Εγκυμοσύνη & κρύος καιρός: Γνωρίζεις όλα όσα πρέπει να προσέξεις;

Baby its cold outside’’

Τα χιόνια και οι παγετοί ήρθαν αλλά μην ανησυχείτε γι’ αυτό… Η εγκυμοσύνη συνεχίζεται και τα μωράκια θα έρθουν στον κόσμο μας όπως και να ‘χει! Σ’ αυτό το άρθρο θα αναλύσουμε θέματα που, πιθανόν, θα σας απασχολήσουν τις κρύες αυτές μέρες.

Θερμοκρασία σώματος

’Έξω κρύο μέσα ζέστη! Η φύση έχει προνοήσει’’

Λόγω των ορμονών, οι διακυμάνσεις της θερμοκρασίας σώματος είναι πολύ συχνές κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Φαίνεται ότι η προγεστερόνη προκαλεί την αύξησή της, ενώ τα οιστρογόνα έχουν αντίθετη δράση. Έτσι, κατά το πρώτο τρίμηνο που η προγεστερόνη είναι αυξημένη μπορεί να παρατηρήσετε άνοδο της θερμοκρασίας του σώματός σας. Από την άλλη, η άνοδος των οιστρογόνων κατά τη διάρκεια του δεύτερου και τρίτου τριμήνου μπορεί να συμβάλλει στην πτώση της.1–3

Σχετικά με το έμβρυο, αναφέρεται ότι στα αρχικά στάδια της εγκυμοσύνης έχει την ίδια θερμοκρασία με την μητέρα.

Όσο αυξάνεται σε μέγεθος, λόγω της δικιάς του μεταβολικής δραστηριότητας και τους θερμορυθμιστικούς μηχανισμούς, η θερμοκρασία του είναι ελαφρώς υψηλότερη.4

Διαβάστε επίσης

Όλες αυτές οι μεταβολές του σώματος , πιθανώς, προστατεύουν το αναπτυσσόμενο μωράκι διατηρώντας το ενδομήτριο περιβάλλον ασφαλές. Κρίνεται πολύ σημαντική, λοιπόν, η αποφυγή ακραίων μεταβολών θερμοκρασίας, καθώς μπορεί να φέρουν δυσμενείς επιπτώσεις στην εγκυμοσύνη. 5

Πότε να ανησυχήσετε για την θερμοκρασία σας;

Η υπερθερμία(>38 °C) και ιδιαίτερα η υποθερμία (<35 °C) είναι σπάνιες κατά την εγκυμοσύνη. Ωστόσο, δεν είναι και απίθανο να συμβούν. Στις έγκυες μία αύξηση της τάξης 0,5 °C από την φυσιολογική θερμοκρασία (κατά προσέγγιση 37 °C) είναι φυσιολογική. Αν η θερμοκρασία σας φτάσει τους 37,5 °C και πάνω, επικοινωνήστε με τον γυναικολόγο σας.6,7

Ανοσοποιητικό σύστημα

‘’Κατά την εγκυμοσύνη το ανοσοποιητικό σύστημα είναι εξασθενημένο.’’

Τον χειμώνα κρυώνουμε πιο συχνά, ενώ συγχρόνως βρισκόμαστε αρκετά σε κλειστούς χώρους. Μία υγιεινή διατροφή θα συμβάλλει στην ενδυνάμωση του οργανισμού σας. Επίσης, καλό είναι να αποφεύγετε τις στενές επαφές με πολύ κόσμο. Συζητήστε με τον επαγγελματία που σας παρακολουθεί, τον γυναικολόγο ή την μαία σας για τα φάρμακα και τα εμβόλια που επιτρέπονται στην εγκυμοσύνη.

Ρούχα

Το αγαπημένο σας παλτό δεν κλείνει πια; Δεν πειράζει! Μπορείτε να συνεχίσετε να το απολαμβάνετε φορώντας το μαζί μ’ ένα κασκόλ που να προστατεύει τον λαιμό και την κοιλίτσα σας.

Το πιο σημαντικό είναι να φοράτε άνετα και ζεστά ρούχα.

Φροντίστε να φοράτε ρούχα που να αφαιρούνται και να φοριούνται εύκολα, όπως μία ζακέτα, γιατί μπορεί κάποιες φορές να κρυώνετε και κάποιες να ζεσταίνεστε.

Επιπλέον, μία ελαστική ζώνη εγκυμοσύνης που καλύπτει την κοιλιά μπορεί να σας παρέχει έξτρα προστασία και ζεστασιά. Προσέξτε μόνο να μην σας σφίγγει.

Διαβάστε επίσης

Τέλος, πολύ σημαντικό είναι να φοράτε τα κατάλληλα παπούτσια ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. Οι δρόμοι σε ένα χιονισμένο τοπίο μπορεί να μοιάζουν με έργο τέχνης αλλά κρύβουν πολλά παγωμένα σημεία, όπου κινδυνεύετε να γλιστρήσετε.

Ζεστά ροφήματα

Αυτός ο καιρός μας εμπνέει για χουχούλιασμα, μουσική και ένα ζεστό ρόφημα! Ξέρω πόσο θα θέλατε κάποιες από εσάς να ετοιμάσετε ένα μυρωδικό καφέ, αλλά μην το παρακάνετε. Η ημερήσια κατανάλωση καφέ δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 200 milligrams (περίπου 2 κούπες καφέ).8

Προτιμήστε ροφήματα χωρίς καφεΐνη, μία ζεστή σοκολάτα ή ένα βοτανικό τσάι.

Ζεστά ντουζ

Πριν την εγκυμοσύνη σας, ίσως, να απολαμβάνατε τα καυτά ντουζ τις κρύες μέρες του χειμώνα, αλλά υπάρχει κίνδυνος, έτσι, να αυξηθεί η θερμοκρασία σας.

‘’Ένα ντουζ με χλιαρό νερό αρκεί.’’

Ακόμη, όσον αφορά τις σάουνες, συστήνεται να αποφεύγονται για τους ίδιους λόγους.9

Φροντίδα δέρματος

Είναι φυσιολογικό να νιώσετε φαγούρα στην κοιλιά όσο προχωρά η εγκυμοσύνη, λόγω της διάτασης του δέρματος από την ολοένα αυξανόμενη μήτρα. Αυτό το αίσθημα μπορεί να γίνει ακόμα πιο έντονο τον χειμώνα λόγω της ξηρότητας του δέρματος. Επίσης, η εναλλαγή από την ζεστή κεντρική θέρμανση στον κρύο χειμερινό αέρα επιδεινώνει την κατάσταση.

Χρησιμοποιήστε μία ενυδατική κρέμα όπου χρειάζεται, με προσοχή πάντα στα συστατικά.

Ίσως, ένα φυσικό έλαιο είναι πιο ασφαλές για χρήση στην εγκυμοσύνη. Μην ξεχνάτε να ενυδατώνεστε, καθώς μπορεί να μην αισθάνεστε τόσο διψασμένες όσο το καλοκαίρι.

Πότε να ανησυχήσετε για την φαγούρα;

Αν παρατηρήσετε ότι η φαγούρα:

  • γίνεται εντονότερη κατά τις νυχτερινές ώρες
  • εντοπίζεται οπουδήποτε στο σώμα αλλά ιδιαίτερα στις παλάμες και τις πατούσες

Επικοινωνήστε το στον γυναικολόγο σας!10

Προσπαθήστε να απολαύσετε αυτήν την εποχή όσο μπορείτε. Μην ξεχνάτε ότι ο χειμώνας είναι στην πραγματικότητα μία καλή δικαιολογία για να μείνετε σπίτι χωρίς ενοχές. Τυλιχτείτε με μια ζεστή κουβέρτα, πάρτε αγκαλιά τον σύντροφό σας. Όλα θα πάνε καλά.

Αν είσαι ετοιμόγεννη μανούλα σε περιοχή με χιόνια, επικοινώνησε με τις τοπικές αρχές, την αστυνομία ή τον δήμο για να καθαριστεί ο δρόμος του σπιτιού σου και να γίνει η μεταφορά σου στο νοσοκομείο με ασφάλεια.

Ιωάννα Πολακτσίδου

Φοιτήτρια στο τμήμα μαιευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Πιστοποιημένη στην καρδιοτοκογραφική παρακολούθηση

Ονομάζομαι Ιωάννα Πολακτσίδου, είμαι τελειόφοιτη στο τμήμα μαιευτικής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και κατάγομαι από τη Θεσσαλονίκη. Λόγω της αγάπης μου για τη μαιευτική παρακολουθώ συχνά σεμινάρια απ’ όλο τον κόσμο που αφορούν την υγεία τόσο της εγκύου, όσο και του εμβρύου, νεογνού. Μιλάω τη γαλλική και αγγλική γλώσσα και στοχεύω στο μέλλον να γίνω γέφυρα της Ελλάδας με το εξωτερικό. Πιστεύω βαθιά πως αλλάζοντας την ματιά μας για τη δημιουργία, αλλάζει και ο τρόπος που δημιουργούμε.

Πηγές

  1. Charkoudian N, Stachenfeld N. Sex hormone effects on autonomic mechanisms of thermoregulation in humans. Auton Neurosci Basic Clin. 2016;196:75-80. doi:10.1016/j.autneu.2015.11.004
  1. Charkoudian N, Stachenfeld NS. Reproductive hormone influences on thermoregulation in women. Compr Physiol. 2014;4(2):793-804. doi:10.1002/cphy.c130029
  1. Charkoudian N, Hart ECJ, Barnes JN, Joyner MJ. Autonomic control of body temperature and blood pressure: influences of female sex hormones. Clin Auton Res Off J Clin Auton Res Soc. 2017;27(3):149-155. doi:10.1007/s10286-017-0420-z
  1. Edwards MJ. Review: Hyperthermia and fever during pregnancy. Birt Defects Res A Clin Mol Teratol. 2006;76(7):507-516. doi:10.1002/bdra.20277
  1. Chersich MF, Pham MD, Areal A, et al. Associations between high temperatures in pregnancy and risk of preterm birth, low birth weight, and stillbirths: systematic review and meta-analysis. BMJ. 2020;371:m3811. doi:10.1136/bmj.m3811
  1. Turk EE. Hypothermia. Forensic Sci Med Pathol. 2010;6(2):106-115. doi:10.1007/s12024-010-9142-4
  1. Steward K, Raja A. Physiology, Ovulation And Basal Body Temperature. In: StatPearls. StatPearls Publishing; 2022. Accessed January 28, 2022. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK546686/
  1. Moderate daily caffeine intake during pregnancy may lead to smaller birth size. National Institutes of Health (NIH). Published March 25, 2021. Accessed January 28, 2022. https://www.nih.gov/news-events/news-releases/moderate-daily-caffeine-intake-during-pregnancy-may-lead-smaller-birth-size
  1. Can I use a sauna or hot tub early in pregnancy? Accessed January 28, 2022. https://www.acog.org/en/womens-health/experts-and-stories/ask-acog/can-i-use-a-sauna-or-hot-tub-early-in-pregnancy
  1. Itching and intrahepatic cholestasis of pregnancy. nhs.uk. Published December 8, 2020. Accessed January 28, 2022. https://www.nhs.uk/pregnancy/related-conditions/complications/itching-and-intrahepatic-cholestasis/