Παιδιά ΑμεΑ: Θα μπορέσουν να αποκατασταθούν επαγγελματικά;

Πολλοί παράγοντες έχουν επιφέρει ανατροπές στον εργασιακό τομέα των ΑμεΑ. Πόσο όμως έχουν αλλάξει ουσιαστικά οι πεποιθήσεις που βασίζονται σε προκαταλήψεις; Μήπως η θέση της γυναίκας συνεχίζει να βάλλεται πιο έντονα;

Ο τομέας της εργασίας συνεχώς εξελίσσεται, με τις τελευταίες δεκαετίες να παρατηρούνται άλματα. Βασικό ρόλο σε αυτό, διαδραματίζουν η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας των ψηφιακών μέσων, οι τροποποιήσεις των αναγκών, των συνθηκών αλλά και διαφόρων πεποιθήσεων. Αυτά έχουν ενταχθεί καταιγιστικά στην καθημερινή, και κατ’ επέκταση, στην εργασιακή ζωή όλων.

ΑμεΑ & ανάπτυξη της τεχνολογίας

  • Τα εργασιακά δεδομένα  έχουν μεταβληθεί, καθώς μέχρι πριν μερικά χρόνια, η εργασία οριζόταν κατά κύριο λόγο από τον συγκεκριμένο χρόνο, όπου ο εργαζόμενος παρευρισκόταν στον χώρο εργασίας. Πλέον όμως, αυτό δεν είναι απαραίτητο. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας, έχει καταστήσει δυνατή, σχεδόν πάντα και από όλους, την πρόσβαση σε ηλεκτρονικό μέσο, σε μέσο επικοινωνίας και στο διαδίκτυο.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την δυνατότητα εργασίας από οπουδήποτε και σε οποιαδήποτε χρονική στιγμή και όχι απαραίτητα σε ένα συγκεκριμένο εργασιακό ωράριο και χώρο. Χωρίς πάντα να καταργείται το προαναφερθέν, συγκεκριμένα δομημένο εργασιακό πλαίσιο, αλλά σε πολλές περιπτώσεις, να επαναπροσδιορίζεται και  να  γίνεται πιο ευέλικτο, δημιουργούνται ευκαιρίες εργασίας σε ΑμεΑ και κυρίως με αισθητηριακές και  κινητικές δυσκολίες.

Τα ΑμεΑ μπορούν να εργαστούν από το σπίτι τους ή να βρίσκονται για περιορισμένο χρονικό διάστημα στον επαγγελματικό τους  χώρο και να συνεχίζουν μετέπειτα την εργασία τους, ακόμη και φεύγοντας από αυτόν.

  • Επιπλέον, ένα μοντέλο εργασίας είναι η ανάθεση ενός έργου, το οποίο δείχνει να ωφελεί πολύ τους ανθρώπους με κινητικά προβλήματα. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πόσο δύσκολο κι επίπονο μπορεί να είναι  σωματικά για έναν άνθρωπο σε αμαξίδιο. Οι μυϊκοί πόνοι, πολύ συχνά θα τον αποσπούν και θα τον δυσκολεύουν να ολοκληρώσει το εγχείρημά του.  Με το μοντέλο αυτό όμως, ο εργαζόμενος καλείται να ολοκληρώσει ένα έργο που το ανατίθεται και έχει δυνατότητα να ρυθμίσει ο ίδιος τον χρόνο και τον ρυθμό εργασίας του, χάρη στα εξελιγμένα τεχνολογικά μέσα, που έχουν επικρατήσει σε όλους τους εργασιακούς χώρους.

Διαβάστε επίσης

  • Αξίζει να αναφερθεί επίσης, ότι οι νέες τεχνολογίες έχουν δημιουργήσει θέσεις εργασίας, στις οποίες κάποιες κατηγορίες ΑμεΑ μπορούν να διαπρέψουν. Κλασσικό παράδειγμα είναι άτομα με ΔΑΦ, που πολύ συχνά έχουν κλίση προς τον προγραμματισμό ή την μηχανική.  Ένας ακόμη τομέας στον οποίο δραστηριοποιούνται με επιτυχία άτομα με ΔΑΦ, και συνήθως Asperger, είναι οι θετικές επιστήμες. Ακόμη, τα άτομα αυτά συχνά έχουν ειδητική μνήμη. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό που τα κάνει να θυμούνται φωτογραφικά μεγάλο όγκο δεδομένων και να ξεχωρίζουν μοτίβα.

Τα πολύτιμα αυτά ταλέντα, αν αξιοποιηθούν σε σωστούς τομείς και με το κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό, είναι ικανά να επιφέρουν τεράστιες επιστημονικές εξελίξεις.

Η θέση της γυναίκας ΑμεΑ στην αγορά εργασίας

Οι διακρίσεις λόγω φύλου στον επαγγελματικό τομέα, είναι ένα σοβαρό ζήτημα κατά το οποίο πολλές γυναίκες βρίσκονται σε πιο δυσμενή θέση, επαγγελματικά, σε σχέση με τους άντρες. Μπορεί να αναλογιστεί κανείς, με πόσες δυσκολίες έρχεται αντιμέτωπη μια γυναίκα με ειδικές ανάγκες στην εξειδίκευση, ανεύρεση, διατήρηση και επιτυχία στον τομέα εργασίας;

  • Ακόμη και σήμερα, συναντάται σε ορισμένες περιπτώσεις το φαινόμενο ενθάρρυνσης των αγοριών και αποθάρρυνσης των κοριτσιών για περεταίρω σπουδές και δικαίωμα βλέψης για μια καλή επαγγελματική αποκατάσταση.

Στην περίπτωση ΑμεΑ, το φαινόμενο αυτό γίνεται πιο έντονο, καθώς η διατήρηση στερεοτύπων υπονομεύει την συνειδητοποίηση και αποδοχή αξιών και ιδεών όπως η ισότητα και το δικαίωμα εκπαίδευσης και εργασίας για όλους.

  • Όμως και στην περίπτωση που εξίσου αγόρια και κορίτσια ΑμεΑ λαμβάνουν επαγγελματική κατάρτιση, πιο πιθανό είναι να επιλεχθούν τα αγόρια σε θέσεις με προοπτικές επαγγελματικής εξέλιξης. Στον αντίποδα βρίσκονται τα κορίτσια, που επιλέγονται πιο δύσκολα και  συνήθως προορίζονται για κατώτερες θέσεις, χωρίς πολλές προοπτικές επαγγελματικής ανέλιξης και άνθισης.
  • Πέραν της δυσκολίας απορρόφησης των γυναικών ΑμεΑ από την αγορά εργασίας, παρατηρείται και το φαινόμενο της χαμηλότερης αμοιβής τους, ακόμη και στην περίπτωση μάλιστα που αναλαμβάνουν ίσες ή και περισσότερες αρμοδιότητες με άνδρες συναδέλφους.
  • Επίσης, σε πατριαρχικές κοινωνίες που επικρατούσαν και σε έναν βαθμό διατηρούνται ίσως ακόμα, η επαγγελματική σταδιοδρομία γυναίκας, και μάλιστα ΑμεΑ, δε είναι εφικτή και αποδεκτή. Τα απόνερα της πατριαρχίας λοιπόν, φέρνουν τη γυναίκα ΑμεΑ σε διπλά δυσμενή θέση: λόγω του γένους της και λόγω της αναπηρίας ή της δυσκολίας με την οποία έρχεται αντιμέτωπη.

Λαμβάνοντας τα παραπάνω υπόψη, γίνεται αντιληπτό πως τα σημεία που χαρακτηρίζονταν ως «αδυναμίες» των ΑμεΑ, η τεχνολογία έχει βοηθήσει, ώστε κάποιες από αυτές να προσπεραστούν και κάποιες ακόμη και να αντιστραφούν σε προτερήματα.

Πέραν της προόδου της τεχνολογίας όμως, είναι αναγκαίο να υπάρξει πρόοδος και στις αντιλήψεις.

Έτσι ώστε, όσοι το επιθυμούν, ανεξαρτήτου φύλου η αναπηρίας, να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση και την εργασία και να αμείβονται κατάλληλα γι’ αυτήν.

Διαβάστε επίσης

Γεωργία Κομνηνού

Καθηγήτρια αγγλικών

Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή
e-mail: tzokomninou@gmail.com
τηλ: 6972019725

Η Γεωργία Κομνηνού είναι απόφοιτη του τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου και συνεχή επιμόρφωση στους τομείς της Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης. Έχει εργασθεί ως καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ρομποτικής κι έχει πολυετή εμπειρία στην διδασκαλία αγγλικών σε παιδιά τυπικής και μη, ανάπτυξης. Επιπλέον, εργάζεται στον τομέα της Ειδικής Αγωγής σε ατομικά και ομαδικά πλαίσια. Οραματίζεται να συνδυάσει την Εκπαιδευτική Ρομποτική με την Ειδική Αγωγή, διατηρώντας παράλληλα το ενδιαφέρον και την αγάπη της για την ξενόγλωσση διδασκαλία.