Παιγνιοθεραπεία και αυτισμός. Οτι το παιδί μοιράζεται τα κοινά ενδιαφέροντα με τον θεραπευτή του και η σύνδεση που δημιουργεί αυτό.

Παιγνιοθεραπεία & Αυτισμός: Πώς βοηθάει τα παιδιά που βρίσκονται στο Φάσμα

Ο αυτισμός πρόκειται για μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή. Συγκεκριμένα ο όρος φάσμα του αυτισμού αναφέρεται σε νευροβιολογικές διαταραχές που επηρεάζουν την επικοινωνιακή και κοινωνική δεξιότητα του παιδιού, την ικανότητά του να αλληλεπιδρά, να παίζει, να φαντάζεται και να μαθαίνει. Έτσι, τα παιδιά αυτά παρουσιάζουν δυσκολίες στη σύναψη κοινωνικών σχέσεων με τους συνομίληκούς τους, στη συναισθηματική έκφραση, στην ανάπτυξη φανταστικού-συμβολικού παιχνιδιού, αφηρημένης σκέψης και σημαντικά ελλείμματα στην επικοινωνία.

Οι παιγνιοθεραπευτικές παρεμβάσεις (παιγνιοθεραπεία) στην περίπτωση αυτή ενδείκνυνται, καθώς είναι μη- κατευθυντικές και βασίζονται στη δημιουργία μια θερμής σχέσης μεταξύ θεραπευτή και παιδιού. Δημιουργείται ένα κλίμα άνευ όρων αποδοχής της μοναδικότητας του παιδιού από τον θεραπευτή, που σπάνια συμβαίνει σε αυτά τα παιδιά. Η ασφάλεια και η κατανόηση αυτή τα απελευθερώνει από αναστολές και τα κινητοποιεί να αλληλεπιδράσουν με τους άλλους με μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, εξοπλίζοντάς τα με τις κατάλληλες δεξιότητες για τη σύναψη απλών κοινωνικών σχέσεων.

Διαβάστε επίσης

Επίσης, στην παιγνιοθεραπεία προωθείται η μη- λεκτική επικοινωνία, που κάνει τα παιδιά στο φάσμα του αυτισμού να αισθάνονται πιο άνετα να εκφράζονται. Κατά αυτόν τον τρόπο βελτιώνεται η επικοινωνία του παιδιού. Επιπλέον, μέσω των προσεγγίσεων αυτών, τα παιδιά με διαταραχές μπορούν να κατανοήσουν ευκολότερα τον εαυτό τους, την άποψη που έχουν οι άλλοι για αυτούς και να προχωρήσουν σε ουσιαστικές αλλαγές της συμπεριφοράς τους, μέσω της προσωπικής τους συνειδητοποίησης. Έτσι, ενισχύεται η εικόνα του παιδιού για τον εαυτό του και η αυτοεκτίμησή του.

Διαβάστε επίσης

Η κοινή προσοχή, δηλαδή ότι το παιδί μοιράζεται τα κοινά ενδιαφέροντα με τον θεραπευτή του και η σύνδεση που δημιουργεί αυτό, η μίμηση προτύπου, δηλαδή η μίμηση της συμπεριφοράς του θεραπευτή κατά την κοινωνική τους αλληλεπίδραση, η θεωρία του Νου, δηλαδή η ικανότητα του ατόμου να αποδίδει πεποιθήσεις στον εαυτό του και στους άλλους, η ικανότητα του παιδιού για συμβολικό παιχνίδι είναι σημαντικά στοιχεία που αναπτύσσονται στην παιγνιοθεραπεία, βελτιώνοντας τη συνολική αναπτυξιακή διαδικασία των παιδιών που βρίσκονται στο φάσμα του αυτισμού και των κοινωνικών τους δεξιοτήτων.

Νικολούζου Σάντυ

Παιδαγωγός

Ειδική Παιδαγωγός

Σύμβουλος Οικογένειας 

Χαλκηδόνος 18, Αθήνα

6944916278

www.specialskillslab.gr

Η Σάντυ (Κυριακή) Νικολούζου έχει σπουδάσει Παιδαγωγικά και έχει εξειδικευθεί σε Ειδική Αγωγή – Μαθησιακές Δυσκολίες, Συμβουλευτική και Θεραπεία Ζεύγους και Οικογένειας, Διαχείριση Χωρισμού – Διαζύγιο Γονέων, Παιγνιοθεραπεία και Ειδική Αγωγή στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας – Βόλου. Βρίσκεται στον χώρο από το 2007. Μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020 κατείχε τη θέση της υπεύθυνης δασκάλας των Α΄ και Β΄ τάξεων σε μεγάλο εκπαιδευτικό όμιλο, παρέχοντας συμβουλευτική καθοδήγηση κι ενημέρωση σε γονείς επί καθημερινής βάσεως. Έχει εξειδικευθεί σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, προβλήματα συμπεριφοράς, ΔΕΠΥ, Asperger, ΔΑΔ, αυτισμό. Τα τελευταία δύο χρόνια στέκεται αρωγός και καθοδηγητής των γονέων με πρακτικές κι ουσιαστικές λύσεις. Από τον Σεπτέμβριο του 2021 με βαθιά αγάπη για το ταξίδι της ζωής στηρίζει με αισιοδοξία κι αφοσίωση τους γονείς και τα παιδιά στον νεοσύστατο χώρο Special Skills Lab (www.specialskillslab.gr).