ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ: ΠΩΣ Η «ΘΕΤΙΚΗ ΣΤΑΣΗ» ΒΟΗΘΑ ΤΟΝ ΜΑΘΗΤΗ ΝΑ ΤΑ ΚΑΤΑΦΕΡΕΙ

Μαθησιακές δυσκολίες: πώς η «θετική στάση» βοηθά τον μαθητή να τα καταφέρει

Πολύ συχνά η διάγνωση κάποιας μαθησιακής δυσκολίας αποτελεί ένα «σοκ» για ολόκληρη την οικογένεια.  Ακόμα και όταν μία τέτοια διάγνωση ή γνωμάτευση σημαίνει πώς το παιδί μας μαθαίνει με διαφορετικό τρόπο, και πολλές φορές καταβάλλοντας περισσότερο κόπο, οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες μπορούν να ολοκληρώσουν τη σχολική και ακαδημαϊκή εκπαίδευσή τους το ίδιο καλά, ή ακόμα και καλύτερα, από πολλούς συμμαθητές τους.

Ως γονείς, στο άκουσμα του όρου «μαθησιακές δυσκολίες» χρειάζεται να εστιάσουμε στο πώς θα υποστηρίξουμε το παιδί μας στην αναπτυξιακή του πορεία λαμβάνοντας υπόψη τα δικά του ξεχωριστά χαρακτηριστικά.

Πώς μπορώ να βοηθήσω ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες;

Αρχικά, έχει ιδιαίτερη σημασία ο τρόπος με τον οποίο θα υποστηρίξουμε το παιδί μας. Οι κατάλληλες εκπαιδευτικές μέθοδοι και το ανάλογο υλικό μπορούν να εκπαιδεύσουν τον μαθητή με μαθησιακές δυσκολίες στον τρόπο που πρέπει να ακολουθεί για να τα καταφέρνει.

Εκτός από τις εκπαιδευτικές στρατηγικές, ο πιο σημαντικός παράγοντας που διαμορφώνει τη «σχολική επιτυχία» των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες είναι η στάση των γονέων και των εκπαιδευτικών.  Η ενίσχυση, η υποστήριξη και η έμπρακτη κατανόηση αποτελούν συμπεριφορές που έχουν πολύ θετική επίδραση στη σχολική επιτυχία των μαθητών.

Καταλήγοντας, χρειάζεται να κατανοήσουμε, πως υποστηρίζοντας ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, τα εργαλεία και οι τεχνικές έχουν διπλή διάσταση: εκπαιδευτική και ψυχολογική.

Συχνή Επιβράβευση

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες συχνά παρουσιάζονται να έχουν χαμηλή αυτοεκτίμηση. Λίγο ο αργός ρυθμός μάθησης σε κάποιους τομείς που σχετίζονται με τη μαθησιακή διαδικασία, λίγο οι αναμνήσεις από δυσκολίες του παρελθόντος βάλλουν την αυτοεκτίμηση των μικρών μαθητών πολύ συχνά. Η συνεχής και «ξεκάθαρη» επιβράβευση, ακόμα και για μικρά επιτεύγματα επιδρά θετικά στην πορεία των παιδιών μας. Χρειάζεται να κρατήσουμε στο μυαλό μας πως τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες προσπαθούν πολύ, για μεγάλο χρονικό διάστημα και η δημιουργία μίας θετικής εικόνας για τον εαυτό τους χρειάζεται μακροχρόνια υποστήριξη.

Επιβραβεύστε τους «γενναία», μέσα από την καρδιά σας! Έτσι, τους βοηθάτε περισσότερο από όσο φαντάζεστε.

Πολυαισθητηριακό Υλικό

Οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες ανταποκρίνονται πολύ καλά όταν οι εκπαιδευτική διαδικασία εμπλέκει ενεργά όλες τους τις αισθήσεις. Εμπλέκοντας την κίνηση, την όραση, την όσφρηση, την ακοή μπορούμε να τους υποστηρίξουμε πολύ αποτελεσματικά. Εμπλέξτε αντικείμενα μέσα από το σπίτι στην καθημερινή μελέτη της ορθογραφίας, βάλτε κίνηση σε όλα τα ρήματα, φτιάξτε καρτέλες με χρώματα και εικόνες, ανακαλέστε μία μυρωδιά ή ακόμα και ένα περιστατικό. Τέλος, μη διστάσετε να σκαρώσετε επιπόλαια στιχάκια για να βοηθήσετε το παιδί να θυμάται κάτι…

Προγραμματισμός Μελέτης

Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, δεδομένης της επιπλέον προσπάθειας που καταβάλλουν, κουράζονται πιο εύκολα και χρειάζονται συχνότερα και μεγαλύτερα διαλείμματα. Οργανώστε μαζί τους ένα καθημερινό πλάνο μελέτης και συμφωνήστε τα διαλείμματα και τη διάρκειά που θα έχουν. Επιπλέον, το να θέσετε ένα χρονικό όριο στη συνολική διαδικασία της μελέτης, «μέχρι τις έξι και μισή θα πρέπει να έχεις ολοκληρώσει τη δουλειά σου», ανακουφίζει πολύ τα παιδιά από τον φόρτο εργασίας. Μία καλή πρακτική αποτελεί ένα πλάνο μελέτης με κωδικοποίηση χρωμάτων, εικόνων ή συμβόλων.

Συνεργασία γονέων και εκπαιδευτικών

Τέλος, είναι πολύ σημαντικό οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς να συνεργάζονται αποτελεσματικά προκειμένου να διαμορφώνουν από κοινού ένα θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον για τον μαθητή. Χρειάζεται να συναντιούνται συχνά και να ανταλλάσσουν δεδομένα και εμπειρίες που σχετίζονται με την πρόοδο του μαθητή καθώς και να αξιολογούν από κοινού την πορεία του αλλά και την κάθε νέα τεχνική ή στρατηγική που έχουν εισάγει στο πρόγραμμα.

Καταλήγοντας θα ήθελα να υπογραμμίσω πως υποστηρίζοντας παιδιά που δυσκολεύονται σε κάποιος τομείς τείνουμε, ασυναίσθητα, να εστιάζουμε στη δυσκολία τους. Σε αυτήν την παγίδα έχουμε πέσει όλοι κατά καιρούς, είτε ως εκπαιδευτικοί, είτε ως γονείς. Χρειάζεται να ελέγχουμε συνεχώς τις δραστηριότητες και τους στόχους που έχουμε προγραμματίσει ώστε να διασφαλίσουμε πως το παιδί μας εξελίσσεται και αναπτύσσεται ολόπλευρα.

 

Δίνοντας στον μαθητή ευκαιρίες και χρόνο να καταπιαστεί και με τομείς που τα καταφέρνει – είτε σχετίζονται με το σχολείο είτε όχι- του δίνουμε έμπρακτα την ευκαιρία να δραστηριοποιείται και να μεγαλώνει σε ένα περιβάλλον που αισθάνεται πλήρης και αποδεκτός. Επιπλέον, χρειάζεται να κρατάμε πάντα στο μυαλό μας πως κάθε αναπτυξιακό στάδιο έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και οι ενήλικες πρέπει να είμαστε έτοιμοι να διαμορφώσουμε το περιβάλλον και τις μεθόδους που ακολουθούμε ανταποκρινόμενοι στις αλλαγές.

Μαρία Κοκκινιώτη

Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός

Mindset: Fulfill the Potential

Υποστήριξη Μαθητών και Γονέων

www.mindset.edu.gr

info@mindset.edu.gr

Ονομάζομαι Μαρία Κοκκινιώτη και είμαι Εκπαιδευτικός – Ειδική Παιδαγωγός. Σπούδασα Παιδαγωγικά, έκανα το μεταπτυχιακό μου στις Νευροεπιστήμες και έλαβα εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή. Ως υποψήφια διδάκτωρ, μελετάω τον Λόγο και συγκεκριμένα τον Προφορικό Λόγο. Τους τελευταίους μήνες εργάζομαι για το Mindset, έναν χώρο υποστήριξης μαθητών και γονέων. Δουλεύοντας καθημερινά με παιδιά, κατάλαβα πώς όταν ο ενήλικας, γονέας ή εκπαιδευτικός, καταφέρνει να δει τον κόσμο μέσα από τα μάτια τους… η πραγματικότητα μπορεί να ξεπεράσει τη φαντασία. Ο κόσμος που αντιλαμβάνονται, διαφέρει από αυτόν που εμείς συλλαμβάνουμε (Lavy – Bruhl, 1910).