Αυτισμός & προσαρμογή στα νέα δεδομένα

Βρισκόμαστε ήδη στο δεύτερο κύμα έξαρσης της πανδημίας. Παρ’ όλες τις ρυθμίσεις των μέτρων προστασίας οι δομές ειδικής αγωγής (ειδικά σχολεία, κέντρα ημέρας, κέντρα ειδικών θεραπειών) δεν έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους. Ωστόσο, η γενικότερη αυτή προσωρινή αλλαγή του τρόπου ζωής μας, έχει αδιαμφισβήτητη επιρροή στις ζωές των ανθρώπων με αυτισμό.

 

Μπορεί πρακτικά στην παρούσα φάση η ρουτίνα τους να μην διαταράχτηκε σε σύγκριση με το προηγούμενο lockdown, όμως  η τροποποίηση του περιβάλλοντος τους, τους επηρεάζει άμεσα. Πιο συγκεκριμένα, το κλείσιμο διάφορων καταστημάτων, η παρουσία των γονέων και κηδεμόνων τους στο σπίτι, η καθολική χρήση μάσκας, ο εντατικός έλεγχος της αστυνομίας κατά την κυκλοφορία τους ακόμα και η γενικότερη αίσθηση αγανάκτησης, αβεβαιότητας και ανασφάλειας μπορούν να εντείνουν τα αισθήματα άγχους και ανησυχίας. Για τους παραπάνω λοιπόν λόγους τόσο οι γονείς όσο και οι εκπαιδευτικοί, θεραπευτές χρειάζεται να μην σταματούν να γίνονται υποστηρικτικοί απέναντί τους.

 

Επικαιρότητα

 

Είναι πολύ σημαντικό σαφώς να ενημερωνόμαστε για τις εξελίξεις όσον αφορά στην πανδημία, όμως η πολύωρη έκθεση τους στα ΜΜΕ σε συνδυασμό με πολύωρες συζητήσεις στο οικογενειακό περιβάλλον δημιουργούν σύγχυση και στρες. Καλό θα ήταν να γινόμαστε λιτοί και  επεξηγηματικοί όσον αφορά στις αλλαγές και να μην περιστρέφονται όλες οι συζητήσεις γύρω από την πανδημία και τις καταστροφικές της συνέπειες.

 

Συνεδρίες μέσω υπολογιστή

 

Σε πολλές περιπτώσεις για τη διασφάλιση της υγείας, άτομα με υποκείμενα νοσήματα συνεχίζουν τις συνεδρίες μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή. Μπορεί αυτό το σενάριο να μας φαινόταν ακατόρθωτο και ανούσιο αλλά η εμπειρία μας από το προηγούμενο lockdown μας έδειξε ότι πολλά άτομα ανταποκρίθηκαν απροσδόκητα καλά. Μπορεί η δια ζώσης θεραπεία  να μην επιτρέπεται πια για τις ομάδες αυτές αλλά η κοινωνική επαφή μέσω του διαδικτύου μπορεί να καλύψει σε μεγάλο βαθμό τις ανάγκες τους. Επιπρόσθετα, δρα θετικά στην αντιμετώπιση αισθημάτων απομόνωσης και εγκατάλειψης που βοηθά τα άτομα αυτά να θωρακίσουν την ψυχική τους υγεία ώστε ν΄ αντιμετωπίσουν τις επικείμενες δυσκολίες.

 

Συναισθηματική στήριξη

 

Όπως προαναφέρθηκε, είναι πολύ σημαντικό να εστιάσουμε στην ψυχική υγεία. Η αποσαφήνιση της νέας πραγματικότητας μέσα από κοινωνικές ιστορίες είναι πολύ βοηθητική για την κατανόηση και την αποδοχή των αλλαγών. Ταυτόχρονα, η δημιουργία ευκαιριών έκφρασης και ψυχαγωγίας (μουσική, χορός, ζωγραφική, μαγειρική) όπως και η αλληλεπίδραση μεταξύ των μελών της οικογένειας (επιτραπέζια παιχνίδια, ταινίες στην τηλεόραση) αποτελούν ανάγκες που γίνονται όλο και πιο επιτακτικές με τις διαρκείς αλλαγές των μέτρων προστασίας.

 

Χρήση μάσκας

 

Η αναγκαιότητα στη χρήση μάσκας αποτελεί δυσκολία για όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως κοινωνικής ομάδας. Μπορεί οι αισθητηριακές δυσκολίες, η μη αποδοχή της νέας ρουτίνας να στέκονται εμπόδια αλλά είναι αξιοθαύμαστο το πώς μερικοί άνθρωποι στο φάσμα παρουσιάζουν τεράστια ανοχή στη χρήση της. Είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε τις δυσκολίες τους και να τους επιβραβεύουμε, όπως επίσης να αποδεχόμαστε και να μην κρίνουμε περιπτώσεις ατόμων όπου δεν μπορούν να συνεργαστούν με την εφαρμογή αυτού του μέτρου. Οι συνοδοί, γονείς και κηδεμόνες φροντίζουμε για την ασφάλειά τους τηρώντας κάθε φορά τις απαιτούμενες αποστάσεις κατά την κοινωνική συνδιαλλαγή.

 

Μπορεί τα χαμόγελα προσωρινά να κρύβονται, αλλά η αισιοδοξία και η υποστήριξη αρκεί για να βελτιώσουμε τον κόσμο!

 

 

Παναγιώτης Παυλόπουλος

Ειδικός Παιδαγωγός

paulopoulos.panagiotis@gmail.com

 

Ο Παυλόπουλος Παναγιώτης είναι απόφοιτος του  τμήματος Ιστορίας Αρχαιολογίας και Διαχείρισης Πολιτισμικών Αγαθών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Από το 2017 συμμετείχε εθελοντικά στην παροχή υπηρεσιών για έφηβους και νεαρούς  ενήλικες με Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (Δ.Α.Φ.), συντονίζοντας ατομικές και ομαδικές συνεδρίες για την εξυπηρέτηση θεραπευτικών στόχων. Από το 2017 έως και σήμερα, εργάζεται ως ειδικός παιδαγωγός στο θεραπευτικό κέντρο ‘’Ηλίανθος’’ που αποτελεί δομή του Κέντρου Παιδιού και Εφήβου και εξειδικεύεται στην αξιολόγηση και αποκατάσταση των Διάχυτων αναπτυξιακών διαταραχών. Στα πλαίσια της δια βίου εκπαίδευσης και της συνεχιζόμενης κατάρτισης, ο ίδιος παρακολουθεί επιμορφωτικά σεμινάρια, εποπτείες Ψυχοπαιδαγωγικού προγράμματος και Ψυχοθεραπείας Κοινωνικής και Συναισθηματικής Ανάπτυξης, όπως επίσης συμμετέχει σε συνέδρια και ημερίδες που οργανώνονται στην Ελλάδα και αφορούν την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση.