γραφοκινητική ανωριμότητα γραφή

Γραφοκινητική ανωριμότητα: Πότε & πώς καταλαβαίνω ότι το παιδί μου έχει δυσκολίες στη γραφή;

Τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερα παιδιά εμφανίζουν δυσκολίες στη γραφή, κάτι το οποίο οδηγεί σε παραπομπή αυτών των παιδιών σε Εργοθεραπευτή και ειδικό παιδαγωγό (Amundson2005, Denton, Cope& Moser2006, Woodward& Swinth2002).

Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως για την ανάπτυξη της γραφοκινητικής ικανότητας απαιτείται συνεργασία: οπτικών, κινητικών, αισθητηριακών και αντιληπτικών καναλιών.

Διαβάστε επίσης

Τα τυπικά στάδια γραφοκινητικής ανάπτυξης:

1Ο έτος:

  • Μουτζουρώνει σε οποιαδήποτε επιφάνεια
  • Πιάνει και περιεργάζεται εργαλεία γραφής
  • Σχεδιάζει γραμμές και κυκλικά σημάδια

 

2ο έτος:

  • Προσπάθεια μίμησης κάθετων, οριζόντιων γραμμών καθώς και κύκλου

 

3ο έτος:

  • Αντιγράφει τετράγωνο
  • Χ
  • Διαγώνιες γραμμές
  • Σταυρό
  • Καθώς και ορισμένους αριθμούς και γράμματα

 

4ο-5ο έτος:

  • Αντιγράφει τρίγωνο
  • Γράφει το όνομα του
  • Αντιγράφει σχεδόν όλα τα κεφαλαία γράμματα

 

5ο-6ο έτος:

  • Πλήρης ανάπτυξη της ώριμης λαβής
  • Πλευρίωση
  • Πλήρη και ομαλή ένταξη στη γραφή γραμμάτων, λέξεων και αριθμών

Όλα τα παραπάνω προϋποθέτουν την ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας του παιδιού, τον οπτικοκινητικό συντονισμό, την ικανότητα χειρισμού των εργαλείων και της λαβής καθώς και τον προσανατολισμό της γραφής από τα δεξιά στα αριστερά.

Είναι θέματα τα οποία χρήζουν υπομονής και εξάσκησης για να κατακτηθούν, δεν είναι έμφυτα.

Διαβάστε επίσης

Στις ενδείξεις των γραφοκινητικών δυσκολιών υπάγονται:

  • Παραλείψεις γραμμάτων ή και συλλαβών
  • Καθρεπτική γραφή
  • Ορθογραφικά λάθη
  • Απουσία τόνων
  • Έντονη ομιλία αλλά περιορισμένο γράψιμο
  • Δυσανάγνωστη γραφή
  • Μπέρδεμα γραμμάτων
  • Μισές λέξεις
  • Αδυναμία υπολογισμού μέγεθος γραμμάτων
  • Ακατάλληλα κενά μεταξύ των λέξεων
  • Γυρίζουν το χαρτί
  • Αδυναμία στοίχισης γραμμάτων στις γραμμές
  • Ασυνήθιστη λαβή του εργαλείου
  • Δυσκολία στη ποσόστοση δύναμης του γραφικού εργαλείου
  • Πολύ χαμηλή ή πολύ ψηλή λαβή
  • αργή ταχύτητα
  • γρήγορη κόπωση
  • μη σταθεροποίηση του χαρτιού με το άλλο χέρι
  • κράτημα κεφαλιού με το άλλο χέρι
  • άρνηση εμπλοκής τους στο γράψιμο

Όλα τα παραπάνω αποτελούν ενδείξεις, αν παρατηρήσετε αρκετά από αυτά στο παιδί σας καλό θα ήταν να επισκεφτείτε έναν εργοθεραπεyτή. Η επέμβαση του ειδικού είναι ιδιαίτερα βοηθητική και με αποτελέσματα στη γραφή του παιδιού αλλά και στην οργάνωση του.

Διαβάστε επίσης

Πηγές

  • Amundson, S. (2005). Prewriting and handwriting skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child at FourYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-4yr.html
  • Centers for Disease Control and Prevention. (2014, March 27). Important Milestones: Your Child at FiveYears. Retrieved fromhttp://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-5yr.html
  • Exner, C. (2005). Development of hand skills. In J. Case-Smith (Ed.),Occupational therapy forchildren (5th ed.). St Louis: Elsevier, Inc.
  • Smith, B. (2011).From Rattles to Writing: A parent’s guide to hand skills. Framingham: Therapro,Inc.
  • Yakimishyn, J. E., & Magill-Evans, J. (2002). Comparisons among tools, surface orientation, and pencil grasp for children 23 months of age.American Journal of Occupational Therapy, 56, 564–572.

Λάλου Σπυριδούλα Μαρία

                                                                                                  Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
                                                                                                                                                 Σχολική Ψυχολογία

Ονομάζομαι Λάλου Σπυριδούλα και είμαι Εκπαιδευτικός Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Διαθέτω πιστοποιημένες επιμορφώσεις και μεταπτυχιακούς τίτλους στη ψυχολογία και τη διαχείριση άγχους των παιδιών, την εκπαίδευση μεταναστών και τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερη. Επιπλέον, ασχολούμαι με την Ειδική Αγωγή, τη σχολική φοβία, τις διαφυλικές διαφορές, τον ιδρυματισμό και τη παιγνιοθερaπεία. Παράλληλα κάνω ιδιαίτερα μαθήματα αλλά και δημιουργική απασχόληση. Από το 2017, έχω δημιουργήσει την ιστοσελίδα: Teacher’s Blog, όπου εγώ και οι συνεργάτες μου, αναρτούμε προβληματισμούς, ιδέες, αντιλήψεις και συμβουλές γύρω από την εκπαίδευση, την οικογένεια, το σχολείο αλλά και την κοινωνία.