μαμά

Νέα Μαμά: Το 4ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης

Είμαι η Γιούλη, μαμά δυο κοριτσιών, της Μαρκέλλας 9 ετών και της Μαρίας 7 ετών. Είμαι από τις τυχερές μαμάδες που είχαν εγκυμοσύνες χωρίς προβλήματα. Έτσι, κατά τη διάρκεια των κυήσεων, μου άρεσε πολύ να διαβάζω βιβλία σχετικά με την εγκυμοσύνη, την ανάπτυξη και την ανατροφή των παιδιών.

Ήθελα να είμαι πλήρως  ενημερωμένη για τη διαδικασία του θηλασμού και για τη φροντίδα του μωρού μου. Ποτέ όμως δε μου περνούσε από το μυαλό  μου πώς θα είμαι εγώ ή πώς θα αισθάνομαι μετά τον τοκετό. Και έτσι, μια ημέρα, ήρθα αντιμέτωπη με όλες τις αλλαγές που είχαν επέλθει στο σώμα μου. Δεν είχα όμως πλέον τη χαριτωμένη μου κοιλίτσα.

Νέα μαμά & υπερβολικές προσδοκίες από τον εαυτό

Άρχισα λοιπόν να έχω υπερβολικές απαιτήσεις από τον εαυτό μου, να αισθάνομαι πολύ άσχημα να νιώθω πως δεν είμαι ο εαυτός μου πια. Με συνοπτικές διαδικασίες ξεκίνησα δίαιτα και έντονη γυμναστική. Το αποτέλεσμα ήταν ως νέα μαμά να εξαντληθώ, αλλά και σε κάποιες ασκήσεις όπως το σκοινάκι και το τρέξιμο άρχισα να έχω απώλεια ούρων.

Με έπιασε πανικός και δεν ήξερα σε ποιον να απευθυνθώ. Τελικά μετά από αξιολόγηση του φυσιοθεραπευτή μου βρέθηκα με διάσταση κοιλιακών 4 δάχτυλα. Aπό την προσπάθεια μου να επανέλθω γρήγορα στην προ εγκυμοσύνης εποχή, βρέθηκα να κάνω αποκατάσταση του πυελικού εδάφους.

Οι  περισσότερες  γυναίκες, λοιπόν,  δεν  ξέρουμε  τι  να  περιμένουμε τον πρώτο καιρό  μετά  τον τοκετό. Έχουμε υπερβολικά  υψηλές απαιτήσεις από τους εαυτούς μας, σα να είμαστε Super Heroes. Και όλα αυτά γιατί κανένας δε μας έχει μιλήσει για το τι να περιμένουμε μετά τον τοκετό, καθώς επίσης για το τι είναι φυσιολογικό και τι όχι.

Άκου λοιπόν μαμά:

Έφερες ένα υπέροχο πλάσμα στον κόσμο, το σώμα σου μεταμορφώθηκε εσωτερικά και εξωτερικά για να το πετύχει αυτό. Και τώρα το έχεις στην αγκαλιά σου και το φροντίζεις. Αλλά, μην ξεχνάς πως είστε ένα, την ίδια φροντίδα και αγκαλιά χρειάζεσαι κι εσύ από τον εαυτό σου.

Εννέα μήνες το σώμα σου μεταμορφωνόταν για να φέρεις αυτό το υπέροχο πλάσμα στον κόσμο. Οπότε χρειάζεται αρκετός χρόνος και υπομονή για να επανέλθει το σώμα, τόσο από άποψη φυσιολογίας, όσο και λειτουργικότητας.

Στις μέρες μας πλέον οι γυναίκες έχουν αρχίσει να ενημερώνονται αναλυτικά για τη διαδικασία τοκετού, να  φτιάχνουν πλάνο τοκετού, να είναι υπέρμαχοι του φυσιολογικού τοκετού και του θηλασμού, αφού λάβουν τη σωστή ενημέρωση και τις κατάλληλες οδηγίες από τους εξειδικευμένους επαγγελματίες υγείας.

Δυστυχώς, μετά τον τοκετό αν μας συμβεί κάτι όπως για παράδειγμα η απώλεια ουρών (π.χ. τρέξιμο ή βήχας), ή πόνος κατά την επαφή με τον σύντροφο μας, δύσκολα θα μιλήσουμε για αυτό ή θα συμβουλευτούμε κάποιον ειδικό.

Στην Αμερική, σιγά σιγά έχουν αρχίσει να αρθρογραφούν μικρούς οδηγούς επιβίωσης για το 4ο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, αναφερόμενοι στις ανάγκες της μητέρας μετά τον τοκετό.

Τον Μάιο του 2019, η Αμερικανική Ένωση Γυναικολόγων εισηγήθηκε  για  πρώτη φορά την αναγκαιότητα προώθησης νέων προτάσεων για την φροντίδα των γυναικών μετά τον τοκετό. Συμπεριέλαβε τη δημιουργία πλάνου αποκατάστασης μετά τον τοκετό, κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ακριβώς όπως ετοιμάζουμε το πλάνο τοκετού.

Σημάδια που δεν πρέπει νέα μαμά να αγνοήσεις μετά τον τοκετό

  • Προβλήματα πυελικού εδάφους (όπως π.χ. απώλεια ουρών σε περίπτωση βήχα ή γέλιου). Αν συναντήσεις τέτοιο θέμα συμβουλέψου κάποιον εξειδικευμένο φυσικοθεραπευτή σε θέματα γυναικείας υγείας. Οι γνωστές στους περισσότερους από εμάς ασκήσεις Kegel δεν αποτελούν πάντα θεραπεία αποκατάστασης του πυελικού εδάφους.
  • Πόνος κατά τη διάρκεια της ερωτικής επαφής.
  • Αν νιώθεις χαλάρωση ή αίσθημα βάρους στον κόλπο σου, συμβουλέψου τον γυναικολόγο σου.
  • Αν έχεις ψυχολογικές μεταπτώσεις, συμβουλέψου έναν εξειδικευμένο ψυχολόγο.
  • Αν νιώθεις πως δεν έχεις έλεγχο στην κοιλιά σου, θα ήταν καλό να συμβουλευτείς τον γυναικολόγο σου ή τον φυσιοθεραπευτή σου. Αυτός θα ελέγξει αν έχει κλείσει η λευκή γραμμή των κοιλιακών σου.

Γιούλη Σιβρίκα

Φυσικοθεραπεύτρια

Εξειδικευμένη στην υγεία της μητέρας – γυναίκας

Prenatal pilates instructor 

Postpartum corrective exercise specialist 

Scroth therapist for scoliosis & kyphosis 

gioulisivrika@gmail.com

mamafit.gr

https://instagram.com/mamafit.gr?igshid=1oqkglp0f64tq

Ονομάζομαι Γιούλη Σιβρίκα κι είμαι Φυσιοθεραπεύτρια και Pilates instructor με εξειδίκευση στην άσκηση κατά την διάρκεια της κύησης αλλά και την αποκατάσταση μετά τον τοκετό. Είμαι μητέρα δύο κοριτσιών 6 & 9 ετών και μετά τους τοκετούς μου αντιμετώπισα πολλά προβλήματα στην προσπάθεια μου να επανέλθω στην άσκηση και στην απαιτητική καθημερινότητά μου. Αυτό με ώθησε στο να ασχοληθώ τα τελευταία 7χρόνια με την γυναίκα-μητέρα και τις ανάγκες της που προκύπτουν από την εγκυμοσύνη κι έπειτα. Έχοντας δουλέψει με πολλές εγκύους όλα αυτά τα χρόνια , ένιωσα την ανάγκη να ενημερώσω-βοηθήσω κι άλλες γυναίκες-μητέρες για όλες τις όμορφες αλλά κι ιδιαίτερες αλλαγές που συνοδεύουν την μητρότητα. Κάπως έτσι γεννήθηκε το mamafit.gr που είναι ένα site ενημερωτικό το οποίο θα είναι σύντομα κοντά μας.