΤΕΙ Αθήνας. Η επαφή μου με τα παιδιά ξεκίνησε από τα πρώτα εξάμηνα της σχολής και η επαγγελματική μου εμπειρία πάνω στην αγωγή και την φροντίδα τους φτάνει μέχρι στιγμής τα 7 έτη. Πέραν της επιμόρφωση μου με ημερίδες, σεμινάρια και εργαστήρια έχω ξεκινήσει 4ετή μετεκπαίδευση πάνω στην παιγνιοθεραπεία: το παιχνίδι ως μέσο αγωγής και θεραπείας, στο Άθυρμα.