«Έξυπνη Μάθηση» 5+1 τρόποι για να την εφαρμόσετε

Τι είναι η μάθηση;

Στον κόσμο που ζούμε με την ταχύτατη εξέλιξη της τεχνολογίας, ο άνθρωπος κατακλύζεται από διάφορες πληροφορίες, κάποιες από τις οποίες τις μετατρέπει σε γνώση και άλλες που απλά προσπερνάει, καθώς δε συμβαδίζουν με τα ενδιαφέροντά του.

Η μάθηση, λοιπόν, η μετατροπή δηλαδή των πληροφοριών σε γνώση, είναι μία διαδικασία που ξεκινά από τη γέννηση του κάθε ανθρώπου. Συγκεκριμένα, από βρεφική ηλικία μαθαίνει να επικοινωνεί, αρχικά με μικρούς ήχους, οι οποίοι στη συνέχεια γίνονται μεμονωμένες λέξεις και στο τέλος ολοκληρωμένες προτάσεις. Έπειτα, η ένταξη του παιδιού στο σχολικό περιβάλλον, το καλεί να μάθει έννοιες και κανόνες, τα οποία στη συνέχεια, οφείλει να τα εφαρμόσει στην πράξη.

Τι γίνεται, όμως, όταν φθάσει η ώρα της εφαρμογής, όπως τα σχολικά διαγωνίσματα ή η κατασκευή ενός αντικειμένου;

Το γεγονός αυτό δικαιολογείται, διότι δεν έχουν μάθει τον τρόπο να μαθαίνουν! Ιδιαίτερα τα παιδιά που φτάνουν στο τέλος των σχολικών τους χρόνων με τις πανελλήνιες εξετάσεις αισθάνονται ότι το μέλλον τους καθορίζεται σημαντικά από τις εξετάσεις αυτές θεωρώντας πως οποιοδήποτε λάθος κάνουν είναι ασυγχώρητο. Οι πανελλαδικές εξετάσεις αποτελούν μία δύσκολη διαδικασία που χρειάζεται να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι και το άγχος που τους κατακλύζει είναι απόλυτα φυσιολογικό.

Τα βήματα για να μάθει κάποιος πως να μαθαίνει είναι τα εξής:

  1. Η θέληση για τη μάθηση ενός αντικειμένου.
  2. Η άμεση επαφή με το προς μελέτη αντικείμενο.
  3. Η μάθηση με βαθμίδωση, ακολουθώντας δηλαδή κάποια βήματα με σειρά και χωρίς την παράλειψη κανενός, γιατί τότε δε θα επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα.
  4. Μελέτη χωρίς παρανοημένες λέξεις. Σε αυτό το σημείο, πρέπει να επισημανθεί η αξία του λεξικού, καθώς σε αυτό είναι ανάγκη να καταφύγει για την αναζήτηση της σημασίας άγνωστων λέξεων.
  5. Γνώση όλων των σημασιών των λέξεων, με τη μεταφορική και κυριολεκτικής τους σημασία.
  6. Μάθηση με επίδειξη, δηλαδή μελέτη και ταυτόχρονη εφαρμογή.

Χρειάζονται στήριξη τα παιδιά που δίνουν πανελλήνιες;

Η απάντηση στο ερώτημα αυτό είναι δεδομένη. Φυσικά και χρειάζονται στήριξη. Τη στήριξη αυτή μπορούν να τους τη δώσουν τα οικεία τους πρόσωπα έτσι ώστε να νιώθουν ασφάλεια για να εκφράσουν τα συναισθήματά τους. Ο ρόλος του γονέα είναι εξέχων. Χρειάζεται να είναι στοργικός και να αποφεύγει εντάσεις και συγκρούσεις που μπορεί να ενισχύουν το άγχος των παιδιών. Με τον τρόπο αυτό, περιορίζονται στρεσογόνες συμπεριφορές και το παιδί αντιλαμβάνεται πως η ανασφάλεια μόνο αρνητικές επιπτώσεις μπορεί να έχει.

Διαβάστε επίσης

Συμπερασματικά, τα παιδιά περνούν το ένα τρίτο της ζωής τους στο σχολείο, μαθαίνοντας συνεχώς νέα πράγματα. Η μελλοντική επιτυχία και ευτυχία κάθε παιδιού εξαρτώνται από την ικανότητά του να μαθαίνει. Έμφυτα, αυτή η ικανότητα είναι πολύ ισχυρή, διότι τα παιδιά διακατέχονται από περιέργεια και λαχτάρα, να εξερευνήσουν τον κόσμο. Συνεπώς, είναι λυπηρό να ξέρουν ότι η μάθηση είναι το κλειδί για το μέλλον τους, χωρίς να τους έχει διδαχθεί ο τρόπος να μαθαίνουν. Τα παραπάνω βήματα, που αποτελούν τους σωστούς τρόπους μάθησης θα καθορίσουν την επιτυχία των παιδιών.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Λ. Ρον Χάμπαρντ (2012). Μαθαίνω Πώς να Μαθαίνω. Δανία: New era Publications International Aps.

Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου

Eιδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

e-mail  misparth@hotmail.gr

Η Ηλιοπούλου Μάρθα  είναι Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος , εργάζεται ενεργά με παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ. Είναι εκπαιδεύτρια ενηλίκων σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, ασχολείται ενεργά με το σχεδιασμό καινοτόμων προγραμμάτων αξιολόγησης και παρέμβασης.Διαθέτει δικά της πρότυπα Κέντρα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ.  Έχει αποτελέσει συγγραφικό μέλος διδακτικού υλικού στο ΙΕΠ , καθώς και σε φορείς για υπηρεσίες ένταξης. Οι προπτυχιακές της σπουδές ολοκληρώθηκαν με υποτροφία και βαθμό άριστα στη Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου- Università di Torino), διαθέτει επαγγελματικό δίπλωμα εξειδίκευσης Μαθησιακών Δυσκολιών & Προβλημάτων Συμπεριφοράς. Αυτή τη στιγμή υλοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ.  Διαθέτει πιστοποιητικά επάρκειας για τη χορήγηση αξιολογητικών εργαλείων και μεθόδων παρέμβασης για μαθητές με ΕΕΑ.

Είναι πιστοποιημένη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, στη διδακτική μεθοδολογία Αρχαίων Ελληνικών σε παιδιά με ΕΕΑ και στη Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας σε Αλλόγλωσσους. Είναι πιστοποιημένη Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. Είναι ενταγμένη σε Μητρώα Εκπαιδευτών Πανεπιστήμιων και ΚΔΒΜ της χώρας (ΠΑΔΑ, Πανεπιστήμιο Πατρών , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΟΑΕΔ).Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού για τη γενική και ειδική αγωγή (εκδόσεις www.my–book.gr).

Το εκπαιδευτικό της υλικό έχει λάβει έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. Είναι κριτής σε επιστημονικά περιοδικά, (International Journal of Educational Innovation κ.α.), ενώ υπήρξε μέλος της Επιτροπής κριτών διαφόρων συνεδρίων (π.χ. σε συνέδρια του Ι.Α.Κ.Ε, της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας κ.ά.). Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και έχει παρουσιάσει μελέτες και έρευνες της σε συνέδρια και σεμινάρια. Η διδακτική της μεθοδολογία παρουσιάζεται σε ελληνικά συνέδρια ως καινοτόμος μέθοδος.