«Το παιδί μου έχει Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες» Πώς επιλέγω κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο;

«Το παιδί μου έχει Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες» Πώς επιλέγω κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο;

Όπως είναι φυσικό, ο κάθε γονέας επιθυμεί και επιδιώκει να παρέχει στο παιδί του το καλύτερο δυνατό, σε όλους τους τομείς. Ο παράγοντας της εκπαίδευσης όμως, είναι κάτι που συχνά τους προβληματίζει. Πόσο μάλλον αν τα παιδιά τους ορίζονται με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Τότε οι προβληματισμοί, οι διχασμοί και οι αναρωτήσεις πολλαπλασιάζονται.

Ποιο σχολείο είναι πιο κατάλληλο; Το ειδικό σχολείο θα βοηθήσει το παιδί μου να ενταχθεί και να λειτουργεί ομαδικά; Μήπως η ιδέα του γενικού σχολείου, με τη βοήθεια παράλληλης στήριξης είναι η καλύτερη επιλογή;

Αυτά και άλλα πολλά ερωτήματα έχουν πολλοί γονείς που καλούνται να επιλέξουν το κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο για το παιδί τους.

Κατανοούμε λοιπόν, πως είναι δύσκολη η απόφαση της επιλογής σχολείου. Εφόσον οι ίδιοι καλούνται να επιλέξουν το πλαίσιο που θεωρούν καταλληλότερο για την εξέλιξη κι εκπαίδευση των παιδιών τους. Έρχονται αντιμέτωποι με διλήμματα, καθώς χρειάζεται να εξετάσουν και να ζυγίσουν τον θετικό και τον αρνητικό αντίκτυπο που μπορεί να έχει η επιλογή τους στα παιδιά τους. Σίγουρα αυτό, αποτελεί τεράστια ευθύνη με έντονο συναισθηματικό φορτίο και ανησυχία.

Διαβάστε επίσης

Πιο συγκεκριμένα, ένας γονέας που προσπαθεί να επιλέξει γενική ή ειδική εκπαίδευση για το παιδί του. Γνωρίζει ότι υπάρχει πιθανότητα, το τελευταίο αυτό, να βιώσει αποκλεισμό ή και απόρριψη από συμμαθητές του στο γενικό σχολείο. Η πιθανή δυσκολία του στην προσαρμογή, ίσως στρέψει πάνω του τα φώτα με δυσάρεστο τρόπο. Δυστυχώς, υπάρχουν φορές τα παιδιά γίνονται σκληρά η δεν είναι προετοιμασμένα να αντιληφθούν την διαφορετικότητα ή να συνυπάρξουν. Να αλληλοεπιδράσουν με κάποιο παιδί που μπορεί να αντιμετωπίζει παραπάνω δυσκολίες. Επιπλέον, το χάσμα που μπορεί να δημιουργηθεί στην εξέλιξή και ανάπτυξη αυτού του παιδιού, σε σχέση με τους συμμαθητές του. Ελλοχεύει τον κίνδυνο της απομόνωσης από παιχνίδια και φιλίες. Κάτι τέτοιο, δεν είναι δύσκολο να οδηγήσει το παιδί να αναπτύξει αίσθημα κατωτερότητας, να βιώσει απόρριψη, στιγματισμό ή και bullying.

Δεν πρέπει επίσης να προσπερνιέται το γεγονός ότι όσο ιδεατή κι αν φαντάζει η συνεκπαίδευση, τα γενικά σχολεία δεν έχουν ακόμη διαμορφωθεί όπως απαιτείται, ούτε και το εκπαιδευτικό προσωπικό είναι, απαραίτητα, εκπαιδευμένο κατάλληλα.

Αυτό θα μπορούσε να αποτελέσει τροχοπέδη στην άνθιση δεξιοτήτων ενός παιδιού που ίσως σε ένα ειδικό σχολείο να λάμβανε τη φροντίδα και την προσοχή που θα χρειαζόταν.

Από την άλλη μεριά τα παιδιά με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες , με την βοήθεια της παράλληλης στήριξης, με την κατάλληλη συνεργασία με το σχολείο, τους αρμόδιους φορείς και τους γονείς, καθώς και με τους σωστούς χειρισμούς, μπορεί το παιδί να ενταχθεί στο σχολικό σύνολο και να λάβει την επιθυμητή αποδοχή και στήριξη από τους δασκάλους και τους συμμαθητές του. Ένας γονέας χαίρεται όταν βλέπει το παιδί του να ανήκει σε ένα σύνολο και να συνυπάρχει αρμονικά. Επιπροσθέτως, το σχολείο είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας. Αναλογιζόμενοι την κοινωνική πτυχή, το σχολείο αποτελεί εκπαίδευση και για την ζωή εκτός αυτού. Τόσο το ίδιο το παιδί, όσο και οι υπόλοιποι μαθητές, θα συνηθίσουν στην ιδέα της διαφορετικότητας που έτσι και αλλιώς υπάρχει παντού. Μπορεί έτσι το σχολείο να προετοιμάσει όλα τα παιδία για την κοινωνία και να διδάξει έμπρακτα τις αξίες της ισότητας, της αποδοχής, της διαφορετικότητας και της αλληλοβοήθειας.

Διαβάστε επίσης

Συμπερασματικά, κατανοούμε πώς οι μαθητές με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, κατά κύριο λόγο, χρειάζονται αποδοχή και κατανόηση, όπως άλλωστε και όλα τα παιδιά. Είναι λοιπόν απαραίτητη η βελτιστοποίηση των γενικών σχολείων, ώστε ο μη αποκλεισμός από αυτά, να αποτελεί παράδειγμα και για όλα τα παιδιά. Τότε θα μπορούμε να πούμε με μεγαλύτερη βεβαιότητα ότι μπορεί να υποστηριχθεί η ιδέα “ένα σχολείο για όλους”. Έτσι και οι γονείς θα νιώθουν μεγαλύτερη σιγουριά και ασφάλεια και δεν θα διχάζονται τόσο πολύ μέχρι να επιλέξουν εκπαιδευτικό πλαίσιο για το παιδί τους.

Κομνηνού Γεωργία

Καθηγήτρια αγγλικών- Εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή

e-mail: tzokomninou@gmail.com

τηλ: 6972019725

Η Γεωργία Κομνηνού είναι απόφοιτη του τμήματος Μηχανικών Αυτοματισμού, με εξειδίκευση στην Ειδική Αγωγή, του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου και συνεχή επιμόρφωση στους τομείς της Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης. Έχει εργασθεί ως καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ρομποτικής κι έχει πολυετή εμπειρία στην διδασκαλία αγγλικών σε παιδιά τυπικής και μη, ανάπτυξης. Επιπλέον, εργάζεται στον τομέα της Ειδικής Αγωγής σε ατομικά και ομαδικά πλαίσια. Οραματίζεται να συνδυάσει την Εκπαιδευτική Ρομποτική με την Ειδική Αγωγή, διατηρώντας παράλληλα το ενδιαφέρον και την αγάπη της για την ξενόγλωσση διδασκαλία.