Δυσορθογραφία: Πως μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου;

Πολύ συχνά ακούμε την έκφραση, πως η γλώσσα είναι ζωντανή. Οι γλώσσες εξελίσσονται όπως και η γραφή. Η εξέλιξή της μέσα στους αιώνες έχει να κάνει κυρίως με την ανάγκη να την μαθαίνουν όλο και περισσότεροι άνθρωποι. Όσο περισσότερο απλουστεύεται, τόσο πιο βατό είναι να την μάθει περισσότερος κόσμος.

 

Στο παρόν άρθρο θα ασχοληθούμε με ένα αρκετά δύσκολο κομμάτι για τους γονείς, τους δασκάλους αλλά κυρίως για τα παιδιά που καλούνται να τη διδαχθούν. Αυτό το θέμα είναι η ορθογραφία. Πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν δυσκολίες στον γραπτό λόγο.

 

Η ορθογραφία είναι μια σύνθετη διαδικασία που σχετίζεται με τη γραφή των σκέψεων του παιδιού με ορθό τρόπο σε σχέση με μια σειρά φωνημικών, μορφολογικών και γραμματικών κανόνων με στόχο την επικοινωνία (Μελίστα, 1990). Η διδασκαλία της είναι απαραίτητη ώστε να μπορέσει ένας άνθρωπος να επικοινωνεί γραπτά.

 

Ένα παιδί μέσω της ορθογραφίας μπορεί να εξελίξει την ικανότητα επεξεργασίας πληροφοριών του προφορικού λόγου.

 

Για να μπορέσει ένα παιδί να γράφει ορθά, θα πρέπει:

 
  • να γνωρίζει τα γράμματα της γλώσσας που μαθαίνει
  • να γνωρίζει το σύστημα της ορθογραφίας
  • να μπορεί να ανακαλεί τη σειρά των γραμμάτων
 

Συχνά παρατηρούμε πως οι άνθρωποι που δυσκολεύονται να διαβάσουν με ευχέρεια, αντιμετωπίζουν και προβλήματα στην ορθή γραφή των λέξεων, αλλά το αντίστροφο δε συμβαίνει συχνά. Τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες συχνά κάνουν λάθη που αντιστοιχούν σε μικρότερη ηλικιακή κατηγορία (π.χ. ένα παιδί της 1ης Γυμνασίου μπορεί να κάνει λάθη που αντιστοιχούν σε ένα παιδί Τετάρτης Δημοτικού).

 

Ποιες δυσκολίες μπορούν να αντιμετωπίζουν τα παιδιά;

 
  • Γράφουν ανορθόγραφα
  • Ειδική δυσκολία γραφής
  • Γλωσσική-εκφραστική διαταραχή
 

Τα συχνότερα λάθη είναι:

  • Παράλειψη γραμμάτων ή συλλαβών
  • Αντικατάσταση γραμμάτων ή συλλαβών
  • Πρόσθεση γραμμάτων ή συλλαβών
  • Χρήση του κεφαλαίου γράμματος (να το παραλείπουν ή να μην το τοποθετούν σωστά)
  • Λανθασμένος τονισμός ή παράλειψη τονισμού
  • Απουσία απόστασης μεταξύ λέξεων στην πρόταση
  • Λανθασμένος διαχωρισμός λέξεων (π.χ. πραγμα τικό αντί για πραγματικό)
  • Κακή γραφή των γραμμάτων
  • Λάθη σε βασικούς κανόνες ορθογραφίας (π.χ. στις καταλήξεις ρημάτων ή ουσιαστικών)
  • Έλλειψη γενίκευσης των κανόνων ορθογραφίας σε όλες τις λέξεις, ομοιοκατάληκτες η παράγωγες (π.χ. παίζω και παιδότοπος)
 

Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες στην ορθογραφία στο σπίτι πριν χρειαστεί να αναλάβει ένας ειδικός;

 
  1. Καλές συνθήκες μελέτης. Αυτό το στάδιο περιλαμβάνει το να υπάρχει ένας τακτοποιημένος χώρος, χωρίς φασαρία ή άλλες περισπάσεις και να είναι αποκλειστικά χώρος μελέτης.

  2. Πολλές δραστηριότητες σχετικές με την ορθογραφία. Τα βιβλιοπωλεία πλέον παρέχουν τεράστια ποικιλία βοηθημάτων για την ορθογραφία. Αλλά και στον υπολογιστή υπάρχουν αντίστοιχες δραστηριότητες για ενίσχυση της ορθογραφίας.

  3. Αντιγράψτε την μέθοδο Fernald. Δημιουργούμε μαζί με το παιδί ένα κουτί . Στη συνέχεια, γράφουμε και διαβάζουμε τη λέξη, το παιδί διαβάζει τη λέξη, την καταγράφει και τέλος προσπαθεί να την ξαναγράψει ανακαλώντας την. Εάν το παιδί γράψει σωστά την λέξη, τη βάζουμε στο «κουτί των λέξεων ή της ορθογραφίας», αν όχι επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία.

  4. Βασίστε την εκμάθηση σε κανόνες που θα ανακαλύψει μόνο του το παιδί. Γράφουμε αρκετές λέξεις που βασίζονται στον ίδιο κανόνα (καλό είναι να υπάρχουν λίγες εξαιρέσεις για να γενικεύσει) στη συνέχεια ζητάμε από το παιδί τις παρατηρήσεις του. Εφαρμόζει τον κανόνα και σε άγνωστες λέξεις και τέλος διδάσκονται οι εξαιρέσεις.

  5. Αυτοδιόρθωση. Καλό είναι να γράψουμε και να κολλήσουμε μία όμορφη ζωγραφιά στο γραφείο του παιδιού, πάνω στην οποία θα έχουμε καταγράψει κάποιους βασικούς κανόνες. Όταν το παιδί ολοκληρώνει την μελέτη του, του ζητάμε να την κοιτάξει και να δει εάν πρόσεξε όσα έπρεπε, αλλιώς, να διορθώσει όσα παρέλειψε.

  6. Οικογένειες λέξεων. Δημιουργήστε οικογένειες λέξεων προσπαθώντας να βρει και να καταγράψει το παιδί όσες περισσότερες λέξεις μπορεί.

 

Τα παραπάνω σαφώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες, στην αρχή κυρίως του δημοτικού. Να τονίσουμε, πως είναι σημαντικό, εάν δούμε πως το παιδί δεν ανταποκρίνεται ή δεν εξελίσσεται , θα πρέπει να αναλάβει ένας Ειδικός, καθώς το παιδί με την βελτίωση του στο σχολείο και στις επιδόσεις του, μπορεί να ακολουθεί την τάξη του με αυτοπεποίθηση, να αναπτύξει την αυτοεκτίμηση του, να μη νιώθει μειονεκτικά στο σχολείο αλλά και να μπορέσει να πετύχει τα όνειρά του χωρίς εμπόδια και να μην τα παρατήσει.

 

Στόχος μας είναι, να αναγνωριστεί η δυσκολία και να βοηθήσουμε το παιδί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

 

Αδαμοπούλου Κωνσταντίνα

Σχεσιακή Ψυχαναλυτική Ψυχοθεραπεύτρια,

Ψυχολογία BSc, MSc

Ειδίκευση στις Μαθησιακές Δυσκολίες

Μέλος Διεθνούς Ένωσης Σχεσιακής Ψυχανάλυσης & Ψυχοθεραπείας (IARPP)

6985810793

adamopouloukonstantina1@gmail.com

 
 
Περισσότερα άρθρα