Αναγνώρισε την υπερκινητικότητα στο παιδί σου! - Allaboutparents.gr

Αναγνώρισε την υπερκινητικότητα στο παιδί σου!

Τα ερωτήματα που προκύπτουν όταν σκέφτεται κανείς την έννοια «υπερκινητικότητα» είναι τα ακόλουθα:

  • Πώς εκδηλώνεται και από τι δημιουργείται η παιδική υπερδραστηριότητα;
  • Μέχρι ποιου σημείου είναι μια «εφευρεθείσα νόσος»;
  • Είναι η υπερκινητικότητα μία διαταραχή που θα πρέπει να θεραπευτεί; Αν ναι, με ποιο τρόπο;

Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των παιδιών με υπερκινητικότητα;

Το πλέον εμφανές χαρακτηριστικό των παιδιών με υπερκινητικότητα είναι η κινητική ανησυχία. Βρίσκονται διαρκώς σε κίνηση και μοιάζουν να επηρεάζονται από αρκετά πράγματα, πρόσωπα και καταστάσεις. Επιπλέον, το ενδιαφέρον τους για ποικίλες καταστάσεις είναι ταχύ, όπως και οι κινήσεις τους. Βλέποντας τα, λοιπόν, παρατηρούμε ότι πάντοτε είναι απασχολημένα με μία δραστηριότητα αλλά σπάνια την τελειώνουν, διότι διακόπτουν σχεδόν αμέσως για να αρχίσουν κάτι άλλο. Ο μοναδικός σκοπός αυτής της φρενιτικής δραστηριότητας μοιάζει να είναι ακριβώς η προσπάθεια να βρίσκονται πάντοτε σε κίνηση.

«Μα δεν μπορείς να μείνεις για μια στιγμή ήσυχο;» Είναι το σταθερό ρεφρέν στη ζωή ενός υπερκινητικού παιδιού.

Αλλά είναι περιττό να του το ζητάτε, καθώς πραγματικά δεν μπορεί. Η κίνησή του είναι μια ζωτική ανάγκη, ένας καταναγκασμός. Θα μπορούσε να ειπωθεί πως λειτουργεί σαν να ήταν ένα μικρό ρομπότ εφοδιασμένο με ένα μηχανισμό που δε στάματα ποτέ. Ακόμα και όταν κοιμάται κινείται, αφού συχνά ο ύπνος του είναι ταραγμένος, στριφογυρνά, κλοτσά ή κάνει ποδήλατο. Επιπρόσθετα, τις περισσότερες φορές είναι ο τελευταίος που αποκοιμιέται και ο πρώτος που ξυπνά στην οικογένεια. Και φυσικά δεν έχει το αργόσυρτο ξύπνημα που συνήθως έχουν τα παιδιά, αλλά μπαίνει αμέσως σε δράση.

Διαβάστε επίσης

Είναι εύκολα ορατή η υπερκινητικότητα;

Αξίζει να σημειωθεί πως εκ πρώτης όψεως η κινητικότητά τους και η ένταση που τους προκαλεί δε μοιάζει για πραγματική «διαταραχή», αφού έχουν προσβληθεί από εκείνο το αίσθημα άγχους, εσωτερικής ανησυχίας το οποίο δεν είναι δύσκολο να διαισθανθεί κανείς σε κάθε ταραγμένο άτομο, μεγάλης ή μικρής ηλικίας. Ακόμα  και ενήλικοι συμβαίνει ορισμένες φορές, να γυρνούν άσκοπα σαν σβούρες, σε στιγμές μεγάλου άγχους για να εκτονωθεί η ένταση. Και είναι ακριβώς αυτό που συμβαίνει  και με το υπερκινητικό παιδί στα επεισόδια ψυχοκινητικής ανησυχίας.

Στο άγχος του να κινείται διαρκώς και να φτάσει σε έναν στόχο χωρίς ποτέ να σταματά, παρά μονό να μετακινηθεί και πάλι από ένα χώρο σε έναν άλλο, από μια κατάσταση σε μια άλλη, από ένα αντικείμενο σε ένα άλλο, μοιάζει να γυρίζει στο κενό. Το αποτέλεσμα είναι ότι όταν πρέπει να αφοσιωθεί σε κάτι του είναι αδύνατο να συγκεντρωθεί και να σκεφτεί. Ο λόγος είναι πως στη διαρκή κίνηση του σώματος, το υπερκινητικό παιδί βρίσκει ένα δικό του τρόπο ισορροπίας.

Ακριβώς όπως η σβούρα, όσο γυρίζει, κινείται, στέκεται όρθιο, δεν πέφτει. Αν σταματήσει, χάνει την ισορροπία του και καταρρέει.

Όλη αυτή η εξωτερική ένταση, συνεπώς, είναι η αντανάκλαση μιας μεγάλης εσωτερικής ανησυχίας από την οποία το παιδί αυτοπροστατεύεται (αμύνεται) σε μια συνεχή φυγή τρέχοντας μακριά από τα πάντα, τόσο με το σώμα του όσο και με τον νου του.

Διαβάστε επίσης

Επίσης, οι ενήλικοι μερικές φορές, τρέχουν εδώ και εκεί σε έναν ίλιγγο φρενιτικών δραστηριοτήτων: δουλειά, ασχολίες διαφορές, ταξίδια, σχέσεις. Οι λόγοι δε λείπουν φυσικά. Καθένας έχει τους δικούς του. Ο βασικός λόγος, όμως, είναι κοινός για όλους τους υπερδραστήριους, αφού κατ’ αυτόν τον τρόπο αποφεύγουν να σκέφτονται. Η σκέψη, άλλωστε, όπως έλεγαν οι στίχοι ενός παλιού τραγουδιού, «κάνει κακό, σε όποιον δεν είναι συνηθισμένος». Επομένως, το υπερκινητικό παιδί ξεφεύγει από τις σκέψεις που «του κάνουν κακό». Αλλά με τρόπο νηπιακό, χωρίς καν έναν λόγο, ακριβώς όπως όταν έχει ανεμοβλογιά και προσπαθεί να ξεφύγει από τον κνησμό τρέχοντας πάνω-κάτω στον διάδρομο.        

Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

MA Special Education/B.T.E.C Edexcel

Μέλος Πανελλήνιας Ένωσης Ειδικών Παιδαγωγών

e-mail  misparth@hotmail.gr

Η Ηλιοπούλου Μάρθα  είναι Ειδική παιδαγωγός/Φιλόλογος , εργάζεται ενεργά με παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ. Είναι εκπαιδεύτρια ενηλίκων σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, ασχολείται ενεργά με το σχεδιασμό καινοτόμων προγραμμάτων αξιολόγησης και παρέμβασης.Διαθέτει δικά της πρότυπα Κέντρα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης για παιδιά και εφήβους με ΕΕΑ.  Έχει αποτελέσει συγγραφικό μέλος διδακτικού υλικού στο ΙΕΠ , καθώς και σε φορείς για υπηρεσίες ένταξης. Οι προπτυχιακές της σπουδές ολοκληρώθηκαν με υποτροφία και βαθμό άριστα στη Φιλοσοφική Σχολή ΕΚΠΑ. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακών σπουδών Ειδικής Αγωγής & Εκπαίδευσης (Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου- Università di Torino), διαθέτει επαγγελματικό δίπλωμα εξειδίκευσης Μαθησιακών Δυσκολιών & Προβλημάτων Συμπεριφοράς. Αυτή τη στιγμή υλοποιεί μεταπτυχιακές σπουδές στον τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων στο ΕΑΠ.  Διαθέτει πιστοποιητικά επάρκειας για τη χορήγηση αξιολογητικών εργαλείων και μεθόδων παρέμβασης για μαθητές με ΕΕΑ. Είναι πιστοποιημένη στο σχεδιασμό και την εφαρμογή Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας, στη διδακτική μεθοδολογία Αρχαίων Ελληνικών σε παιδιά με ΕΕΑ και στη Διδακτική της Ελληνικής Γλώσσας σε Αλλόγλωσσους. Είναι πιστοποιημένη Σύμβουλος Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων. Είναι ενταγμένη σε Μητρώα Εκπαιδευτών Πανεπιστήμιων και ΚΔΒΜ της χώρας (ΠΑΔΑ, Πανεπιστήμιο Πατρών , Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ΟΑΕΔ).Είναι συγγραφέας εκπαιδευτικού υλικού για τη γενική και ειδική αγωγή (εκδόσεις www.mybook.gr).

Το εκπαιδευτικό της υλικό έχει λάβει έγκριση από το Υπουργείο Παιδείας της Κύπρου. Είναι κριτής σε επιστημονικά περιοδικά, (International Journal of Educational Innovation κ.α.), ενώ υπήρξε μέλος της Επιτροπής κριτών διαφόρων συνεδρίων (π.χ. σε συνέδρια του Ι.Α.Κ.Ε, της Επιστημονικής Ένωσης για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας κ.ά.). Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε επιστημονικά περιοδικά και έχει παρουσιάσει μελέτες και έρευνες της σε συνέδρια και σεμινάρια. Η διδακτική της μεθοδολογία παρουσιάζεται σε ελληνικά συνέδρια ως καινοτόμος μέθοδος.